بلومبرگ: رشد انفجاری صادرات نفت ایران متوقف شده است

بلومبرگ نوشت با گذشت پنج ماه از رفع تحریم‌ها علیه ایران، میزان تولید چشمگیر نفت این کشور با کندی روبه‌رو شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلومبرگ در گزارشی نوشت: هرگونه کاهش در میزان تولید نفت ایران، می تواند به متعادل شدن بازار جهانی نفت کمک کند. صادرات نفت ایران، که در ماه آوریل و مه به بیش از 2 میلیون بشکه در روز رسیده بود، در سه هفته نخست ماه ژوئن 20 درصد کاهش یافت.

یکی از اهداف اصلی ایران، پس از لغو تحریم ها، به دست آوردن مجدد سهم از دست رفته خود در بازار جهانی است. قبل از اینکه تحریم های شدید علیه ایران در سال 2012 وضع شود، این کشور روزانه 600 هزار بشکه نفت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می کرد.

تا ماه مه، ایران بیش از نیمی از بازار از دست رفته اروپایی خود را بازپس گرفت و روزانه 350 هزار بشکه نفت به این قاره صادر می کرد. در راستای افزایش صادرات نفت، بندر جزیره خارک ایران نیز ارتقاء یافت و به قابلیت بارگیری 9 کشتی و انبار نفتی 30 میلیون بشکه ای مجهز شد.

اما صادرات ایران به اروپا در سه هفته ابتدایی ژوئن به 285 هزار بشکه کاهش یافت، چه موضوعی باعث این رخداد شده است؟

بلومبرگ با دنبال کردن تانکرهای نفتی ایران، می تواند جزئیات دقیقی در خصوص مقصد نفت صادراتی ایران ارائه دهد. خریداران بزرگ آسیایی، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، در میان بزرگ ترین و مهم ترین مشتریان ایران قرار دارند؛ اما روند فروش نفت ایران به کشورهای اروپایی بسیار متفاوت با روند قبل از وضع تحریم ها علیه این کشور است.

اعتصاب کارکنان پالایشگاه‌های فرانسوی مطمئنا در کاهش واردات بی تاثیر نبوده است. در ابتدای این ماه هیچ محموله ای به فرانسه ارسال نشد و در حال حاضر نیز سه کشتی در انتظار خالی کردن نفت ایران خارج از بنادر این کشور لنگر انداخته اند.

یکی از نگرانی های اصلی ایجاد شده برای ایران، ترقیب کردن بزرگ ترین خریدار نفت اروپایی این کشور برای ادامه خرید از ایران است. ایتالیا، بزرگ ترین خریدار نفت ایران در اروپا، اولین محموله خود را در اواسط ژوئن خریداری کرد. پنج ماه پس از لغو تحریم های بین المللی. خریدهای اسپانیا و یونان نیز در سطح کمتری نسبت به پیش از تحریم ها قرار گرفته اند.

خارج از اروپا، ایران در بازپس گیری مشتریان قدیمی‌اش با مشکل مواجه شده است. یک محموله ارسال شده به تانزانیا، تنها فروش این کشور به آفریقا پس از تحریم ها محسوب می شود. در همین حال خرید از سوی شرکت های آمریکایی همچنان ممنوع است.

شاید دلیل ساده ای برای این کاهش تولید وجود داشته باشد. ممکن است ماه مبارک رمضان در میزان تولید اثر گذاشته باشد، شاید هم این موضوع تنها به برنامه بارگیری کشتی های نفتی در ایران مربوط می شود.

در صورتی که این کاهش، دلیل ساده ای نداشته باشد، پیش بینی تحلیلگران در خصوص آینده صادرات نفت ایران با تغییراتی رو به رو خواهد شد. این موضوع می تواند به ایجاد تعادل در بازار جهانی نفت که در ماه های اخیر با اشباع مواجه بوده کمک شایانی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۴ ۰۷ تير ۱۳۹۵
فروش نفت خام ایران ،به شکل سهمیه بندی است ،کشورهای روسیه چین هند پاکستان توروکیه فرانسه ایتالیا اسپانیا انگلستان آلمان کانادا آمریکا ماهیانه ۱۰۰هزار بشکه نفت دریافت می کنند
آخرین اخبار