آیا ممکن است برکسیت اجرایی نشود؟

در حالی که اکثر شهروندان انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت داده‌اند، برکسیت ممکن است اجرا نشود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت واکس در گزارشی نوشت: "دیوید کامرون،" نخست وزیر انگلیس، یا جانشین وی می توانند به سادگی تصمیم بگیرند که برکسیت را اجرایی نکنند. در عمل، وقوع این رخداد دور از انتظار است، شهروندان انگلیسی رای خود را اعلام کرده اند و بعید به نظر می رسد سیاست مداران این رای را نادیده بگیرند.

با این حال باید در نظر داشته باشیم، کامرون تاکنون هیچ اقدامی برای خروج از اتحادیه اروپا انجام نداده است و تا زمانی که روند خروج آغاز نشود، برکسیت ممکن است به مرحله اجرا در نیاید.

ماده 50 توافقنامه اتحادیه اروپا به یک کشور اجازه می دهد تا از این اتحادیه خارج شود. تاکنون هیچ کشوری از این ماده استفاده نکرده است، به همین دلیل مشخص نیست که روند خروج یک کشور از اتحادیه اروپا، دقیقا به چه شکلی طی خواهد شد.

با این حال، پیش بینی شده مراحل خروج انگلیس به ترتیب زیر طی شود:

1. نخست وزیر انگلیس به شورای اروپا، تصمیم این کشور را مبنی بر خروج از اتحادیه ارائه می دهد.
2. شورای اروپا با تشکیل جلسه ای، چارچوبی برای روند خروج انگلیس از اتحادیه در نظر می گیرد.
3. با استفاده از این چارچوب، کمیسیون اروپایی شرایط دقیق خروج انگلیس را مشخص خواهد کرد.
4. وقتی که قرارداد نهایی شد، در صورت توافق شورا و پارلمان اروپا، اجرای آن آغاز می شود.

آیا ممکن است برکسیت اجرایی نشود؟

پاسخ این پرسش، مثبت است. تا زمانی که انگلیس ماده 50 توافقنامه اتحادیه اروپا را اجرا نکند، برکسیت می تواند به کلی نادیده گرفته شود. کامرون اظهار کرده اجرای این ماده را بر عهده نخست وزیر آینده خواهد گذاشت و جانسون نیز گفته در اجرای آن هیج عجله ای وجود ندارد. با این حال به غیر از نادیده گرفته شدن رای شهروندان انگلیس، برکسیت ممکن است به دلایل دیگری اجرا نشود.

یکی از سناریوهای محتمل به اسکاتلند مربوط می شود. در صورتی که برکسیت تصویب شود، پارلمان اسکاتلند نیز برای خروج از اتحادیه اروپا باید به آن رای مثبت دهند.

در حال حاضر اسکاتلند به دنبال برگزاری همه پرسی دیگری در خصوص باقی ماندن در بریتانیا است. ایرلند شمالی نیز ممکن است برای اتحاد دوباره با جمهوری ایرلند اقدام کند. در صورتی که انگلیس حاضر به باقی ماندن در اتحادیه اروپا نشود، این کشور ممکن است بخش های اسکاتلند و ایرلند خود را از دست بدهد.

کامرون و جانسون در حال حاضر سه گزینه پیش رو دارند:

1. اعلام کنند که پارلمان های اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز می توانند قبل از اجرای ماده 50 در خصوص برکسیت رای گیری کنند.
2. منتظر بمانند تا یکی از آن ها بر ضد خروج از اتحادیه اروپا رای دهد، پارلمان های اسکاتلند و ایرلند شمالی به دلیل فشار شهروندان ممکن است با خروج مخالفت کنند.
3. زمانی که یک یا چند قانون گذار برکسیت را رد کنند، نخست وزیر می توانند اعلام کند ماده 50 اتحادیه اروپا را اجرا نخواهد کرد و با استفاده از حق وتو منطقه ای، برکسیت را اجرا نکند.

سناریوی دوم اجرا نشدن برکسیت، ممکن است زمانی رخ دهد که انگلیس همه پرسی دیگری برگزار کند. در حال حاضر هیچ مانعی برای برگزاری همه پرسی دوم وجود ندارد و دلایل سیاسی بسیاری ممکن است باعث رخداد آن شود.

با این حال، انجام چنین اقدامی نیازمند شجاعت بسیاری از سوی نخست وزیر است. از آن جایی که آینده سیاسی کامرون به پایان رسیده است، وی ممکن است در جهت حفظ منافع کشور حاضر به چنین اقدامی شود.

سناریوی سوم در صورت برگزاری انتخابات رخ خواهد داد. در این حالت حزب کارگر انگلیس در صورت پیروزی و به دست آوردن جایگاه نخست وزیر، می توانند برکسیت را لغو کنند. وقوع این سناریو دور از احتمال است چرا که حزب محافظه کار انگلیس، در صورت برگزار نکردن انتخابات می تواند تا سال 2020 با امنیت کامل در راس این کشور قرار داشته باشد.

در پایان باید اشاره کرد که تمامی حالت های ممکن برای متوقف کردن برکسیت، باید از سوی دولت انگلیس انجام شود و بدون اقدامی موثر، برکسیت اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار