در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بررسی معضلات و مشکلات ثبت اسناد و املاک کشور

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب به تشریح عملکرد و معضلات و مشکلات پیش روی این سازمان پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، معضلات و مشکلات ثبت اسناد و املاک کشور با حضور "احمد تویسرکانی" رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 6 تیر ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: سازمان ثبت یک سازمان بسیار قدیمی و با فعالیت بیش از یکصد سال است که در گذر زمان در حوزه فعالیت های این سازمان فرآیندها و پیچیدگی های بسیار زیادی عارض شده بود.

تویسرکانی اضافه کرد: شیوه های سنتی، تجمیع سوابق و پرونده ها و صدها میلیون سابقه ای که در دفترخانه های اسناد رسمی در رابطه با ثبت شرکت ها، املاک و پرونده های ثبتی بوده سبب شد که با برنامه ریزی های دقیق برای برون رفت از این وضعیت سنتی و جلوگیری از کاغذبازی حذف بروکراسی ها و اصلاح فرآیندها انجام دهیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: شاید هم اکنون به قضاوت خیلی ها که ارزیابی هایی در رابطه با عملکرد این سازمان صورت داده اند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز در حوزه تحول اداری در مجموع دستگاه های اداری کشور پیشرفته است.

وی خاطر نشان ساخت: اعتقاد دارم برای ارتقا سلامت اداری و سرعت و دقت در کار و شفاف سازی در حوزه اقتصاد به ویژه اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است باید شیوه ها را اصلاح کنیم که این سازمان توفیق داشته و در این حوزه ها نیز قدم های بسیار زیادی برداشتیم.

تویسرکانی یادآور شد: هم اکنون حدود 10 میلیون مکاتبه سالانه حذف شده و سالیان گذشته نیز 90 میلیون اوراق بهادار برای ثبت تقاضاهای مردم چاپ می کردیم که این فرآیند نیز حذف شده است.

حدود 13 میلیون سند کاداستری صادر شده است

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اعلام این که تا به امروز حدود 13 میلیون سند کاداستری صادر شده گفت: اگر کسی بخواهد سند کاداستری را معامله کند واحدهای ثبتی ما ظرف دو روز کاری باید کار نقل و انتقال این اسناد را انجام دهند و در رابطه با تبدیل اسناد دفترچه ای به کاداستری نیز این کار عموماً یک هفته صورت می گیرد و بر اساس مشکلاتی که در برخی از موارد بوده نیاز به بروز کردن سوابق است که ممکن است این کار بیش از هفته طول بکشد.

برگه سبز خودرو به منزله سند خودرو نیست

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین درباره این که برگه سبز خودرو به منزله سند مالکیت خودرو تلقی نمی شود اظهار داشت: مرجع ثبت رسمی در کشور سازمان ثبت است و تولید سند در دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد
وی اضافه کرد: ماده 29 قانون مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی به نقش دفاتر اسناد رسمی در مراکز پلاک گذاری اشاره می کند ولی متاسفانه یک فضاسازی صورت گرفت و این شبهه ایجاد شد که گواهی که راهنمایی و رانندگی صادر می کند در حکم سند است در حالی که مرجع تثبیت مالکیت ها و صدور سند سازمان ثبت است و بارها نیز اعلام کرده ایم که سند رسمی به منزله حکم دادگاه است.

تویسرکانی با اشاره به این که بنگاه های معاملات مسکن باید تحت نظارت سازمان ثبت اسناد و املاک قرار بگیرند گفت: باید در جهت توسعه ثبت رسمی بشتابیم

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به این که مبایعه نامه در حکم قرارداد عادی است عنوان کرد: این مبایعه نامه هیچ اثر دیگری ندارد زیرا نقل و انتقالی که در دفتر ثبت اسناد رسمی ثبت می شود لازم الاجرا است.

وی با تاکید بر ضرورت آگاه سازی مردم به قوانین و مقررات این حوزه عنوان کرد:گاهی حتی بین خواص حتی ممکن ناآگاهی وجودداشته باشد.

تویسرکانی با بیان این که مردم باید به حقوق خود آگاه شوند گفت: این موضوع سبب می شود تا آن ها از نزاع و دعوا بپرهیزند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به در دولت آیین نامه ای را در رابطه با بانک ها و سازمان های دولتی تصویب کرده ایم گفت: البته از دولت درخواست کرده ایم که این آیین نامه را به بانک ها و موسسات خصوصی نیز تسری بدهند.

وی با اشاره به این که در سال گذشته حق التحریرها را تعدیل کردیم ادامه داد: اکنون نظارت کافی در این حوزه وجود دارد.

تویسرکانی با بیان این که دفاتر اسناد رسمی در حوزه بخش خصوصی فعالیت می کنند ادامه داد: 80 درصد وجوهی که در دفترخانه ها اخذ می شود دولتی است و به خزانه واریز می شود و مبلغ اندکی در اختیار دفترخانه قرار می گیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان این که حق التحریر بر اساس قانون از سوی سازمان ثبت تعین می شود افزود: اکنون کارها به شکل سیستمی انجام می شود به طوری که در هر نقطه ای از کشور از استان ها، بخش ها و شهرها هر گونه معامله ای صورت بگیرد از آن آگاه هستیم.

وی با اشاره به این که به راحتی می توانیم فعالیت های اقتصادی مربوط به نقل و انتقالات را گزارش دهیم عنوان کرد: در همه حوزه ها و در حوزه ثبت شرکت ها تمام فرایند کار الکترونیکی شده است.

تویسرکانی با اشاره به این که در حوزه سازمان امور مالیاتی مراودات و تفاهم نامه هایی صورت گرفته است گفت: ارتباطات به خوبی میان شرکت ها برقرار است لذا باید به نیازهای این سازمان توجه ویژه ای شود بنابراین نیازمند توجه در تامین منابع انسانی از سوی دولت و مجلس هستیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: قرار شده است تا نسبت به وضعیت همکاران پیمانی و تبدیل وضعیت آن ها ترتیب اثری داده شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار