یک نویسنده:

شعر نوجوان پسند فراگیر نشده است

نوجوان پسند بودن شعر امروز بسیار موردی است، پس هنوز این نوع شعر فراگیر نشده است.

عمران میری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص نوجوان پسند بودن شعر امروز گفت: نوجوان پسند بودن شعر امروز بسیار موردی است و نمی توان روی آن تاکید کرد  به دلیل آنکه تنها یکی دو نفر اینگونه شعر می‌گویند. از طرف دیگر برخی نوجوانان همچنان شعر نوجوان پسند را دنبال می‌کنند پس هنوز این نوع شعر فراگیر نشده است.
 
وی افزود: هر شاعری مخاطب خاص خود را دارد. به طور معمول یک شاعر در دسته‌های مختلف و متعددی مخاطب دارد و در صورتی که نوجوانان به شعر گرایش پیدا کنند، شاعر برای سن نوجوانی با هدف شعر می‌گوید. در دهه 90 چنین اتفاقی افتاده است که به طور عمده موضوعات شعری که سبب می‌شود نوجوانان به شعر گرایش پیدا کنند، با توجه به اتفاق‌های عاشقانه‌‍ای است که در این سن رخ می‌دهد. 
 
این شاعر با اشاره به آنکه در همین سنین نوجوانی شکست‌های عشقی یا ارتباط‌های ناموفق اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: این مسئله سبب می‌شود نوجوانان به سمت شعرهایی که از شکست، نا امیدی و خودکشی حرف بزنند، گرایش پیدا کنند اما اگر بخواهیم به این مسئله از دیدگاهی تخصصی‌تر نگاه کنیم به دلیل پایه‌های غلطی که در ادبیات وجود دارد و متصدی ندارد کسی نیست به دنبال بررسی شعر هایی از نوع نوجوان پسند یا هر نوع دیگری برود.
 
میری ادامه داد: برای تحقیق پیرامون شعر نوجوان پسند باید بدانیم چند درصد از نوجوانان شعر می‌خوانند و در این بین چه تعداد به شعر هیجانی، چند درصد به شعر سعدی یا فاضل نظری گرایش دارند. مسئله مهمتری که می توان در این باره در نظر گرفت این است که گسترش وسایل ارتباط جمعی به ادبیات ما کمک کرد.

این شاعر اظهار داشت: نسل دهه های 70 و 80 در فضای مجازی هستند و شعر ما نیز به این فضا آمد. این مسئله سبب آشتی بین شعر و نوجوانان و نونهالان شد و بعدها می‌توان گفت به دلایلی چون مسائل عاطفی یا مبتذل بودن موسیقی اتفاق افتاده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.