وزير بهداشت در نمايشگاه قرآن؛

در عطاری بزرگ شدم/ عطاری های كج رفتار بايد ساماندهی شوند

وزير بهداشت گفت: بخش عمده اي از عطاري ها در خدمت سلامت مردم هستند، اما عطاري هاي آسيب رسان و كج رفتار بايد ساماندهي شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛وزير بهداشت در نمايشگاه قرآن با اشاره به اينكه در مورد طب سنتي در كشور كوتاهي شده است،گفت: از منظر ملي سرمايه ارزشمندي داشتيم كه چندين دهه از آن چشم پوشيديم. از منظر اسلامي در آموزه هاي ائمه اطهار و پيامبر اسلام توصيه هايي است كه مي تواند در ارتقا بهداشت عمومي و كاهش بار بيماري هاي رهگشا باشد. از نظر اقتصادي نيز طب سنتي، ارزان و در دسترس است و مردم آن را باور دارند.

هاشمي افزود: مشكلات پيش رو كم نيست. دو سر اين موضوع افراطي عمل مي كنند ، به اين معني كه برخي اصلا طب مردم را قبول ندارند كه تعدادشان كم نيست و اثرگذار هستند. عده اي نيز طب سنتي را قبول ندارند و آسيب آن را بيشتر از فايده اش مي دانند.

وزير بهداشت عنوان كرد:افرادي هم كه اكنون به صورت آكادميك طب سنتي را آموزش مي بينند، مي خواهند ابو علي سينا ساخته شود.پيشروي با اين آهنگ يك قرن زمان براي پاسخگويي به نياز مردم طول مي كشد. در اين سه سال تلاش كرديم طب سنتي و طب مردم را به اجماع برسانيم. اگر در قالب شوراي عالي برنامه ريزي ؛كه براي طب سنتي تشكيل شد، تصميمات به مرحله عمل برسد و مجلس كمك كند تا سازمان و نهادي در دل وزارت بهداشت تشكيل شود، شايد در آينده شاهد پرهيزكار از حرف و پرداختن به عمل باشيم.

وي ادامه داد: ما در كنار ساختار طب مدرن نيازمند طب سنتي هستيم. بخش عمده اي از عطاري هاي سراسر كشور در خدمت سلامت مردم هستند. برخي از آنها كه كج رفتاري دارند و آسيب مي رسانند بايد ساماندهي شوند. براي ساماندهي عطاري ها، نبايد فارغ التحصيلي در اين حوزه گران تمام شود چراكه بنا نيست همه پزشك شوند، دوره تخصصي ببينند تا اجازه كار پيدا كنند. 

وزير بهداشت گفت: من در عطاري بزرگ شدم و سالهاي سال اعتقاد مردم و اثربخشي گياهان دارويي را ديده ام.

هاشمي با بيان اينكه هدف ايجاد يك سلامتكده در هر استان است، عنوان كرد: اگر اين سلامتكده ها با هيئت سنتي أعم از داروخانه گياهي و طبيب سنتي و افرادي كه در حوزه بهداشت راهنما هستند، فعاليت كنند به هدف نزديك مي شويم.

وي تصريح كرد: گاهي اوقات هم كه كشور به طب سنتي متوسل شده، از بد جايي همچون زالو و حجامت شروع كرده است.بايد بپذيريم كه هر دو لازم و ملزوم هم هستند .

وي در خصوص سبك زندگي قرآني گفت: توجه دادن مردم از سوي وزارت بهداشت به اين سبك زندگي، دخالت در كار حوزه و مجموعه هاي قرآني است بنابراين وزارت بهداشت دچار خطا مي شود. سلامت معنوي نيز يكي از اركان سلامت است.

هاشمي اظهار داشت: ما از نگاه خود نبايد احاديث و روايات را تئوريزه كنيم، فقط بايد به اهل فن كمك كنيم.

وزير بهداشت اقدام وزارت بهداشت براي انجام پژوهش هاي ميان رشته اي بين متخصصان حوزه مذهبي و پزشكي را راه اندازي دانشكده طب و دين خواند و افزود: مهمترين وظيفه اين دانشكده گسترش پژوهش هاي ميان رشته اي بين متخصصان مذهبي و پزشكان است .

هاشمي يادآور شد: استقبال از نمايشگاه عالي بود اما تنوع خدمات فضاي بيشتري مي طلبد. از طرفي نبايداين فعاليت به نمايشگاه قرآن منحصر شود چرا كه در اين حوزه معاونت فرهنگي در كنگره هاي زيادي مي تواند فعال باشد. از دوستاني هم كه بخشي از تلاشهاي وزارت بهداشت را به تصوير كشيدند، تشكر مي كنم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار