باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

قطار شهری کرج و رویای افتتاح/پروژه‌ای که 10 ساله شد و به ایستگاه پایانی نرسید

بهره برداری از پروژه قطار شهری کرج به عنوان یکی از طرح های حیاتی برای این کلان شهر مستقر در جوار پایتخت بعد از گذشت یک دهه همچنان با اما و اگرهای بسیاری روبرو است.

قطار شهری کرج و رویای افتتاح/پروژه‌ای که 10 ساله شد و به ایستگاه پایانی نرسیدبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،حوزه حمل و نقل شهری یکی از مولفه های برجسته در تحقق توسعه پایدار محسوب می شود که بخشی از انرژی،هزینه،اعتبار و دغدغه های مدیران شهری را به خود اختصاص داده است.

در این عرصه،قطار شهری به عنوان وسیله ای ایمن و مقرون به صرفه نقش بسزایی در تسهیل امر تردد درون شهری و برون شهری ایفا می کند،ناوگانی که در کشورهای پیشرفته دنیا یکی از ارکان اصلی حوزه حمل و نقل به شمار می رود و به واقع بخش اعظم بار تردد عمومی را بر دوش می کشد.

در جوار استان تهران،کلانشهر البرز قرار دارد که بعضا مشکلات،نیازها و الزامات این خطه از کشور که به ایران کوچک شهره  است در سایه پایتخت قرار می گیرد.

در طول سالیان اخیر آنچنان که از مترو و قطار درون شهری پایتخت سخن به میان آمده،از قطار شهر کرج یاد نشده است،کلانشهری که بعضا مشکلات حوزه حمل ونقل موجود در آن،پایتخت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

کلنگ قطار شهری کرج قریب به 10 سال پیش بر زمین خورد اما به دلیل خلف وعده پیمانکار،طرح مذکور،بعد از گذشت 1 دهه تنها با 32 درصد پیشرفت فیزیکی روبرو است،زنجیره بدقولی پیمانکار این پروژه عظیم تا حدی استمرار پیدا کرد که در نهایت در زمستان سال گذشته قرارداد منعقد شده با پیمانکار فسخ شد و این فسخ قرارداد در شرایطی به وقوع پیوست که مردم ساکن در این کلانشهر،امید بسیاری به راه اندازی پروژه داشتند.

غفور قاسم پور،عضو شورای اسلامی شهر کرج،به عنوان ناظر سازمان قطار شهری کرج و حومه در گفتگویی با رسانه ها در خصوص این طرح عنوان داشته،در سال 1380 ،شش خط برای قطار شهری کرج به تایید شورای عالی فنی رسیده و عملیات اجرایی خط دو،به عنوان محوری اولویت دار از سال 1385،با انعقاد قرارداد با پیمانکار،در دستور کار قرار گرفت.

آنچنان که در مختصات خط دو آمده،این محور با 27 کیلومتر طول و 23 ایستگاه مسیر کلانشهر تا ملارد را در بر می گیرد و 14 کیلومتر دیگر از آن نیز در محدوده شهر کرج واقع شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر کرج می گوید:تامین 50 درصد از اعتبار این طرح بر عهده شهرداری و مابقی آن نیز بر عهده دولت است و به واقع بودجه آن باید از محل منابع ملی تخصیص داده شود.
پیش بینی اولیه از میزان اعتبار مورد نیاز این طرح 450 میلیارد تومان بود اما با گذشت زمان،تورم و رکود در اجرای طرح،این رقم و عدد به 750 میلیارد تومان افزایش یافت و در ادامه با تعلل شرکت پیمانکار ذیربط و علیرغم پیشنهاد ترمیم قیمت به یک هزار و 990 میلیارد تومان بصورت نقدی و تهاتری،باز هم گره از مسیر اجرای این پروژه عظیم باز نشد.

قاسم پور معتقد است،تعلل مدیریت پیشین سازمان قطار شهری و فقدان تعهد لازم و عدم برخورداری از تخصص و تجربه در زمینه حمل و نقل ریلی از سوی شرکت پیمانکار مزید بر علت شده تا این طرح بعد از گذشت یک دهه تنها با پیشرفت 32 درصدی همراه شود.

برخی از کارشناسان همچون قاسم پور،عضو ناظر بر سازمان قطار شهری کرج و حومه معتقد هستند نمی توان برای به ثمر رسیدن این طرح به پیمانکاری که تاکنون نتوانسته پروژه را به نقطه مطلوبی سوق دهد امیدوار بود.

اگرچه آنچنان که از ظواهر امر برمی آید،پیمانکار پروژه تمایل به همکاری و اجرای پروژه را دارد اما سوابق پیشین و گذشته این پروژه به عاملی برای عدم خوشبینی افکار عمومی و برخی از مسئولان این خطه در خصوص طرح مورد اشاره مبدل شده است.

اگرچه اصرارهای شرکت پیمانکار همچنان ادامه دارد اما شهرداری کرج و شورای سازمان قطار شهری مصمم است تا همکاری با شرکت مربوطه هر چه زودتر قطع شود.

برخی از مسئولان شهری کرج معتقدند در صورت قطع همکاری وآغاز فعالیت  و ورود شرکت دیگر،می توان به راه اندازی و افتتاح خط دو قطار شهری کرج از چهار راه طالقانی تا میدان حصارک امیدوار بود که البته تحقق این امر مستلزم همیاری و پشتیبانی دولت است.

فارغ از اختلافات موجود میان شرکت پیمانکار و مدیران شهری کرج،می طلبد دستگاه های ذیربط بستر و زمینه لازم را برای اجرای طرح و آغاز فعالیت عمرانی آن بکار بندند.

جمعیت انبوه کرج و حجم تردد در این کلانشهر،نیازمند توسعه زیرساخت های حمل و نقل شهری است که بدون تردید افتتاح قطار شهری کمک شایانی به تسهیل روند تردد در این خطه خواهد کرد.

یقینا عموم مردم انتظار دریافت خدمات را دارند و اختلافات فی مابین موجود ارتباطی به مردم ندارد و باید با اتخاذ تدابیری هوشمندانه زمینه لازم برای استمرار عملیات اجرایی و پیشرفت پروژه فراهم شود و نباید زمان،انرژی، سوخت و آرامش خاطر شهروندان تحت الشعاع اختلافاتی قرار گیرد که شاید در صورت لحاظ شدن دقت نظر بیشتر،امکان پیشگیری از آن وجود داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۰۲:۱۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
برای پیشرفت سریع کار متروی کرج از پیمانکاران و مهندسان خارجی استفاده کنند مسولین تا کی این کلان شهر اینطور بماند ومردم مشکل رفت امد داشته باشند واز ترافیک و الودگی هوا رنج ببرند کمی به مردم بی اندیشید
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۸ تير ۱۳۹۵
چرا شهردار پيشين و شهردار حال حاضر كرج و اعضاي شوراي شهر پاسخگو نيستند؟ دوست خبرنگار كافي است بين حجم كار و هزينه مترو در كرج با ساير كلانشهرها و همچنين يك شهر خارج از ايران تحقيقي انجام دهيد تا بفهميد ريشه اين فساد در كجاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۸ تير ۱۳۹۵
مترو هشتگرد, قطارحومه ای اراک _ شهرجدید مهاجران
آخرین اخبار