لاریجانی در همایش سراسری قوه قضائیه مطرح کرد

تماس سعودی‌ها با برخی از گروهک‌های بی‌آبروی منطقه در شرق کشور برای ایجاد ناامنی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سعودی‌ها با برخی از گروهک‌های بی‌آبروی منطقه در شرق کشور تماس‌هایی داشتند تا سر و صدایی ایجاد کنند.

لاریجانی

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که در همایش سراسری قوه قضاییه حضور داشت، ضمن تشکر از زحمات آیت الله آملی لاریجانی رئیس دستگاه و همکارانشان گفت:  امیدواریم در ایام شبهای قدر خداوند برای امت اسلامی و ملت بزرگ ایران بهترین ها را مقدر نماید.

لاریجانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر افزود: یاد شهید بزرگوار آیت الله بهشتی و یاران این شهید  را گرامی می‌داریم و امیدواریم هفته قوه قضائیه که هر ساله به این مناسبت تشکیل می‌شود  هماهنگی‌های بین قوا را بیشتر کند و درک بهتری از شرایط و ایجاد یک فرصت‌های بهتر را برای خدمت به مردم تهیه کند.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: قوه قضاییه در طول این 37 سالی که از انقلاب گذشته است به نوعی ظهور نو در کشور داشته است و همچنین این قوه به همت داشتن قضات ارزشمند از نقاط قوت قابل توجهی برخوردار است.

وی افزود: در سالهای اخیر برخی از پرونده‌های مهم و پر سروصدا به خوبی مورد بررسی قرار گرفت که خود حکایت از تحقق قانون و وجود قوه قضاییه مقتدر دارد. با توجه به اطلاعاتی که از طریق دستگاه‌های نظارتی به ما در مجلس رسیده است می‌توانم بگویم که این قوه مسیر تکاملی مثبتی را طی می‌کند.

رئیس مجلس گفت: قضاتی متبحر و با وجدان در این قوه کار می کنند و در مقابل فشارها ایستادگی می کنند که سرمایه بسیار ارزشمندی است و ما باید در مقابل این اراده و وجدان قضات ارزشمند تعظیم کنیم که عامل اقتدار کشور هستند و برای حفظ این سرمایه باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

لاریجانی گفت: برخی حمایت‌ها که در سالهای اخیر از بودجه قوه قضاییه در مجلس صورت می‌گرفت نیز بیشتر با هدف حفظ چنین سرمایه عظیمی انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر اقداماتی در قوه قضاییه با کمک بخش‌های مختلف انجام شد که بخشی از آن نیز به مجلس محول شده بود که در سیمای قانون نیز ترسیم شد یکی از آنها آیین دادرسی کیفری بود که به نوعی قانون مادر محسوب می‌شود.

رئیس قوه مقننه افزود: دیگر قانون مورد بحث لایحه مجازات اسلامی بود که یکی از موضوعات مهم برای کشور محسوب می‌شود که توسط مجلس به تصویب رسید. لایحه پلیس قضایی و همچنین لایحه وکالت در مجلس نهم مورد بررسی قرار گرفت و تصویب آن به مجلس فعلی محول شده است.


وی تصریح کرد: بحث سازمان مبارزه با فساد اقتصادی در مجلس پیگیری شد و قانون آن با کمک قوه قضاییه تدوین شد و در مجلس دهم نیز بزودی در دستور کار قرار خواهد گرفت. موضوع دیگری که در حال حاضر در مجلس در حال پیگیری است مسئله نظام جامعه داوری در کشور است. بخاطر شرایط خاص کشور نیازمند ضوابط دقیق‌تر در داوری هستیم که بار قضا را کاهش می‌دهد که در نهایت نیاز به آموزش‌های گسترده در قوه قضاییه و همچنین مدیران اقتصادی دارد.

لاریجانی درباره وضعیت مالکیت اراضی در کشور گفت: لازم بود برای سامان دادن ساخت و سازها در منابع طبیعی یک بازنگری کلی در قوانین صورت بگیرد که به لحاظ کار تخصصی در این باره سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفت و مراحل آن در حال طی شدن است و امیدوارم در سالجاری مجلس به این موضوع بپردازد.

رئیس مجلس درباره قوانین مبارزه با قاچاق در کشور گفت: قاچاق یکی از معضلات اساسی در کشور است تصور ما این بود که قانون موجود شرایط مطلوبی را فراهم کرده اما اخیرا برخی نمایندگان گزارش‌هایی را ارائه کرده‌اند که نشان دهنده مسائل مشکلاتی در این حوزه است و فکر می‌کنیم در حال حاضر یک بازنگری در این امر ضرورت یافته است.

وی افزود: اگر علاج جدی برای این موضوع نداشته باشیم حقیقتا مسئله اقتصاد مقاومتی به وقوع نخواهد پیوست. به طول مثال مناطقی که در مرزها برای تبادل در نظر گرفته شده است با سوء استفاده‌هایی موجب ورود کالای قاچاق می‌شود که لازم است در قانون جدید کنترل این منافذ مدنظر قرار گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی از مواردی که جزو برنامه‌های کاری ما در مجلس قرار دارد قانون مبارزه با مواد مخدر است همان طور که استحضار دارید دو دهه بیشتر است که ما با قانون مبارزه با مواد مخدر در حال کار هستیم که قانون نسبتا محکمی است نتایج خوبی نیز داشته است که البته برخی از آنها نیز چندان مثبت نمی‌باشد.

نماینده مردم قم با اشاره به اینکه از جهت تنوع مواد مخدر و سرعت آن خیلی بیشتر از نوع مبارزه‌ای است که ما داریم، ادامه داد: لذا سطح درگیری در این موضوع بسیار زیاد است و یکی از شگردهایی که برای ساماندهی طراحی‌های شیاطین بزرگ برای دنیا در مورد ایران است همین مسئله است که سطح درگیری ما را در این امور بیشتر کنند لذا جا دارد که ما با رویکرد جدیدی به موضوع مواد مخدر بپردازیم.

لاریجانی تصریح کرد: مطالعاتی را در مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی از نهادی دیگر در این زمینه انجام شده و حتما از گزارشات حوزه قضاییه نیز از استفاده می‌کنیم و اینکه یک تجدیدنظری در این قانون صورت بگیرد با رویکرد جدید این موضوع نگارش بشود که این هم جزو برنامه‌های آتی است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه محیط زیست و امور زیستی نیز علاوه بر قوانین موجود احتیاج به قوانین مکمل داریم، خاطرنشان کرد: که بعضی از آنها مثل لایحه هوای پاک در دستور کار مجلس است و در زمینه امور زیستی نیز قوانینی داشته‌ایم که مربوط به تغییراتی است که در این بخش رخ داده است که احتیاج به تکمیل نیز وجود دارد ولی آنچه که مهم است وجود یک ساز و کار اجرایی در کشور است و پیشنهاد ما به قوه قضاییه این است که محاکم تخصصی در این دو بخش ایجاد شود و امیدواریم که زمینه بهتر شدن شرایط برای اجرای قانون در کشور فراهم شود.

لاریجانی اظهار داشت: بخش دیگر مربوط می‌شود به انتظاراتی که از قوه قضاییه در خصوص سایر شئون وجود دارد شاید برای فهم این موضوع نیازمند این باشیم که شرایط کشور و مصافی که کشور ما در شرایط امروز دارد را آشکارتر بیان کنم به چند مقوله از این مسئله اشاره می‌کنم تا کمک ‌کند به درک بهتر شرایط. یکی از موضوعاتی که برای کشور ما پیش آمد و نظام ما آن را انتخاب کرد مسئله برجام و توافق هسته‌ای بود که نظام آن را با چشمی بینا انتخاب کرد اما باید ببینیم که آمریکایی‌ها و غربی‌ها در پس این توافق چه فکری را اندیشیده‌اند.

وی تصریح کرد:  غربی‌ها به دنبال آن هستند که ضمن اجرای برجام، حضور پرقدرت نظامی در منطقه داشته باشند و از طرفی مانع از حضور ایران در منطقه شوند، به همین دلیل تضمین‌هایی را به برخی از کشورهای منطقه مخصوصا سعودی‌ها می‌دهند و حجم زیادی سلاح به برخی کشورهای منطقه از جمله سعودی‌ها می‌فروشند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها خیلی از آتشی که بین ایران و عربستان پیش آمده بدشان نمی‌آید و می‌خواهند ادامه یابد، تصریح کرد: شاید در ظاهر آمریکایی‌ها از این اختلاف‌نظر بین ایران و عربستان ابراز نگرانی کنند اما در عمل اقدامی را شاهد نیستیم، با پدیده سیاسی نسبتا میان‌مدتی مواجه هستیم، به هیچ وجه ما این پدیده را کوتاه مدت نمی‌دانیم و نمی‌بینیم و هدف اصلی آنان فشار بر جمهوری اسلامی ایران است.

لاریجانی با بیان اینکه خلق بحران در منطقه تبدیل به سیاست شده است، گفت: سعودی‌ها به دلیل عدم توفیق در یمن و ناامیدی در رفتارهای دیپلماتیک‌شان چاره ای جز ایجاد بحران در منطقه نمی‌بینند.

وی افزود:سعودی‌ها بحران‌هایی را برای برخی از کشورهای منطقه و تجزیه برخی کشورها دنبال می‌‌کنند، ما باید یک ارزیابی از این وضعیت در منطقه داشته باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روند جریان‌های تروریستی در منطقه نشان می‌دهد موضوع تروریسم هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رو به گسترش است، یادآور شد: بعید به نظر می‌رسد که موضوع تروریسم به نحو کوتاه‌مدت، علاج‌پذیر باشد، با یک بحران تروریستی حداقل میان‌مدت در منطقه مواجه هستیم و هر روز جلوه جدیدی از تروریسم در منطقه را می‌بینیم، در این میان باید پرسید آیا می‌توان حدسی زد که هدف مهم خلق بحران و افزایش جریان‌های تروریستی چیست؟

وی ادامه داد:یکی از موارد پراهمیت در همه این اقدامات این است که هیمنه ایران را در داخل دچار تردید کنند، می‌خواهند شرایطی ایجاد کنند که حکومت مرکزی در ایران از اقتدار لازم برخوردار نباشد.

لاریجانی تاکید کرد: سعودی‌ها با برخی از گروهک‌های بی‌آبروی منطقه در شرق کشور تماس‌هایی داشتند تا سر و صدایی ایجاد کنند، همچنین برخی ضد انقلاب هم با برخی گروهک‌های تروریستی در غرب کشور تماس گرفتند تا آنجا سر و صدا ایجاد کنند، از این جهت باید خیلی توجه کرد، اگر می‌بینیم دیگران به دنبال آن هستند که در داخل کشور اقتدار جمهوری اسلامی ایران را مخدوش کنند، باید تلاش کنیم این اتفاق نیفتد.

لاریجانی در ادامه این مطلب در خصوص مسائل اقتصادی کشور گفت: در بخش اقتصادی تلاش ما این است که اشتغال و سرمایه‌گذاری رونق یابد و به رشد 8 درصد برسیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با رکود مواجه بودیم که هم عوامل بیرونی داشت و هم عوامل داخلی، غربی‌ها می‌خواهند نابسامانی‌های اقتصادی در داخل کشور را تثبیت کنند لذا باید برای آینده کشورمان تلاش مضاعفی داشته باشیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: قوه قضاییه در طول 38 سال گذشته از یکسری نقاط برجسته برخوردار است که این به همت قضات ارزشمندی است که در قوه قضاییه با وجدان خودشان کار می‌کنند.

لاریجانی تاکید کرد: در سال‌های اخیر بعضی از پرونده‌های مهم و پر سر و صدا که معمول نیست در کشورهای در حال توسعه این گونه بررسی شود، مورد رسیدگی قرار گرفتند که حکایت از تحقق قانون در کشور و اقتدارقوه قضاییه دارد.

وی اضافه کرد: گزارش‌ها حکایت از آن دارد که قوه قضاییه یک مسیر تکاملی مثبتی را در حال طی کردن است، ما قضات با وجدانی در قوه قضاییه داریم که تلاش می‌کنند قانون اجرایی شود، باید در برابر این قضات باوجدان در کشور که عامل اقتدار قوه قضاییه و نظام هستند، تعظیم کنیم.

لاریجانی همچنین خاطر نشان کرد: برخی حمایت‌ها از قوه قضاییه هم با همین هدف بود تا از این سرمایه ارزشمند حمایت شود، ارزیابی ما این است که با وجود همه مشکلات، یک مسیر تکاملی در کشور در حال طی شدن است، در سال‌های اخیر حمایتی از قوه قضاییه انجام شد که امیدواریم ادامه یابد.

رئیس مجلس در ادامه سخنانش گفت: قانون آیین دادرسی کیفری در مجلس تصویب شد که یک قانون مادر بود، حقوق شهروندی در این قانون مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد:همچنین قانونی با عنوان وظایف و اختیارات رئیس قوه قضاییه و قانون مجازات اسلامی هم در مجلس به تصویب رسید که براساس قانون وظایف رئیس قوه قضاییه، این قوه می‌تواند مستقیما لوایحی را به مجلس ارائه دهد.

لاریجانی در ادامه مطرح کرد: همچنین قانون جرم سیاسی نیز در مجلس به تصویب رسید که در واقع یکی از اصول قانون اساسی بود که روی زمین مانده بود و باید برای آن قانونی تصویب می‌شد که این مهم در مجلس قبل اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که در مجلس در حال پیگیری است، در زمینه نظام جامع داوری است، ما نیازمند ضوابط دقیق‌تر داوری در کشور هستیم و حتما احتیاج به یکسری آموزش‌های تخصصی در قوه قضاییه و مدیران اقتصادی کشور داریم.

 رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید چراکه قاچاق مشکل مهمی برای کشور ماست، البته ممکن است این قانون در عمل نقایصی داشته باشد، اگر برای مبارزه با قاچاق علاج جدی نداشته باشیم، اقتصاد مقاومتی در کشور رونق نخواهد گرفت.

لاریجانی با بیان اینکه متاسفانه منافذ زیادی در کشور برای قاچاق دیده شده است، تصریح کرد: به عنوان مثال مناطقی که در مرزها برای تبادل کالا در نظر گرفته شده کارکرد دیگری پیدا کرده است و نشان می‌دهد این مناطق به قاچاق کالا تبدیل شدند.

انتهای پیام


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار