سرفه های خشک سردشت بین کاربران فضای مجازی + تصاویر

کاربران شبکه های اجتماعی یاد و خاطرات تلخ بمباران سردشت را در پست های خود گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفتم تیرماه 1366 در تاریخ تقویم ایران یادآور یک فاجعه انسانی است. فاجعه ای که دست رنج آن بمباران شیمیایی مردم بی گناه سردشت بود. سکوت شهر در صدای فروندهای عراقی می شکند در این تاریخ هواپیماهای بمب افکن ارتش عراق با بمب های شیمیایی به چهار نقطه پر جمعیت شهر سردشت حمله کردند. حمله ای که ده ها تن از مردم شهر از پیر و جوان، زن و کودک را قربانی گازهای کشنده شیمیایی هدف قرار داد. گازهای خردل، اعصاب و سیانوژن بر سر مردم بی دفاع شهر فرود آمد و سرفه های آنان را خشک کرد. 

بسیاری این واقعه هولناک را به انفجار اتمی هیروشیما تشبیه کردند. هر چند در آن زمان شبکه های اجتماعی نبود تا همدردی کاربرانش در این فضا را جهانی کند اما این روز ها در شبکه های اجتماعی یاد این خاطره تلخ  مردم و کاربرانش را متاثر کرده تا جایی که آن ها با پست های اینستاگرامی خود یاد و خاطره قربانیان بمباران شیمیایی را گرامی داشتند.

در پست کاربری آمده است: سردشت ایران جنگ عراق کرد هفتم تیر ماه سالروز بمباران شیمیایی سردشت هفت روز از اولین ماه تابستان سال شصت و شش می گذرد لحظه ای قبل از آن که عقربه ها ساعت 4:30 دقیقه ی بعد از ظهر را نشان دهند... صدای مظلومیت از هر گلویی که بلند شود دل انسان را می لرزاند هفتم تیر ماه را به یاد این زخم عمیق به تاریخ ایران و مردم مظلوم سردشت تسلیت می گویم.



در پست کاربری آمده است: سردشت چه کسی گفت تاریخ را فاتحان مینگارند؟ چه خیال خامی داشت او یا شاید آن زمان هنوز از سرگذشت کردها بی خبر بوده است. تاریخ را نه فاتحان که صدای مظلومان مانا کرده است. ضربآهنگ مظلومیت در همیشه تاریخ طنین انداز است و همین صداست که نسل از پی نسل از سینه مادران به گوش نوزادان طنین انداز شده است و امروز در هیاهوی حقوق بشر آهنگ مظلومیتی دیگر طنین انداخته است بر جان جهان.


در پست دیگری آمده است: سردشت، اولین شهر قربانی سلاح شیمیایی در جهان بیست و نه سال پیش در هفتم تیرماه 1366، شهر سردشت قربانی حمله شیمیایی با گاز خردل شد.




در پست کاربری آمده است: تیرماه ۱۳۶۶ نیروی هوایی عراق ۴نقطه پر جمعیت شهر سردشت از توابع استان آذربایجان غربی را مورد حمله شیمیایی قرار دادند. در این حمله۱۱۰غیر نظامی کشته ۸۰۰۰نفر با گاز های شیمیایی مسموم شدند. عراقی ها به گاز خردل علاقه زیادی داشتند، چرا که این گاز اثرات درازمدتی نظیر کوری، انواع سرطان، ناباروری و نقص عضوهای پیش از تولد داشت.


کاربری در پست خود نوشت: سردشت كشته شد، اما نَمُرد ... تمام دردهاي جهان را كشيده بوديم فقط گاز خردل مانده بود آن هم در، ٧تير ١٣٦٦ در سردشت خورديم و چند ماه بعد حلبچه.


کاربری در پست خود نوشت: تیر سالگرد بمباران شیمیایی سردشت توسط صدام اولین شهری که در جهان بمباران شیمیایی شد.






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۸ تير ۱۳۹۵
وای خدا. وای خدا. لعنت بر صدام و متحدانش