معاون سازمان فضايی ايران خبر داد:

ثبت دو نقطه مداری به نام ايران برای پرتاب ماهواره بومی

معاون سازمان فضايي ايران از تثبيت ۲ موقعيت مداري از طرف اتحاديه جهاني مخابرات (ITU ) براي پرتاب ۲ ماهواره مخابراتي و پخش همگاني راديو و تلويزيون كشورمان خبر داد.

ثبت دو نقطه مداري به نام ايران براي پرتاب ماهواره بومي
به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدهمايون صدر با تشريح نحوه حفظ و تثبيت جايگاه كشور در مدار زمين براي پرتاب ماهواره هاي داخلي اظهار داشت: حفظ نقاط مداري تاكنون طوري بيان شده كه ابهام آور بوده اما بايد بدانيد كه ثبت موقعيت مداري هر كشور در مدار زمين متفاوت بوده و انواع مختلفي را شامل مي شود.

وي با بيان اينكه هم اكنون دو موقعيت مداري از سوي اتحاديه جهاني ارتباطات (ITU ) در مدار ۲۴.۱۹ درجه و ۳۴ درجه براي ايران به ثبت رسيده و تثبيت شده است، ادامه داد: اين دو موقعيت براي ماهواره ملي مخابراتي و ماهواره پخش همگاني راديو و تلويزيون است و هر زمان كه برنامه هاي ساخت اين ماهواره ها آغاز شد مي توانيم از اين موقعيتها استفاده كنيم.

معاون سازمان فضايي ايران با اشاره به اينكه يك سري موقعيتهاي مداري نيز وجود دارد كه امتياز آن را در اختيار گرفته ايم تا بتوانيم روزي از آن بهره برداري كنيم، تاكيد كرد:  شرط بهره برداري از موقعيت مداري اين است كه در آنجا ماهواره قرار داده شود.

صدر اضافه كرد: مقررات ITU ديگر مانند سابق نيست كه بتوان نقطه مداري را ثبت كرد و به طور دائم براي يك كشور باقي بماند. بنابراين ثبت نقطه مداري يك سرقفلي محسوب مي شود و كشورهايي كه موقعيت مداري دارند بايد از آن بهره برداري كنند؛ كشورها به محض اينكه زمان عمر ماهواره‌شان به پايان مي رسد حتما بايد براي ماهواره بعدي، برنامه ريزي كنند.

وي گفت: در صورتي كه كشورها قصد نداشته باشند در نقطه مداريشان ماهواره قرار دهند، طي تفاهمنامه همكاري با ساير كشورها، آن امتياز را به صورت موقت در اختيار كشورهاي ديگر قرار مي‌دهند. بنابراين پروسه خيلي پيچيده تر از آن است كه ما بگوييم موقعيت مداريمان را براي هميشه حفظ مي‌كنيم.

معاون سازمان فضايي ايران با تاكيد براينكه حفظ نقطه مداري در وهله اول متكي به قراردادن ماهواره در آن جايگاه است، تصريح كرد: از سوي ديگر ثبت نقطه مداري با اجازه بهره برداري از آن متفاوت است و هم اكنون ما در مسيري قرار داريم كه اجازه بهره برداري از آن موقعيت مي تواند براي ما فراهم شود.

صدر افزود: ثبت نقطه مداري به تنهايي به معناي اجازه بهره برداري نيست و چنانچه بخواهيم اجازه بهره برداري از نقطه مداري براي ما تحقق پيدا كند، بايد هرچه سريعتر ماهواره مخابراتي را در موقعيت ثبت شده قرار دهيم.

منبع: روابط عمومی وزارت ارتباطات

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار