گزارشی از چراغ سبز "ایران فجر" به انگلیسی‌ها

اخراج نیروهای ایرانی و استخدام انگلیسی‌ها در تنها سکوی نیمه‌شناور کشور!

توسعه روابط با غربی‌ها بیکاری کارگرانی را در پی داشته که در شرایط تحریم با غیرت ملی خود توانستند آرزوی صنعت نفت برای رسیدن به منابع هیدکربوری را برآورده کنند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر کبیر تنها سکوی نیمه شناور فوق مدرن ملکی وزارت نفت بوده که در آبهای عمیق قدرت حفاری دارد. در حقیقت  هیچ دستگاه حفاری دریایی دیگری در ایران وجود ندارد که بتواند تا عمق بیش از  1000 متری کار حفاری انجام دهد.
 
مدتی قبل مناقصه ای برای این سکو برگزار شد، شرکتی به نام ایران فجر که در واقع شرکت خدمات کشتیرانی بوده بدون هیچ سابقه ای در صنعت حفاری نفت و گاز در این مناقصه شرکت کرد و با وجود اینکه شرکت حفاری شمال دارای امتیاز فنی بسیاربالایی بود اما به دلیل قیمتی که ارائه کرد نتوانست در این مناقصه پیروز شود و شرکت ایران فجر با حضور ابر قدرت های صنعت حفاری نفت و گاز کشور همچون شرکت ملی حفاری ایران با بیش از 37 سال سابقه،توانست بدون هیچ گونه دانش این کار، برنده مناقصه شده و شروع به فعالیت کند.
 
با توجه به اینکه این شرکت حداقل امتیاز فنی خود را در این مناقصه از طریق اتصال و مشارکت با یک شرکت خارجی کسب کرد پس به محض ورود به سیستم، 17 نیروی خارجی را بر روی سکوی حفاری مذکور فرستاد.
 
مفاد این مناقصه به گونه ای طراحی شده بود که افراد خارجی می توانند در این پروژه کاملا ملی حضور داشته باشند.
 
17 نیروی خارجی مذکور دارای تابعیت های مختلفی از کشورهای انگلیس، فرانسه، اوکراین، کرواسی و هلند هستند که ترکیب 7 نفر از بریتانیا در آن خودنمایی می کند.
 
70 نفر بیکار شدند، 106 نفر دیگر در آستانه بیکاری
 
پس از شروع به کار شرکت ایران فجر، شرکت حفاری شمال اعلام کرد  از آن جهت که پشتیبانی از این سکو به عهده نیروهای این شرکت در پایگاه بهشهر بود لذا از این پس و بدون داشتن سکوی مذکور دیگر نمی‌تواند نیروهای  را نگهدارد پس در مرحله اول 70 نفر را از سیستم خارج می‌کند و پس از آن هم لیستی 106 نفری داده می‌شود که چنانچه شرایط مناسب نشود این 106 نفر نیز از سیستم خارج می‌شوند.
 
و در ادامه چنانچه این روند ادامه داشته باشد این زنجیره به سکو و شناورها خواهد رسید.
 
پیش‌بینی می‌شود که تا مرز 500 نیروی ایرانی بیکار شده و با روندی که شرکت ایران فجر در پیش گرفته  مجبور است بیش از تعداد اعلام شده(17 نفر) از نیروهای خارجی استفاده کند.
 
این اخراج نیروها توسط شرکت حفاری شمال به دلیل شرایط نا مساعدی که برای این شرکت ایجاد شده در حالی صورت می‌گیرد که حفاری شمال توانست آرزوی صنعت نفت برای رسیدن به منابع هیدروکربوری( نفت و گاز) را در زمان تحریم و با کمک گرفتن از حداقل نیروی خارجی میسر کند.
 
بدون شک روا نیست که حالا و پس از گذشت چند سال و در زمانی که صحبت از پساتحریم و رونق اقتصادی است، نیروی‌های کارآمدی که با زحمت فراوان در دوران تحریم قدم‌های بزرگی در صنعت نفت ایران برداشته‌اند اینچنین بیکار و خانه‌نشین شوند. فیلم زیر متعلق به گزارشی در سال 90 و در اوج تحریم است.
 
کسب تجربه برای خارجی‌ها در سکوی نیمه شناور ایرانی!
 
اگر نیت کسب تجربه است پس چرا نیروی داخلی باتجربه دستیابی به حفر موفقیت آمیز دو حلقه چاه نفت و گاز در آبهای عمیق را مشغول به کار نمی‌کنند تا در آینده بی‌نیاز از کشورهای دیگر باشیم.
 
در نهایت اگر بحث حاکمیت ملی در آبهای خزر است( با توجه به استقرار سکوی حفاری مذکور در فاصله مرزی آبهای ایران و آذربایجان)، تامین این مهم با نیروی خارجی چه گونه میتواند تعریف داشته باشد.
 
طبق اخبار رسیده به خبرنگار "نسیم" در رایزنی‌هایی که صورت گرفته است قرار بر این  شده تا شرکت حفاری شمال تعداد نیروهای بومی را اعلام کند و شرکت ایران فجر آنها را تحت پوشش قرار داده و مشغول به کار کند اما در این میان نیز کارکنان شرکت حفاری شمال با توجه به آگاهی کامل از مخاطرات کار و  به دلیل بی تجربگی شرکت ایران فجر حاضر نیستند که برای لقمه نانی، به این سادگی تن به خطر دهند و برای این شرکت کار کنند.
 
زیرا در هر لحظه ممکن است به دلیل بی تجربگی ایران فجر اتفاق یا حادثه ای  صورت بگیرد که برای  منافع ملی و کارکنان شرکت حفاری شمال غیر قابل جبران باشد.
 
لازم به ذکر است که علی رغم تلاش های مسئولین شهری  و استانی و بر اساس رایزنی های ایشان با مقامات بالاتر و قول بازگشت هر چه سریع تر کارکنان حفاری شمال حتی در شرکت ایران فجر، این قول هم عملی نشده و شرکت ایران فجر به دلایل واهی ( نداشتن پایگاه پشتیبانی که خود کاستی مهم برای یک شرکت کننده در مناقصه است که حتی ماهها پس از برنده شدن هنوز توان تامین آن را نداشته است) بیش از یک ماه است که کارکنان اخراجی حفاری شمال در بلاتکلیفی قول مسئولین و طفره رفتن های شرکت ایران فجر قرار دارند.
 
منبع :نسیم آنلاین
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار