آیت الله آملی لاریجانی:

کسانی که از این انقلاب بهره برده‌اند،‌حالا نقش اپوزیسیون پیدا کرده‌اند/ مشکلات را به رئیس جمهور گفتیم

رئیس قوه قضائیه گفت: در برخی از بازدیدها و ملاقات‌های حضوری که مسئولین قوه قضائیه در بازدید اخیر تهران داشتند، گفتند که هر یک ربع یک وقت برای طلاق می‌دهند.

کسانی که از این انقلاب بهره برده‌اند،‌حالا نقش اپوزیسیون پیدا کرده‌اند/ مشکلات را به رئیس جمهور گفتیمبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در همایش سراسری هفته قوه قضائیه که امروز(سه شنبه) با حضور سران سه قوه در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تسلیت شهادت حضرت علی (ع)، اظهار داشت: درود می فرستیم به ارواح شهدای قوه قضائیه به ویژه شهید آیت الله بهشتی و از حضور تمام کارکنان دستگاه قضایی و رئیس مجلس خبرنگان و وکلای حاضر در جلسه تشکر می کنم.

وی افزود: در این جلسه تلاش می کنم برخی از موضوعات را به صورت گزینشی بیان کنم تا تاکیدی بر آنها باشد؛ حجم گسترده خدمات قضایی در قوه قضائیه است که باید از خدمات بی شائبه کارکنان قوه قضائیه تشکر کنم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: 15میلیون پرونده در دستگاه قضا و حدود 3میلیون و 300پرونده در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود.

 آیت الله صادق آملی لاریجانی افزود: گاهی نسبت به خدمات بی شائبه کارکنان کم لطفی می شود و قوه قضائیه در بحث امنیت کشور نقش بسیار پر رنگی دارد و اگر قضات شجاع ما نبودند امنیتی این چنینی در کشور وجود نداشت در مقابله با اشرار و قاچاقچیان قضات نقش پر رنگی دارند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: هم قوه قضائیه و دیگر قوا به حجم عظیم کار ها در قوه قضائیه توجه داشته باشند تا این تلاش مغفول نماند.

وی افزود: کار قوه قضائیه کاری نیست که به عنوان درآمد زایی به آن نگاه شود و قاضی فکر کند که اگر کار وکالت را انتخاب می کرد در آن درآمد بیشتری داشت، کار قاضی یک کار جهادی و گاهی کار یک قاضی بیشتر از یک وکیل است.

آملی لاریجانی با بیان اینکه وقتی در یک شعبه 150 تا 200 پرونده در ماه رسیدگی می‌شود، چگونه باید انتظار سرعت در رسیدگی را داشته باشیم، گفت:‌ می‌گویند که از قوه قضائیه حمایت می‌شود، امروز دو رئیس قوه گفتند که وجداناً و عقلا موظف هستند از قوه قضائیه حمایت کنند، اما عملاً این حمایت‌ها صورت نگرفته است و یا کم بوده است.

وی با اشاره به اینکه من نمی‌خواهم گلایه کنم که تعمدی در کار است، گفت: در برخی از بازدیدها و ملاقات‌های حضوری که مسئولین قوه قضائیه در بازدید اخیر تهران داشتند، گفتند که هر یک ربع، یک وقت برای طلاق می‌دهند، برای اینکه طلاق توافقی را کم کنید، آیا می‌شود در عرض یک ربع مشاوره، کمک به خانواده‌ها بدهید؟‌، آیا واقعاً می‌شود ، در عرض یک ربع این آمار را کم کرد؟

رئیس قوه قضائیه گفت: ما با یک مسئولیت رسمی در خصوص نیروی انسانی و بودجه مواجهیم، من می‌خواهم از بعضی ارزیابی‌ها گلایه کنم. در ایام قوه قضائیه و شب قدر به جای تشکر از دستگاه قضا، افرادی با استدلال‌های سخیف علیه قوه قضائیه صحبت می‌کنند، در عین حال که ما باید از نقد سازنده استقبال کنیم، اما قرار نیست هر کسی از راه می‌رسد و با هر ذهنیتی هر حرفی می‌زند بپذیریم. مثلاً فردی می‌گوید چرا برخی پرونده‌ها 10 تا 12 سال طول می‌کشد، من از این آقا می‌پرسم وقتی پرونده قتلی هست که قاتل هم فراری است چگونه می‌توان آن را مختومه کرد.

آملی لاریجانی تصریح کرد: یک آقایی استدلال کرده که در دفتر کارش بوده و فردی آمده و گفته من توقعی ندارم اما از قوه قضائیه بخواهید عادلانه رسیدگی کند. به من می‌گویند چرا باید تن مردم بلرزد؟ من برای اینگونه ارزیابی‌های بی‌حساب و کتاب متأسفم.

وی تأکید کرد: کسانی که از انقلاب به اندازه کافی بهره‌مند شده‌اند، امروز نقش اپوزیسیون را پیدا کرده‌اند و تمام نقش و پیشرفت‌های انقلاب را نادیده می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ساختار سیاسی جامعه اسلامی ایران یک الگو است، گفت: سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ما صورت گرفت و در هشت سال جنگ بهترین نیروهای خود را از دست دادیم و سرمایه کلان کشور ما به غارت رفت. با این وضعیت جمهوری اسلامی ایران رو به پیشرفت بود.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: عده‌ای که خودشان در این کشور مسئول بودند حالا نقش عوض کرده‌اند. 

رئیس دستگاه قضا گفت: برخی از اینها خودشان اشرافی‌گری راه انداختند، به خودشان، آقازاده‌هایشان و افرادی که با آنها در ارتباطند نگاه کنند می‌بینند که اینگونه بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه میزان افرادی که از قوه قضائیه منفصل شده‌اند در سال گذشته 50 نفر بوده است، گفت:‌ دستگاه قضایی بنای سازش با تخلف ندارد و با این کمبود، در استخدام کارمند معمولی هم دستمان بسته است.

آملی لاریجانی ادامه داد: بارها به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس گفته‌ام که به موضوع کمبودها در دستگاه قضایی توجه کنند چرا که اگر قوه قضائیه مقتدر باشد به نفع همه است.

وی گفت: متأسفانه گاهی می‌بینیم مجلس هم همکاری نمی‌کند برای مثال اخیراً برای افزایش بودجه قوه قضائیه، راه نشان دادیم اما مخالفت کردند.

وی بیان داشت: امروز بخشی عظیمی از کارهای اجرایی کشور برعهده دولت است و قوه قضاییه باید به آن کمک کند، بنابراین توقع این است که در فضایی که محدودیت از نظر نیروی انسانی و بودجه وجود دارد ارزیابی‌ها از قوه قضاییه درست باشد. 
 
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه ما قصد گلایه کردن نداریم گفت: گوش‌ها باید برای انتقاد سازنده باز باشد. 
 
آیت‌الله آملی لاریجانی بیان داشت: سلامت دستگاه قضایی و ابعاد نظارتی بر آن مورد تاکید دستگاه قضایی است و نباید تخلف یک قاضی را به پای تمام دستگاه قضایی بنویسیم و گاهی حتی تخلفی رخ نمی‌دهد اما همچنان انتقاد وجود دارد. 
 
وی ادامه داد: سلامت دستگاه قضایی مهم است البته قبول داریم که تخلفاتی وجود دارد و ما با هر تخلفی برخورد می‌کنیم و باید بحث سلامت دستگاه قضایی از قسمت‌های دیگر کشور جدا باشد. 
 
آیت الله آملی لاریجانی گفت: اخیراً آقایی گفته‌اند که چرا از دستگاه قضایی به صورت نامحسوس نظارت نمی‌شود و کسانی را مخفیانه به دادگاه‌ها نمی‌فرستند، باید بگویم که ما این کار را از 2 سال پیش آغاز کرده‌ایم و دست‌آوردهای خوبی داشت. 
 
وی با اشاره به رعایت اخلاق حرفه‌ای در بین قضات گفت: واقعیت این است که ما در بحث اخلاق حرفه‌ای باید پیشتاز باشیم و دیگران نباید از ما در خصوص مواردی که در قرآن به آن اشاره شده است پیشتاز باشند و اگر اخلاق حرفه‌ای رعایت شوند بسیاری از دعواها حل می‌شود. 
 
رئیس قوه قضاییه خطاب به قضات گفت:‌ چرا ما باید با بد اخلاقی تمام زحمات خود را ضایع کنیم  و کسانی که با هزاران امید به قضات مراجعه کردند را با الفاظ بد برانیم، کرامت مراجعه کننده یک اصل است و آن‌ها ولی نعمت ما هستند. 

آیت‌الله آملی لاریجانی بیان داشت: برخی از وکلا گلایه می‌کنند که بنده نظر مثبتی در رابطه با وکلا ندارم که این حرف شرعا نادرست است یک وکیل متدین که راه حق را پیش گرفته است و به کار قضات کمک می‌کنند و وکلا یک طرفه دعوا هستند و قاضی باید به گونه‌ای رفتار کند که شأن وکلا حفظ شود. 
 
وی ادامه داد: گزارش‌های متعددی از رفتار خلاف شأن وکلا در دادگاه‌ها و بیرون دادگاه وجود دارد که موجب آلوده شدن دستگاه قضایی می‌شود و هم به مردم وعده‌هایی می‌دهند و هم به قضات تهمت می‌زنند ما با 2 موضوع مواجه هستیم که رفتار حرفه‌ای قضات و وکلا به هم گره خورده است. 
 
رئیس قوه قضاییه بیان داشت: توجه به تنقیح قوانین مانند طرح حمایت از حقوق متهمان که به تازگی وارد دستگاه قضایی شده است بسیار مهم است همچنین قانون پیشگیری از وقوع جرم که بعد از 7 سال سرانجام از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شد و تازه به قوه قضاییه رسیده است. 
 
آیت الله آملی لاریجانی گفت:‌هم مجلس و هم دولت باید سازو کار مناسبی را فراهم کنند که قوانین و مقررات به درستی نوشته شود. 
 
وی ادامه داد:‌ امروز غربی‌ها ادعا حقوق بشردارند که در این رابطه 3 موضوع مطرح است یکی بحث مبنایی است که غربی‌ها به تمام مسائل حقوقی نگاه‌ می‌کنند و ما دیدی الهی داریم، آن‌ها بحث آزادی همسرداری را مطرح می‌کنند و در کنار آن به همجنسگرایی نیز می‌پردازند، آیا ما باید حقوق بشر آن‌ها را قبول داشته باشیم. 
 
رئیس قوه قضاییه گفت: در بحث تعمیم حقوق بشر غربی، می‌خواهند با ابزار حقوق بشر به کشورهایی که با آن‌ها مخالفت می‌کنند فشار بیاورند امروز وضع حقوق بشر در یمن و سوریه چگونه است و همچنان غربی‌ها از عربستان سعودی حمایت می‌کنند. 
 
آیت الله آملی لاریجانی بیان داشت: گاهی گفته می‌شود حقوق زنان در ایران نقض می‌شود اما زنان در جمهوری اسلامی پابه‌پای مردان در جامعه حضور دارند و غربی‌ها از زنان به عنوان ابزار استفاده می‌کنندو هرروز یک سیاه پوست در آمریکا کشته می‌شود. 
 
وی گفت‌: جمهوری اسلامی ایران در بحث مواد مخدر در حال از خود گذشتگی است برای اینکه مواد مخدر به کشورهای دنیا پخش نشود و اگر بخواهیم با قاچاقچیان مواد مخدر برخورد کنیم ناقض حقوق بشر محسوب می‌شویم اما جمهوری اسلامی ودستگاه قضایی گوشش به این طرح‌ها بدهکار نیست. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار