مركز تحقيقات مخابرات ایران:

آغاز بومي‌سازي فناوري شبكه‌هاي نرم افزار محور (SDN)

مركز تحقيقات مخابرات ايران، بومي سازي فناوري شبكه‌هاي نرم افزار محور (SDN) را به عنوان زيرساخت بسياري از فناوري‌هاي نوين مخابراتي مانند نسل پنجم موبايل و اينترنت اشيا، آغاز كرد.

آغاز بومي‌سازي  فناوري شبكه‌هاي نرم افزار محور (SDN)
به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پروژه پژوهشي تدوين نقشه راه و نيازمندي‌ها و ارائه برنامه اجرايي بومي سازي فناوري SDN با هدف شناخت بهتر فناوري شبكه‌هاي نرم افزار محور و استخراج نقشه راه براي عملياتي شدن،  در گروه ارتباطات ثابت پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات آغاز شده است.

با توجه به تحول در فناوري‌هاي شبكه و مركز ثقل بودن شبكه ارتباطي در نقل و انتقال داده‌ها، همگام نشدن با اين تحول، واگذاري بستر شبكه هاي ارتباطي كشور به شركتها و برندهاي خارجي را به همراه دارد. براين اساس همگام شدن با روند فناوري، علاوه بر آنكه موجب حفظ امنيت و استقلال شبكه داخلي (خودگرداني) مي‌شود، صادرات اين فناوري به بازار كشورهاي در حال توسعه را نيز رقم خواهد زد.

با اين حال، عدم وجود يك راه حل درست به نحوي كه ابهامات را بر طرف كند، آماده نبودن محصولات SDN جهت جايگزيني، سردرگمي در خصوص توسعه شبكه‌ها با SDN، فقدان آموزش و عدم سازگاري و يكپارچگي كنترلرها از جمله مسائلي هستند كه عدم توجه به آنها مي‌تواند چالش برانگيز باشد. براين اساس اين پروژه در پژوهشگاه ICT تدوين شده است.

در شبكه‌هاي امروزي، امكان نوآوري و اجرا كردن ايده‌هاي جديد به دليل استفاده از شبكه‌هاي IP سنتي در زيرساخت اينترنت، كار بسيار سخت و پيچيده‌اي است و پردازش و مسيريابي در اين شبكه‌ها به عملكردي كه توسط تجهيزات شركت‌هاي سازنده دارند، محدود است.

محدوديت فناوري‌هاي شبكه‌هاي كنوني، پيچيدگي‌هاي منتهي به كاهش درآمد، فقدان مقياس‌پذيري و وابستگي به فروشنده، از جمله مسائلي است كه شبكه‌هاي فعلي با آن مواجه هستند و لذا راه‌حلي كه در اين زمينه‌ها ارائه شده، بكارگيري مفهومي به نام شبكه‌هاي نرم‌افزار محور (SDN) است كه ايده اصلي آن، جداسازي قسمت‌هاي كنترلي از قسمت‌هاي ارسال داده است و در نتيجه اين راهكار، مي‌توان شبكه را برنامه‌پذير كرد.

فناوري SDN، زيرساخت يا مكمل بسياري از فناوري‌هاي نوين مخابراتي مانند نسل چهارم و پنجم موبايل، سرويس‌هاي ابري، اينترنت اشياء يا IOT  و داده‌هاي بزرگ نيز بوده و براي دستيابي به اين فناوري‌ها، قاعدتا نياز به زيرساخت خاص، است.
 منبع: روایط عمومی وزارت ارتباطات

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.