افشای ابعاد تازه‌ای از حمله تروریستی به کنسولگری آمریکا در بنغازی

گزارش اخیر اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا جزئیات تازه‌ای را درخصوص حمله به مجموعه دیپلماتیک این کشور در لیبی روشن می‌کند.

اِ‌ی‌بی‌سی‌ نیوز: افشای ابعاد تازه‌ای از حمله تروریستی به کنسولگری آمریکا در بنغازیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اِی‌بی‌سی نیوز، در حالیکه بیش از دو سال و نیم از آغاز تحقیقات درخصوص عملیات تروریستی سال 2012 در «بنغازی» لیبی می‌گذرد، اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند امروز (سه‌شنبه)، گزارش بلندبالا و جامعی را درباره این عملیات که به کشته شدن 4 دیپلمات آمریکایی انجامید، منتشر کنند. 

در عملیات تروریستی شامگاه 11 سپتامبر 2012 (20 شهریورماه 1391) در بنغازی لیبی، «کریستوفر استیونز،» سفیر آمریکا در این کشور و «شان اسمیت،» مسئول مدیریت اطلاعات سرویس خارجی آمریکا، کشته شدند. استیونز نخستین سفیر آمریکا از سال 1979 (1358) بود که حین انجام وظیفه کشته می‌شد. چند ساعت پس از آن نیز، دو پیمانکار «آژانس اطلاعات مرکزی» (سیا)، در حمله تروریستی دیگری کشته و ده نفر مجروح شدند.

این گزارش جزئیات تازه‌ای را درخصوص ناکامی آمریکا در انجام اقدام نظامی در واکنش به این حمله و اینکه چرا استیونز در مجموعه دیپلماتیک شهر بنغازی تنها با دو محافظ شخصی حضور داشت، فاش می‌کند. این در حالی است که انگلیسی‌ها و دیپلمات‌های دیگر ماه‌ها پیش از آن، منطقه را ترک کرده بودند. 

در ادامه این گزارش آمده است: گزارش 800 صفحه‌ای کمیته حقیقت‌یاب مجلس نمایندگان آمریکا درخصوص حملات تروریستی بنغازی، قرار است اواخر روز سه‌شنبه منتشر شود. اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز دوشنبه گزارش دیگری در این خصوص ارائه کردند. 

در بخشی از این گزارش آمده است مقامات آن زمان آمریکا درخصوص اینکه متحدان این کشور چه کسانی بودند، درک درستی نداشتند. گزارش اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا درخصوص 35 آمریکایی نجات‌یافته در این حملات تروریستی، نشان می‌دهد این آمریکایی‌ها بوسیله بخش اطلاعات نظامی لیبی -گروهی از افسران نظامی رژیم «معمر قذافی،» دیکتاتور سرنگون‌شده این کشور- نجات یافتند. این در حالی است که در گزارش‌های پیشین، از نظامیان شبه‌دولتی لیبی و متحدان آمریکا در این کشور به عنوان ناجیان این 35 نفر نام برده شده بود. 

در این گزارش همچنین آمده است: این در حالی است که واشینگتن یک سال پیش از وقوع این عملیات تروریستی (2011)، به نیروهای مخالف رژیم دیکتاتوری قذافی برای سرنگونی این رژیم کمک کرده بود. به بیانی دیگر، افرادی که آمریکا در برکناری آن‌ها از قدرت نقش داشت، تنها کسانی بودند که در شامگاه حملات بنغازی به یاری این کشور شتافتند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۱ ۰۹ تير ۱۳۹۵
خداروشکر که به درک واصلش کردن,خدا لعنت کنه متجاوزین آمریکایی رو
آخرین اخبار