اجرای طرح رجیستری، سرنخی برای خاموش شدن موبایل های قاچاق

طرح رجیستری، راهکاری برای کاهش قاچاق گوشی تلفن همراه است که قرار بود سال گذشته در کشور اجرایی شود اما به دلایل مختلف اجرای آن به تعویق افتاده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه گوشی تلفن همراه وسیله ای است که در مدل های مختلف دست هر فرد کوچک و بزرگ خانواده ی ایرانی پیدا می شود و اما متاسفانه بعد از پوشاک و سوخت بیشترین آمار قاچاق را دارد.

در این رابطه یک فعال بازار موبایل با اشاره به اینکه حدود 70 تا 80 درصد گوشی های همراه موجود در بازار قاچاق است به خبرنگار ما گفت: با وجود تعرفه بالای گمرگی، فروشنده ها اقدام به خرید بار قانونی نمی کنند و ترجیح میدهند به دلیل سود بالای آن از طریق قاچاق از واسطه ها خریداری کنند.

بر اساس این گزارش ورود غیر قانونی تلفن همراه علاوه بر اینکه به اقتصاد کشور ضربه می زند، صدمات جبران ناپذیری را به سلامت افراد وارد می کند ، به دلیل اینکه گوشی های قاچاق عمدتا استاندارد نیستند و  امواجی از خود ساطع می کنند که مضر است.

سرنخ  غیر استاندارد بودن موبایل های قاچاق را در آزمایشگاه دانشگاه علم و صنعت به دست آوردیم؛ مسئول این  آزمایشگاه به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اینطور گفت: نتایج آزمایش برخی گوشی های غیر استاندارد، نشان می دهد که میزان تشعشع آن ها بالاتر از حد مجاز است که طی گذشت زمان مشکلات جسمی بسیاری را برای انسان بوجود می آورد.

در ادامه این گزارش چلداوی مسئول سنجش سلامت تشعشع موبایل نیز در گفتگو با خبرنگار ما تصریح کرد:اگر گوشی همراه از مبادی قانونی وارد کشور شود حتما تست میشود و اگر مشخص شود مضر است مجوز وارات  به آن نمی دهیم.

گفتنی است تاکنون طرح های از این قبیل در کشور اجرا شده است اما برخی از افراد بدلایل مختلف جلوی اجرای آن ها را گرفته اند و پس از مدتی آن طرح ملغی شده و یا در برخی دیگر به دلیل آماده نبودن زیر ساخت ها نشده که به مرحله ی اجرا برسد اما به دلایل مختلف اجرای آن به تعویق افتاده است و راهی شده برای سودجویی برخی افراد ؛ چراکه به گفته فروشنده ها هر چندماه یکبار با اعلام اجرایی شدن این طرح، قیمت ها افزایش می یابد اما پس از مدتی ، باز هم از اجرای آن خبری نمی شود.

درستی رئیس اتحادیه صوت و تصویر علت تاخیر در اجرای این طرح را به آنتن های ناهماهنگ اپراتورها ربط می دهد و به خبرنگار ما می گوید: اپراتورها تاکنون هماهنگی لازم را برای اجرایی شدن این طرح نداشته اند.

اپراتورها در این خصوص اعلام کردند که تاکنون هیچ ابلاغیه ای مبنی بر اجرای طرح رجیستری برای آن ها صادر نشده است و هیچ اطلاعی در این خصوص نداریم.

همچنین خورشیدی سخنگوی ستاد قاچاق در این خصوص می گوید:اپراتورهای سه گانه کشور برای اجرای این پروژه سنگین نیاز به  زیرساخت های فنی و نرم افزاری دارند اما  آنچه که تا کنون به ما مطرح کرده اند نشان از فراهم نبودن این  زیرساخت هاست.

بر اساس این گزارش به طور حتم تاخیر در اجرای این پروژه سبب می شود رقم های درشتی به جیب برخی افراد برود به طوریکه به گفته ریس اتحادیه صوت و تصویر شاید شبکه هایی  نیز وجود دارند که در صورت اجرای این طرح منافعشان به خطر می افتد  و  به همین دلیل کارشکنی هایی انجام می دهند.

گفتنی است تاکنون طرح های اینچنینی زیاد داده شده اما برخی افراد نخواستند و شاید هم نشده که به مرحله اجرا برسد اما می توان گفت اجرای طرح رجیستری همراه با کاهش و یا صفر شدن تعرفه ها ، سرنخی  است برای خاموش شدن موبایل های قاچاق.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۹ تير ۱۳۹۵
اونایی که به محصولات ایرانی ....منفی دادن متوجه نیستن که با خرید گوشیهای چینی دارن کمک میکنن . میدونید ۵ هزار جوون ایرانی در کارخانه .... مشغول به کارن؟؟؟؟؟ بعدا نیاید بگید کار نیست بیکاریم و ازین دست حرفا.
یادتون باشه ژاپن و کره اگر الان به اینجا رسیدن فقط و فقط تنها دلیلش حمایت مردمان کشورشون بوده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۹ تير ۱۳۹۵
اگه فکر سلامت مردم هستن بیان مشکل اب و هوای الوده و گرد وغبارو حل کنن گوشی هیچ مشکلی برا سلامت نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۹ تير ۱۳۹۵
واقعا درسته که میگن این گوشیای قاچاق امواج مضر داره ،من یه گوشی داشتم امواج مضر داشت تحقیق وردم دیدم از راه قاچاق اومده بود.رفتم گمرکیش رو پرداخت کردم دیگه امواج مضر ساطع نکرد .اصلا باورم نمیشد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۹ تير ۱۳۹۵
این طرح فقط با یک کلیک قابل آغاز شدن هست ، دستهای پشت پرده مانع میشن. نون خیلی ها بریده میشه آخه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۹ تير ۱۳۹۵
گوشی من هم جی ال ایکس اسپایدر 1 است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۹ تير ۱۳۹۵
خدا به دادمون برسه لابد می خوان جی ال ایکس را به ده برابر قیمت مثل پراید غالبمون کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۹ تير ۱۳۹۵
اگر این طرح اجرا بشه قیمت گوشی 30درصد گران میشه این رو تجربه ثابت کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۹ تير ۱۳۹۵
اقا این حرفا چیه گوشی مریض میکنه حالا مثلا اون گوشی بیاد از گمرک وارد کشور بشه دیگه مریض نمیکنه ??
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۹ تير ۱۳۹۵
یه بهانه دیگه برای پول گرفتن از مردم پیدا کردن خدا رحم کنه
-
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۹ تير ۱۳۹۵
اره دیدن برخی از مردم بدون اینکه سودی بهشون بدن دارن خرید میکنن.میخوان جلو این کارو بگیرن تا اول جیب خودشون پر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۹ تير ۱۳۹۵
منکه گوشیم جی ال ایکس هست و افتخار هم میکنم گوشی ایرانی دستمه و به اقتصاد کشورم کمک میکنم
آخرین اخبار