روند افول اردوغان؛ از یکه تازی و خودخواهی تا عذرخواهی از روسیه

رئیس جمهور ترکیه پس از خودخواهی و یکه تازی در برابر روسیه، اکنون ناچار به عذرخواهی و عقب نشینی در برابر مسکو شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه الاخبار، اردوغان که تا چندی پیش هوس ها و زیاده خواهی های زیادی در سطح منطقه در سر داشت و دشمن تراشی می کرد اکنون به مرد تنهایی تبدیل شده است که مانند یک آتش نشان در تلاش برای خاموش کردن شعله هایی است که کشورش را به کام خود می کشد.

دیروز برای ترکیه روز عجیبی بود، «سلطان» کشور و حاکم یکه تاز آن پس از چند سال سخنرانی هایی با رویکرد اسلامی مبنی بر حمایت از فلسطین و لزوم پایان محاصره غزه از عادی سازی روابط با تل آویو خبر داد

پس از آن نیز نامه رسوایی او به همتای روس فاش شد این نامه از این رو رسوایی است که وضعیت رئیس جمهوری را ترسیم کرد که از ادامه بازی فریبکارانه و به چالش کشیدن همه ناتوان مانده است و در نهایت تنها در قصر خود نشسته و کاری را که قبلا ناممکن می دانست انجام داد: من عذر خواهی می کنم پوتین!

در واقع رئیس جمهور ترکیه با کنار گذاشتن داوود اوغلو نخست وزیر خود و صاحب تئوری «صفر کردن مشکلات» صفحه جهش ها و هوس های منطقه ای را بست.

در سوریه نیز سقف زیاده خواهی هایی که ترکیه برای خود ترسیم کرده بود، پایین آمده است به این معنی که در مرزهای جنوبی تا ایجاد منطقه حائل در حلب کوتاه آمده است حال آنکه تا پیش  از این از لزوم سرنگونی نظام حاکم سوریه سخن می گفت، به اضافه اینکه تمام تهدیدهای ترکیه مبنی بر اینکه چنانچه کُردها خطوط قرمز آن را نقض کنند علیه آنان وارد عمل خواهد شد، چیزی جز حرف و تهدیدهای توخالی نبود.

با سرنگونی جنگنده روسیه در 24 نوامبر (آبان) و نتیجه حاصل از آن که به تنبیه روسیه علیه آنکارا و تحریم اقتصادی آن منتهی شد در نهایت رئیس جمهور ترکیه به یک آتش نشان تبدیل شد که سربازان خود را به شرق و جنوب کشور اعزام می کند و هر لحظه منتظر وقوع انفجار در آنکارا و یا استانبول است و در تلاش است آتش صفر کردن همسایگان و دوستان و صفر شدن ثبات داخلی که کشور را به کام می کشد، خاموش کند.

امروز اردوغان با واقعی بینی وارد عمل شده است و دیگر کانون عربی را کنار گذاشته است حال آنکه از زمان حادثه کشتی مرمره در سال 2008 به خوبی از این بستر بهره برداری کرد.

امروز اردوغان سقف خواسته خود مبنی بر لزوم پایان محاصره وتحریم غزه را کاهش داده و به اعزام کشتی های حامل کمک های بشردوستانه به بندر اسدود آن هم تحت نظارت اسرائیل رضایت داده است.

انگیزه ترکیه از تغییر موضع، تضمین منافع اقتصادی از جمله انتقال  گاز اسرائیل به اروپا از طریق خاک خود است به اضافه اینکه تلاش دارد از انزوای منطقه ای و بین المللی نجات پیدا کند زیرا درهای اتحادیه اروپا به روی آن بسته است و بحران پناهندگان همچنان باقی مانده است در حالی که اختلاف با دولت آمریکا که در سوریه کلید خورد در خصوص روابط واشنگتن با کُردهای سوریه در نقاط مرزی ترکیه شدت یافته است.

کشمکش ترکیه با کُردهای داخل و قوت گرفتن تمایل آنان به تشکیل حکومت فدرال در شمال سوریه یکی از عواملی است که موجب شد اردوغان از رویکرد یکه تازی و بلندپروازی و تکبر دست بردارد به ویژه اینکه اوضاع متشنج منطقه به سمتی پیش رفته است که دیگر نیازی نیست کسی هیزم آتش  آن را زیاد کند.

نامه روز گذشته اردوغان به پوتین سرانجام مردی است که به گونه ای رفتار کر که گویی با دشمنان خود خصومت شخصی داشت و بدون توجه به عواقب مواضع گیرهای  خود، واشنگتن و اروپایی ها را هدف حمله قرار داده و مجال را برای رسانه ها و احزاب مخالف در کشورش تنگ تر کرد، اما امروز به مردی تبدیل شده است که نامه عذرخواهی می نویسد حال آنکه پس از سرنگونی جنگده سوخو روسیه تاکید کرد که هرگز از مسکو عذرخواهی نخواهد کرد زیرا هواپیمای این کشور حریم هوایی ترکیه را نقض کرده و روسیه است که باید عذرخواهی کند.

این رویکرد نشان دهنده تکاپوی سریع ترکیه برای بستن صفحه اختلافات است و به عقیده محافل سیاسی و رسانه ای ترکیه آنچه جریان دارد مهر تاییدی بر ورشکستگی سیاسی اردوغان است و پیش بینی می شود وی داوود اوغلو نخست وزیر مستعفی را مسئول این شکست ها و ناکامی ها معرفی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۹ تير ۱۳۹۵
نه مردی ونه از مردانگی چیزی میفهمی برای ارزوهای خودت چقدر مسلمان به کشتن دادی خداوند تقاص بیگناهان را از تو و دوستانت بگیرد افتابه لگن هفت دست غیرت مسلمانی هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۰۹ تير ۱۳۹۵
به نظر من اين يارو ( اردوغان ) ثبات عقلي درستي نداره . با اين يكه تازي ها در فكر احياء امپراتوري عثماني بود كه نشد ، حالا يكي يكي داره از همسايه ها عذر خواهي مي كنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۵ ۰۹ تير ۱۳۹۵
خاک تو سرش
آخرین اخبار