توانبخشی در کشور مغفول واقع شده است

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: در جامعه ما به درمان بیشتر توجه و بها داده شده است به طوری که توابخشی به شدت مورد غفلت واقع شده است.

حمید رضا خرم خورشید رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این که ارگان های زیادی مانندبنیاد جانبازان ، سازمان بهزیستی و هلال احمردر حال ارائه خدمات توانبخشی به افرادناتوان هستند اذعان داشت: به لحاظ رعایت استاندارد ها و نیروی انسانی هماهنگی خاصی بین آن ها وجود ندارد زیرا نظارتی در این زمینه نداریم.

وی با بیان این که  طبق اسناد بالادستی و چشم انداز ؛ 1404وزارت بهداشت متولی ارائه خدمات بهداشت و درمان در همه جوانب به افرادجامعه است افزود : حتی برای طب سنتی و پرستاری یک معاونت در وزارت بهداشت در نظر گرفته شده اما متاسفانه هنوز شاهد وجود یک اداره کل خدمات توانبخشی در وزارت بهداشت نیستیم.

وی به تشکیل کمیته راهبردی توانبخشی در وزارت بهداشت توسط دکتر جغتایی مشاور توانبخشی این وزارتخانه اشاره کرد و بیان داشت :این کمیته که از منتخبین رشته های مختلف توانبخشی تشکیل شده است با هماهنگی و همکاری  سازمان های بهزیستی و هلال احمر درحال تدوین و نگارش سند راهبردی ارائه خدمات توانبخشی در کشور هستند که امیدواریم هر چه زودتر آماده شود تا ارگان های ذیربط با  هماهنگی مسئولان طوری خدمات توانبخشی را ارائه دهند که شاهد موازی کاری خدمات توانبخشی در کشور نباشیم و همه سازمان های ذیربط در جهت تقویت هم کار کنند .

نیاز به خدمات توانبخشی در مرحله حاد و تحت حاد داریم
این متخصص ژنتیک با اشاره به این که نباید فقط به توانبخشی جسمی پرداخته شود اظهار داشت: توانبخشی از مرحله حادبیماری شروع می شود و می تواند از عوارض بیماری ها در طولانی مدت جلوگیری کرده و روند بهبود بیماری را تسریع کند بنا بر این از حوزه های توانبخشی انتظار داریم تا ازمرحله حاد بیماری وارد کار شده و نسبت به توانبخشی بیمار فعالیت خود را آغاز کنند.

خرم خورشید عدم پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی را یکی دیگر از معضلاتی عنوان کرد که باید به آن توجه شود و افزود: عدم پوشش بیمه ای کامل خدمات توانبخشی باعث شده  تا بیمار خدمات توانبخشی را رها کرده و درمان نیمه کاره باقی بماند .

وی با بیان این که فقط فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه است ، گفت: باید تدابیری اندیشیده شود تا سایر خدمات توانبخشی نیز تحت پوشش بیمه باشند و با توجه به این که نیاز به خدمات توانبخشی در مرحله حاد و تحت حاد در بیماری های مختلف داریم؛ ادغام خدمات توانبخشی در سایر خدمات درمانی می تواند مفید باشد .

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی وجود متولی واحد در حوزه توانبخشی را از ضروریات دانست و تصریح کرد : باید خدمات توانبخشی به همه افراد نیازمند در کشور ارائه شود و وزارت بهداشت به عنوان متولی امر بهداشت ودرمان می تواند درجهت هماهنگی های لازم برای ارائه خدمات توانبخشی نیز فعالیت کند .

به گفته خرم خورشید هر بیمارستان جنرال باید یک بخش توانبخشی داشته باشد که تحقق چنین مهمی درکاهش دوره بیماری و  هزینه ها بسیار موثر بوده و در نهایت نیز منافع بیماران و نظام سلامت را به همراه دارد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار