ماجرای‌ بارداری‌های در وقت اضافه/ میلیون‌ها مجردی که به آخر خط رسیده‌اند

افزایش سن مادران درکشور از موضوعاتی است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد، در غیر اینصورت جمعیت کشور در سالهای آینده تغییر خواهد کرد.

ماجرای‌ بارداری‌های در وقت اضافه/ میلیون‌ها مجردی که به آخر خط رسیده‌اند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،همواره در مطالعات جمعیت شناسی،موضوع ازدواج و طلاق از مولفه های حائز اهمیتی به شمار می رود که با دقت نظر و حساسیت بسیاری آمار و اعداد و ارقام مرتبط با آن مورد ارزیابی قرار می گیرد.

شاید علت این توجه و دقت نظر مضاعف مبتنی بر این امر است که پایه واساس جمعیت و تکثر و تعدد آن به آمار ازدواج وابسته است و متعاقبا در نقطه مقابل ازدواج نیز طلاق قرار دارد که همواره به عنوان یکی از ناخوشایندترین وقایع حوزه ثبتی کشور از آن یاد می شود.

اگر چه در طول سالیان اخیر،سیر آسیب های اجتماعی با روند رو به رشدی همراه بوده،اما در این وانفسا،اخباری که از آمار طلاق در طول یکسال گذشته منتشر شده، بارقه هایی از امید را در دل زنده نگه داشته است.

سخن از کاهش سرعت شتابان طلاق در مقایسه با سنوات گذشته است که این امر مهم در سایه اطلاع رسانی های مکرر رسانه ها،فرهنگ سازی و گوشزد کردن قبح این منفورترین حلال خدا به دست آمده است.

گواه صدق این ادعا سخنان مرتضی میرباقری،رئیس پیشین شورای اجتماعی کشور است که بر اساس اظهارات وی، سال گذشته 163 هزار و 765 واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده که این آمار در سال 93 ،حدود 163 هزار و 569 مورد بوده است.

اگر چه این آمار در مقایسه با سال ماقبل آن همچنان بالا است،اما با تاملی بر سرعت و شتاب روبه رشد طلاق و این ضرب آهنگ تند جدایی،میزان افزایش مورد اشاره در قیاس با سنوات گذشته قابل قبول تر به نظر می رسد.

به عبارتی می توان گفت اوضاع در خصوص رشد فزاینده طلاق به نحوی پیش می رود که امیدها را در دل زنده نگه می دارد که شاید با استمرار فعالیت های فرهنگی و آگاهی بخشی هر چه بیشتر بتوان در آینده به توفیقات هر چه بیشتری نائل شد.

*آمار نگران کننده در حوزه ازدواج نکرده ها

اگر چه با اندکی خوشبینی،روند رو به رشد طلاق با کندی مواجه شده،اما در عرصه ازدواج،آمارها همچنان نگران کننده است و گویی قرار نیست خبر مسرت بخشی در این خصوص به گوش برسد.

بر اساس آمار منتشر شده در رسانه ها،آمار جوانان هرگز ازدواج نکرده و در سن ازدواج در کشور طبق آخرین سرشماری انجام شده توسط مرکز آمار ایران،11 میلیون و 240 هزار نفر است یعنی به ازای هر دو خانوار یک جوان هرگز ازدواج نکرده در کشور داریم که 5 میلیون و 570 هزار پسر و 5 میلیون و 670 هزار دختر در سن ازدواج در زمره افراد هرگز ازدواج نکرده قرار گرفته اند.

میرباقری میزان افراد ازدواج نکرده بالاتر از سن متعارف را یک میلیون و 300 هزار نفر عنوان کرده که 320 هزار تن از این میزان مرد و 980 هزار تن خانم هستند،همچنین 152 هزار تَن بالای 50 سال و در تجرد قطعی در کشور وجود دارد که 90 هزار نفر از این شمار را خانم ها تشکیل می دهند.

*ازدواج در سن نامتعارف به چه معناست؟

جامعه شناسان معتقدند وقتی ازدواج به موقع انجام نشود و به سال های پس از آن موکول شود،ازدواج در سن نامتعارف شکل می گیرد و در چنین شرایطی است که به عقیده کارشناسان و آسیب شناسان مسائل اجتماعی به یک پدیده یا حتی بحران جدیدی مبدل می شود که از آن تحت عنوان سن نامتعارف ازدواج یاد می شود.

بر اساس یک قانون نانوشته و یک عرف اجتماعی،سن متعارف ازدواج برای دختران در جامعه ما بین 15 تا 29 سال برآورد می شود و برای پسران نیز این میزان به 20 تا 34 سال تخمین زده می شود.

بر مبنای آمار احصا شده به ازای هر 10 ازدواج در آقایان،یک ازدواج در سن نامتعارف ثبت می شود و این میزان برای دختران بالای سن متعارف(بیش از 30 سال)14 درصد برآورد می شود.

در سال گذشته قریب به 685 هزار و 350 ازدواج ثبت شد که بیشترین سن ازدواج در خانم ها از این آمار،20 تا 24سال و برای آقایان 25 تا 29 سال گزارش شده است.

در خصوص میزان ولادت ها نیز بر اساس تازه ترین آمار منتشر شده،5/88 درصد از آقایان در سنین 23 تا 41 سال پدر شده اند و این آمار در سال 1389 ،به رقم 02/89 درصد در سنین 22 تا 40 سال برآورد شده است.

*کاهش رشد موالید در کشور

سالها از اجرای سیاست های کاهش جمعیتی با همان شعار معروف فرزند کمتر زندگی بهتر می گذرد تا اینکه دولتمردان کشورمان به این موضوع پی بردند که اجرای این سیاست ها اشتباه بوده و به واقع نباید برنامه ریزی ها به نحوی تنظیم و طراحی می شد که میل و رغبت به فرزند کمتر در خانوارهای ایرانی تقویت می شد.

البته بر اساس اظهار نظر برخی کارشناسان،کاهش رشد موالید جمعیتی کشور تا حدودی نیز طبیعی به نظر می رسد.

آنچنان که محمد جواد محمودی ،رئیس کمیسیون مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با رسانه ها عنوان داشته،علت اصلی افزایش نرخ موالید در چند سال گذشته به توان درونی جمعیت باز می گردد که به واقع از سالهای 58 به بعد متولد شده اند و در سال های 75 تا 80 به سن ازدواج رسیده اند.

از سوی دیگر اوج تولدهایی که در سال های 58 تا 64 ادامه داشته باعث شده که از سال 80 به بعد به سن ازدواج برسند و طبیعتا موج انبوه جوانان در سن ازدواج به ولادت های هر چه بیشتر نیز منتهی شده است.

با عنایت به این واقعیت که تعداد متولدین دهه 70 که در مقطع کنونی به سن ازدواج می رسند کمتر از دهه 60 بوده ،متعاقبا تعداد ولادت ها و تولد فرزندان نیز با کاهش هر چه بیشتری همراه خواهد شد زیرا اساسا از میزان ازدواج ها کاسته شده است.

*هشدار کارشناسان در خصوص سالمندی جمعیت

اگر چه کاهش موالید در شرایط فعلی با عنایت به میزان و کثرت جمعیت جوان در سن ازدواج طبیعی به نظر می رسد،اما به اعتقاد کارشناسان ذیربط استمرار این روند در آینده زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود،در غیر اینصورت پس از دو نسل شاهد به صفر رسیدن نرخ رشد جمعیتی خواهیم بود و روی دیگر این پدیده سالمندی جمعیت خواهد بود که بسان برخی کشورهای اروپایی می تواند مسبب بروز مشکلات و معضلاتی برای کشورمان شود.

بر اساس ارزیابی های انجام شده تا سال 1405 ،جمعیت سالمند کشور به بیش از از 96 درصد رشد خواهد یافت و به عبارتی تعداد سالمندان از 5 میلیون نفر به 10 میلیون نفر خواهند رسید.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز تداوم بالارفتن سن ازدواج و افزایش میزان طلاق در کشور را موضوعی نگران کننده در زمینه تحولات جمعیتی عنوان می کند.

شهیندخت مولاوردی،اجرای سیاست های تنظیم جمعیت و کنترل موالید در دهه 70،افزایش میزان تحصیلات،تغییر نگرش ها،شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی را از مولفه های تاثیر گذار در کاهش نرخ رشد جمعیت کشور می داند و به اعتقاد وی همچنان در کشور برنامه های حمایتی و هماهنگی لازم میان دستگاه های اجرایی و توجه ویژه به ناباروری جدی گرفته نمی شود.

حلّال تمامی دغدغه های مورد اشاره به افزایش نرخ ازدواج باز می گردد،به تعبیری رشد ازدواج،نرخ طلاق را نیز پوشش می دهد،آنچنان که با افزایش موالید نیز همراه خواهد بود،موضوعی که رهبری معظم انقلاب نیز در سیاست های کلی جمعیت به آن تاکید داشتند و در صدر 14 بند مورد اشاره،تاکید موکد رهبری معظم انقلاب بر حذف موانع ازدواج و افزایش نرخ باروری استوار است،موضوعی که به نظر می رسد باید مسئولان دستگاه های ذیربط اجرایی،با عزمی جدی و همتی عالی بسته های حمایتی لازم را در این خصوص تعریف،تدوین و اجرایی کنند،در غیر اینصورت نمی توان به توفیق چندانی در حوزه سیاست های افزایش جمعیت و رشد نرخ ازدواج و کاهش طلاق آنچنان که شایسته و زیبنده جامعه اسلامی است،نائل شد،باید کاری کرد،پیش از آنکه خیلی زودتر از حد تصور دیر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
من که دخترم و کار و بار و درس و زیبایی و خونواده خوب و پول و... دارم اما بیمارم! کسی منو نمیبینه...امیدوارم همه ی جوونا به آرزوهای قشنگشون برسن و هیچ بشری روی زمین تنها نباشه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۶ تير ۱۳۹۵
مسئولای ما فقط بلدن آمار بدن وبا اعداد و ارقام بازی کنن.میدونیم ریاضی و آمار بلدید،اما راهکار پیدا کنید.خیر سرتون مسئول شدید و بخاطرش حقوق میگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۲ تير ۱۳۹۵
هیچ کاری نمیشه کرد. همینه که هست. هر کسی باید خودش به فکر خودش باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۱ تير ۱۳۹۵
ازدواج توی این دوره زمونه اشتباه محض.من ازدواج کردم بچه م دارم بخدا از بی پولی و مخارج بالای زندگی مینالم .حسرت یه مسافرت یه خورد و خوراک یه پوشاک درست و حسابی مانده رو دلمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۱ تير ۱۳۹۵
افزایش سن مادران درکشور از موضوعاتی است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد، در غیر اینصورت جمعیت کشور در سالهای آینده تغییر خواهد کرد.

به درک. گور پدر نسل آینده. نسل امروز نابود شدند. نسل آینده بیاد که چه غلطی بکنه؟!!!
بیاد که اون هم مثل ما بدبخت بشه!!! همون بهتر که نسل آینده ای وجود نداشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۱ تير ۱۳۹۵
این خبرا را میذارین که داغ دل جوونا را تازه کنید . توقع دارید نظر ها چی باشه همیناست که میبینید همش بدبختی و فقر و فلاکت حدود 90% این تاخیر ازدواج علتی نداره جز بی پولی وگرنه کی از ازدواج بدش میاد مسئولین ما از دل مردم خبر ندارن تظاهر میکنن که مردمی ان .
ما که دیگه منتظر منجی شدیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۰ تير ۱۳۹۵
لطفا راهکار چیست؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۰ تير ۱۳۹۵
اگر بدنبال افزایش جمعیت هستیم بجای این که اول زندگی بهشون 20 میلیون وام بده براشون کار دایم درست میکرد.اکثر جوان ها مشکل و دغ دغه اصلیشون کاره تا بتونن شکمشونو سیر کنن
-
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۰ تير ۱۳۹۵
حقوق خوندم از نظر مالی مشکلی ندارم ولی اصلا به ازدواج وتشکیل خانواده فکر نمیکنم اکثر جوونا مشکل دارن با دست خالی میشه ازدواج کرد؟ فقط ب وکالت فک میکنم من ک نتونستم ب حقم برسم چون یک زنم چون حق انتخاب ندارم ولی مطمئنم وکیل موفقی میشم چون قید ازدواج وزندگی مشترک رو با این اوضاع زدم حداقل آدم موفقی برا جامعه بشم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۰ تير ۱۳۹۵
بابا دلتون خوشه اونی که این حرفا میزنه چه میدونه
حقوق پایین یعنی چه
گرونی مسکن یعنی چه
حقوق 4 ماه یا بیشتر معوق یعنی چه
چه میدونه ....
با تو این یکی که داریم درک میکنیم چرا بهمون دروغ بگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۰ تير ۱۳۹۵
من ازدواج کردم بعدش طلاق گرفتم. همش بهم می گفتند که چرا خونه نداری چرا ماشین نداری چرا پول نداری و .... آخرش هم طلاق گرفتیم و خلاص. راحت شدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۰ تير ۱۳۹۵
دوستان من 1ماه دگیگه میخوام به یاری خدای متعال ازدواج کنم ولی شرایط سخته اجاره کردن خونه ودیگر موارد،عاجزانه تقاضا دارم ازتون هنگام وقت افطاروسحربرام دعا کنید.بتونم زندگی بدون دغدغه ای داشته باشم.التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۰ تير ۱۳۹۵
دلتون خوش ها با کدوم پول ازدواج کنیم چجوری جهیزیه بخریم با کدوم در آمد من که دیگه خسته شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۰ تير ۱۳۹۵
90درصدمردم درامدشون زیر خط فقره چطوربتونندبااین درامد کم وگرونی اجاره خونه بدندیامایحتاجشونا تامین کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۰ تير ۱۳۹۵
من 29 سالمه کارمند هم هستم ولی چیه با فوق الیسانس برجی 1.500 تازه بچه روستا هم هستم ولی باور کنید با این چندرقاز نمیشه لباس و خرج خودتو تامین کنید چه برسه به ازدواج .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۹ ۱۰ تير ۱۳۹۵
خدا به داد جوونا برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۱۰ تير ۱۳۹۵
من ساکن روستا هستم طرز فکر مردم روستا هم نسبت به ازدواج بشدت عوض شده بقول معروف سری که درد نمیکنه دستمال نمیبندند عمق فاجعه عمیقتر از نظر کارشناسان محترمه مردم به نون شبشون محتاجن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۲ ۱۰ تير ۱۳۹۵
آقایوووووون داداشام ، 3 سال نامزدم تازه خونه گرفتم و قطره قطره جمع کردم ای اونم ناچیز که ماهی 250 هزار تومن اجاره با ماهی قسطو قرض و قوله میرسه به 1 تومن شاید یکم بیشتر پس من به مدت هفت سال بچه بی بچه اول کار در امنیت کامل و بعد خونه و بعد بچه خدا رو شاهد میگیرم که این زندگی نیست که ما جوان ها داریم میکنیم این از منه دهه شصتی که سوختم و سوختم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۱۰ تير ۱۳۹۵
اینایی که کار و مسکن و ... این مسایل رو بهانه می کنند بدونید اگر پسر خوب باشه خیلی از دخترها و خانواده هاشون حاضرند کمک مالی به زندگی مشترکشون بکنند تا سرو سامان بگیرنند! اما کو همچین پسری؟ فکر میکنم اونایی که این بهانه رو میارند دست روی دخترایی میگذارند که به فراخور ظاهر و وضعیت معیشتی پدرش توقعش از همسر اینده زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۲ ۱۰ تير ۱۳۹۵
پدری که مجبوره از صبح تا شب جون بکنه و آخرشم هشتش گرو نهشه .و خبر از دخترش و پسرش نداره که چطوری تربیت میشن آخرش میشه این وضعیت و فساد.حکومت تا وضع اقتصادی رو درست نکنه و مرد ها رو کار مناسب ند ه هیچ چیز درست نمی شه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۱۰ تير ۱۳۹۵
چگونه ازدواج کنیم؟
لطفا یک گزارش دراین باره تهیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۱۰ تير ۱۳۹۵
من خودم 27 سالمه یه دختره به دلم نشسته بود دختر خوبی بود از لحاظ اخلاق هم بهم می خوردیم و خانواده من هم در جریان بودن. چند ماه بود تلاش می کردم که بیشتر صحبت کنیم تا همدیگرو بهتر بشناسیم ولی بعد از چند ماه بهم گفت: اخلاقمون بهم می خوره درست ولی باید واقعیت بین باشیم برای من مهمه که فرد مخاطبم شغل دولتی داشته باشه یا اگر شغلش خصوصیه طوری باشه که چند نفر کارگر زیر دستش باشن و خونه هم داشته باشه.
آخه شما بگید شغل دولتی پیدا کردن به همین راحتیه؟ البته خداروشکر شاغل هستم توی شرکت خصوصی ولی کجا یه جوون رو همون اول مدیر واحد می کنن که کارمند زیر دستش باشه؟
بعدش کدوم جوون اول زندگی از خودش خونه شخصی داره مگر اینکه پولدار باشه و با پول باباش خونه بخره.
واقعا ناراحت شدم.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۲:۴۵ ۱۰ تير ۱۳۹۵
داداش برو خدا تو شکر کن اون دختره بلند پرواز بوده راه یک شبه رو همین الان یهویی میخواسته بره من داداش کوچکتر از خودم جلوتر از من ازدواج کرد اما من سه سال بعد وقتی هم ردیف خودمو پیدا کردم باهاش ازدواج کردم الانم نتیجه اون صبرمو دارم میگیرم خدا راضی باشه ازش منم براش انشالا کم نمی زارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۱۰ تير ۱۳۹۵
توقعات رفته بالا و تورم هم خیلی زیاده ه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۱۰ تير ۱۳۹۵
آقا ما توانایی مالیشو نداریم شماهم هی هر روز داغ مارو تازه کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۱۰ تير ۱۳۹۵
الان اکثر جوونا از بازار ازاد استفاده میکنن.... اینا همش بهانه ای بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۱۰ تير ۱۳۹۵
وقتی اوضاع کار ومسکن بهتر نشه این امار روز به روز بدتر میشه وقتی ی پسر کار یا سرمایه نداره خواستگاری نمیره با اگر هم بره دختر قبول نمیکنه ،الان دیگه مثل گذشته نیست باید حتما ی درامد خوب داشت اولش ممکنه برن سر رندگی وعشق وعاشقی باشه اما ی مدت که بگذره و اجاره خونه و خرج زندگی فشار بیاره ازهم طلاق میگیرن،بعدش همه میگن چرا طلاق !!!؟البته این میتونه یکی از عوامل طلاق باشه اما خیلی مهمه 'بنظرم ی پسر باید از همه لحاظ ساپورت باشه بعدا ازدواج کنه تا زندگیش دوام داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۱۰ تير ۱۳۹۵
با این وضعیت اقتصادی خانواده ها، مجرد ها نمیتونن به فکر ازدواج بیوفتن
ازدواج کرده هاشم به خاطر مشکلات مالی اختلاف بینشون پیش میادو جدا میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۰ تير ۱۳۹۵
90 درصد مشکلات , مشکل مالی است که باعث جدایی یا عدم ازدواج میشه
طرف ماهی یه تومن میگیره خوب چطوری خونه داشته باشه ماشین داشته باشه طلا بخره , این روز ها هم که ماشا... از خر شیطون پایین نمیان که ازدواج اسون رخ بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۰ تير ۱۳۹۵
وضعیت اشتغال نابسامان، درآمد پایین، گرانی ، مسکن گران، فساد مدیران دولتی، بی اهمیتی مسولان، همه با هم دست به دست هم داده اند تا جوانان پاک وطنم از سن ازدواجشان بگذرد و دچار افسردگی و گناه و هزار بلا بشوند
قسم میدهم به امام حسین این پیام من را نشر کن شاید اعصابم یکم راحت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۱۰ تير ۱۳۹۵
بهتر خودمان اضافی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۰ تير ۱۳۹۵
آره خودمون هم اضافی هستیم. من هم به همین نتیجه رسیدم.
با حقوق کارمندی، مجردی هم نمی شود زندگی کرد چه برسد به اینکه بخواهی ازدوج هم بکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۰ تير ۱۳۹۵
وقتی اوضاع ازدواج خراب بشه دیگه توقع افزایش جمعیت را نباید داشت،، سن میره بالا قدرت باروری به شدت میاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۱۰ تير ۱۳۹۵
من الان 35 سال سن دارم ، خانه وما شین سبک قیمت دارم شغلم پوشاکه ولی جرات ازدواج ندارم ،،خواستگاری رفتم بعد چند روز متوجه شدم دختره دوست پسر داره دیگه تا به حال نرفتم خواستگاری دیگه اعتماد ندارم، به هیچ دختری اعتماد ندارم، اوضاع خیلی خرابه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۱۰ تير ۱۳۹۵
من که کسی رو دوست داشتم . تنها کسی هم بود که بعد از چندین سال به دلم نشست ! ... اما به دلیل مشکل سربازی طرف جواب رد داد و الان هم در سن 27 سالگی میخوام به خدمت اعزام بشوم و دیگر تا اخر عمر ازدواج نخواهم کرد ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۱۰ تير ۱۳۹۵
خوب چیزی که معلومه هرعلتی معلولی داره.!
چراسن ازدواج بالارفته؟
چرا؟

همش دنبال تحلیل نباشید راهکار وضمانت اجرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۰ تير ۱۳۹۵
مشکل فقط بیکاری و فقره، فقط و فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۱۰ تير ۱۳۹۵
فقر و بیکاری باید حذف بشه تا ازدواج صورت بگیرد
Germany
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۰ تير ۱۳۹۵
بی کارم ، بیکار
حالا هی بگید ازدواج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۱۰ تير ۱۳۹۵
بنده خدا من الان یه پسر 28 ساله کارمندم با 1000 تا بدبختی یکم پول با وام جمع کردم گذاشتم توی بانک که تا یکی دو سال دیگه سودی بیاد روشو تکونی بخورم. الان با این وضعیت سود بانکا باید اون سود زیاد وامو پس بدم از اینطرفم که با کم شدن سود تسهیلات ضرر کردم. بنظرت احمقانه نیست یه دخترو تو این منجلاب خودم درگیر کنم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۰ تير ۱۳۹۵
علت بالا رفتن سن ازدواج رضایت ندادن پدرومادر به ازدواج فرزنداست مشکل خود بچه ها نیستن خانواده ها خیلی سخت میگیرن ومعتقدن حتما دخترباید تحصیلات عالی داشته باشه واستخدام بشه و بعد ازدواج کنه همچنین درباره پسرا حتما خانه و ماشین داشته باشن.هم سن ازدواج بالا رفته هم میزان فساد دراجتماع بخاطرهمین مانع شدن از ازدواج فرزندان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۹ تير ۱۳۹۵
آرزوی ازدواج جوانها = آرزوی سفر به مریخ
به همین اندازه دست نیافتنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۹ تير ۱۳۹۵
راهکار چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۹ تير ۱۳۹۵
با کدوم کار و پول
دیشب توی جمع خانوادگی همه رو میدیدم که فقط 1 دونه بچه دارن و همه پدر و مادرها به شدت در فکر مهاجرت بچه هاشون بودن که باید باید باید بچه هاشونو بفرستن خارج
شما فکر میکنی 20 سال دیگه توی ایران جوون پیدا میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۹ تير ۱۳۹۵
این فاجعه ای بزرگ است که هنوز به طور کامل رخ نشان نداده.بعد از دزدیهای کلان و دروغ بزرگترین عامل نابودی این مملکته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۹ تير ۱۳۹۵
اقا چرا بايد ازدواج كنن من يه كارمندم با ماهي ١٢٠٠٠٠٠حقوق امروز واحدهاي ٥٠-٦٠متري را ميگن ٣٠با ١،٣.٠٠يعني درامد من كفاف اجاره منزل هم نميده چرا بايد ازدواج كنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۹ تير ۱۳۹۵
در زمان الان اول پول و کار درست حسابی بعد از ان داشتن مسکن بعد ازدواج . بعدازدواج داشتن وسیله نقلیه مناسب در اخر فرزند اونم یکی یا دوتا .
آخرین اخبار