خرید توافقی شیرخام زندگی دوباره به دامداران بخشید

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت:مشکلات دامداران با اجرای مجدد خرید توافقی نسبت به یک ماه گذشته کمرنگ شده است.

حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تاثیر خرید توافقی شیر خام بر وضعیت دامداران اظهار داشت: از یک ماه گذشته تا کنون با اجرای این طرح خرید در 7 استان انجام می شود ضمن اینکه این امکان وجود دارد که این طرح در همه استان ها توسعه یابد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح با 15 کارخانه قرارداد منعقد شده ، گفت: خوشبختانه طی یک ماه گذشته نرخ شیر خام  به هدف گذاری وزات جهاد کشاورزی نزدیک شده به طوریکه در این 7 استان حداقل 100 تومان قیمت هر کیلو شیر خام به نفع دامدار افزایش یافته است.

صفایی ادامه داد: هدف از خرید حمایتی شیر خام براین بوده که مازاد بر تقاضای صنایع لبنی برای امر صادرات تبدیل به شیر خشک شود ضمن اینکه عرضه باید به گونه ای مدیریت شود که قیمت شیر خان به نفع دامدار افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در برخی استان ها دامداران به سبب اصلاح قیمت دیگر شیر خود را به سازمان مرکزی تعاون روستایی تحویل نمی دهند، بیان کرد: روزانه بین 700 الی 1000 تن شیر از دامداران در این طرح خریداری می شود و باید گفت که مشکل دامداران با اجرای مجدد خرید توافقی نسبت به یک ماه گذشته کمرنگ شده است.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در ادامه یادآورشد: اجرای این طرح محدودیت زمانی ندارد به طوریکه اگر احیانا نرخ شیر خام در برخی استان ها کاهش یابد از این رو سازمان به تمامی استان ها اعلام کرده که خرید از دامداران صورت گیرد.

گفتنی است که مطالبات دامداران به تدریج پرداخت خواهد شد به طوریکه حداکثر  دو ماه پرداخت مطالبات کامل دامداران زمان نیاز دارد.

صفایی با بیان اینکه سرانه تولید  در کشور حدود 110 کیلو و سرانه مصرف 100 کیلو است، گفت: سالانه 10 درصد سرانه تولید پس از فرآوری به تدریج در مسیر صادرات قرار می گیرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار