ایران رتبه سوم دنیا از حیث رشد کمی علم را کسب کرد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: ایران از حیث رشد کمی علم، رتبه سوم دنیا را کسب کرد.

محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره جایگاه سوم دنیا از لحاظ رشد کمیت تولید علم گفت: مقایسه تعداد مدارک کشور در سال 2015 و 2014 طبق پایگاه استنادی ISI با سایر کشورهای دنیا نشان می دهد که رشد کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران حدود هشت درصد و کشور روسیه و استرالیا قبل از ایران قرار دارند. 

وی با بیان اینکه رشد این دو کشور به ترتیب حدود 13  و 9 درصد بوده است، افزود: فاصله دقیق ایران از استرالیا 0.8 (هشت دهم) درصد و از روسیه 3.8 (سه ممیز هشت دهم) درصد است. برزیل با یک رشد حدود هفت درصد بعد از ایران قرار دارد و سه کشور لهستان، ترکیه و انگلستان با شش درصد، جایگاه های بعدی را از لحاظ رشد کمیت تولید علم به خود اختصاص داده اند.

ایران رتبه سوم دنیا از حیث رشد کمی علم را کسب کرد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره افزایش سهم علم کشور از کل کمیت تولید علم دنیا در اسکوپوس گفت: براساس آخرین اطلاعات خارج شده از پایگاه استنادی اسکوپوس در تاریخ هشتم تیرماه 95 ، سهم جمهوری اسلامی ایران از کل تولید علم دنیا در سال 2016 برابر با 1.9 (یک ممیز نه دهم) درصد و در سال 2010 سهم ایران از کل تولید علم دنیا برابر با 1.2 (یک ممیز دو دهم) درصد و در خلال سال های 2011 تا 2015 این رقم حدود 1.5 (یک و نیم) درصد بوده است.


ایران رتبه سوم دنیا از حیث رشد کمی علم را کسب کرد
رشد منفی کمیت تولید علم جهان به دلیل کامل نشدن اطلاعات سال 2015 در اسکوپوس

دهقانی همچنین بیان کرد: کل تولید علم دنیا در سال 2014 برابر حدود دو میلیون و 860 هزار و در سال 2015 برابر با حدود دو میلیون و700 هزار مدرک بود.

وی افزود: رشد کل تولید علم دنیا در سال 2015 نسبت به سال 2014 منفی حدود شش درصد بوده که علت این امر هم کامل نشدن اطلاعات سال 2015 در پایگاه استنادی اسکوپوس یا کاهش تولید علم نمایه شده در این پایگاه است.


افزایش کمیت تولید علم کشور در پایگاه استنادی ISI
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در کنار لزوم حفظ شتاب تولید علم یکی از شروط لازم برای تبدیل علم به ثروت و قدرت را نگاه همه جانبه به تولید علم دانستند، بنابراین لازم است تا مفهوم توسعه علمی به صورت کامل مورد توجه سیاستگذاران علمی قرار گیرد.

وی درباره افزایش سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا در پایگاه استنادیISI  افزود: مقایسه اطلاعات سال 2014 و 2015 در پایگاه استنادی ISI تا تاریخ هشت تیرماه 95 نشان می دهد که اطلاعات مدارک در ISI هنوز کامل نشده یا همانند برخی سالها از یک رشد منفی برخوردار و می توان گفت رشد کل علم دنیا در ISI منفی 4/0 ( چهار دهم درصد) است.

دهقانی بیان کرد: در سال 2014 در این پایگاه  حدود دو میلیون و 316 هزار و در سال 2015  حدود دو میلیون و 370 هزار  مدرک نمایه شده است.

ایران رتبه سوم دنیا از حیث رشد کمی علم را کسب کرد

وی افزود: سهم کمیت تولید علم کشور در پایگاه استنادی ISI در سال 2014 به 4/1 (یک ممیز چهار دهم )درصد و این مقدار در سال 2015 به 5/1 (یک و نیم) درصد رسید و در سال 2016 مجددا این مقدار افزایش یافته به نحوی که تاکنون سهم ایران از کل کمیت تولید دنیا برابر با 8/1 ( یک ممیز هشت دهم) درصد است.

سرپرست ISC همچنین درباره افزایش کمیت تولید علم کشور در پایگاه استنادی ISI گفت: اطلاعات این پایگاه در سال 2015 بسیار کامل تر از اسکوپوس است، بنابراین استناد به این پایگاه تصویر بهتری از علم کشور را فراهم می آورد. علیرغم اینکه اطلاعات پایگاه استنادی در سال 2015 هنوز تکمیل نشده یا کاهش یافته ، تعداد مدارک کشور نسبت به سال 2014 یک رشد هشت درصدی را نشان می دهد. تعداد مقالات ایران در این پایگاه در سال 2014 حدود 31 هزار بود که در سال 2015 به حدود 34 هزار مورد رسید. 

ایران رتبه سوم دنیا از حیث رشد کمی علم را کسب کرد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار