یزد؛

ایمن سازی راهی برای جلوگیری از مرگ در کودکان!

ایمن سازی یا واکسیناسیون از مرگ، وخامت بیماری جلوگیری کرده و بی خطر است و تنها دلیلی که مانع از واکسیناسیون می شود شرایط نوزاد و نظر پزشک است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ واکسیناسیون یا  ایمن سازی در واقع میکروب ضعیف شده، زنده، کشته شده یا سم ضعیف شده میکروب یا بخشی از اجزای بدنه میکروب است که طبق برنامه ای خاص به صورت خوراکی یا از راه های دیگر آن را به بدن انسان وارد می کنند تا ایجاد آنتی بادی های محافظ در مقابل بیماری ها را تحریک کند و به این ترتیب فرد واکسینه در برابر بیماری در صورتی که در معرض آن قرار بگیرد، مصون می شود.
واکسن در سنین بسیار پایین به کودکان تجویز می شود. ایمن سازی بی خطر است و تنها دلیل محکمی که می تواند مانع از واکسیناسیون شود شرایط نوزاد و نظر پزشک است.
ایمن سازی در پیشگیری از بسیاری بیماری ها که می توانند باعث وخامت حال و حتی مرگ شوند، مؤثر است و در چند دهه اخیر این بیماری ها که زمانی شایع بودند به دلیل واکسیناسیون دیگر به ندرت مشاهده می شود.
سرخک، اوریون B ایمن سازی در مقابل دیفتری، فلج اطفال، کزاز، هپاتیت ب، سیاه سرفه، هموفیلوس آنفلوآنزای تیپ و سرخجه برای همه کودکان توصیه می شود.

واکسن سایر بیماری ها مطابق با برنامه ایمن سازی برای افرادی تجویز می شوند که خطر ابتلا به آنها با سفر به نواحی دیگر دنیا وجود دارد. بعضی کودکان پس از واکسیناسیون عوارض جزیی پیدا می کنند که به آسانی در خانه قابل کنترل است.

 یکی از این عوارض واکسن درد در محل تزریق  است که در بسیاری از نوزادان شایع است. در محل تزریق ممکن است قرمزی، ورم یا توده ایجاد شود. ساعت اول بعد از تزریق واکسن می توان با کمپرس سرد این عوارض را درمان کرد.
  تب خفیف به دنبال واکسیناسیون نیز شایع است. تجویز قطره استامینوفن هر4 ساعت توصیه می شود. تعداد قطرات استامینوفن می تواند دو برابر وزن کودک باشد و گاهی هم بیماری خفیف با علایم آبریزش از بینی، تب خفیف و بثورات قرمز صورت و بدن7 تا 10 روز پس از تزریق واکسن سرخک، سرخجه و اوریون (MMR) رخ می دهد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار