اهواز؛

کاهش پیوند کلیه از اهداکنندگان زنده

تمام خدمات بیمارستانی مربوط به پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی، به صورت رایگان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رییس بیمارستان گلستان اهواز گفت: افزایش اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی موجب کاهش پیوند کلیه از افراد زنده شده است.

دکتر حبیب حی‌براظهار کرد: کشور ما جزو کشورهایی است که تعداد اهداکنندگان زنده در آن بسیار بالا است در حالی که در کشورهای پیشرفته، پیوند از مصدومان و افراد مرگ مغزی آمار بالاتری دارد.

وی گفت: امکان بازگشت به زندگی برای مصدومان و افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند، وجود ندارد و مرگ مغزی با کما کاملا متفاوت است. در بیماران مبتلا به کما یا اغما، امکان بازگشت به زندگی وجود دارد ولی در افراد مرگ مغزی، مرگ رخ داده است و حیات نباتیِ بدن، صرفا برای مدت زمان کوتاهی است و همین مدت کوتاه، زمان مناسبی برای رضایت اولیای متوفی به اهدای عضو است.

حی‌بر افزود: پیوند از افراد مرگ مغزی، از سال 1383 برای اولین بار در خوزستان، در بیمارستان گلستان اهواز آغاز شد و تا سال 1389، به طور متوسط اولیای یک یا دو فرد مرگ مغزی، به اهدای عضو از متوفی در طول سال رضایت می‌دادند در حالی‌که آمار مرگ مغزی عموما به علت تصادفات جاده‌ای و حوادث بالا بود.

رییس بیمارستان گلستان اهواز ادامه داد: با بررسی این روند و مطرح نمودن آن در جلسات مختلف، علت "عدم فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه" شناخته شد که با تلاش روابط عمومی و دفتر هماهنگی پیوند اعضا بیمارستان، رسانه‌ها و خبرگزاری‌های استان و پوشش خبری پیرامون موضوع فرهنگ‌سازی اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی، تهیه گزارش‌های ارزشمند خبری از سوی صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و سرویس‌های عکس و از سوی دیگر، تصمیمات خیرخواهانه اولیا افراد مرگ مغزی، این آمار رو به فزونی گرفت به طوری که خوشبختانه این ارتقا، منجر به کاهش چشمگیر در تعداد اهدا کلیه از افراد زنده شده است.

وی اظهار کرد: از آمار سالانه یک رضایت به پیوند (بین سال‌های 83 تا 89)، سیر صعودی اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی از سال 90 آغاز شد و به 24 مورد در سال گذشته (سال94) رسید. در سه ماه اول امسال نیز 12 مورد اهدا عضو از مرگ مغزی داشته‌ایم و جای خوشحالی است که افزایش اعــلام رضایت خانواده‌ها، موجب فزونی آمار پیوند عضو از مرگ مغزی و در نتیجه کاهش شدید پیوند کلیه از اهداکنندگان زنده شده است.

حی‌بر افزود: در سال جاری در بخش پیوند بیمارستان گلستان که تنها بخش پیوند کلیه در استان خوزستان است، هیچ مورد پیوند کلیه از اهداکننده زنده نداشته‌ایم و اهدا عضو تنها از مصدومان مرگ مغزی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: البته بزرگواری خانواد‌ ها و اولیا افراد مرگ مغزی شده، که در آن شرایط سخت روحی به هنگام مرگ مغزی عزیزان خود، با تصمیم‌گیری بجای خود حاضر به اهدا عضو جگرگوشه خود شدند و جان تازه‌ای به بیماران نیازمند تقدیم کردند، ستودنی و شایسته تقــدیر است.

رییس بیمارستان گلستان اهواز همچنین با قدردانی از تیم پیوند مرگ مغزی شامل جراحان، روانشناسان، هماهنگ‌کننده‌ها، پرستاران و روابط عمومی بیمارستان، ضمن آرزوی کاهش تصادفات و سوانحی که منجر به مرگ مغزی می‌شوند، گفت: امیدواریم با افزایش رضایت به اهدا عضو از بیماران مرگ مغزی، استان برای اهدا عضو کلیه، کبد و ... بی‌نیاز شود.

وی افزود: تمام خدمات بیمارستانی مربوط به پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی، به صورت رایگان انجام می‌شود.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.