گاردین: ترکیه تاوان غفلت اردوغان از داعش را پس می دهد

یک روزنامه انگلیسی نوشت: تاوان همکاری های دولت ترکیه با داعش را مردم غیرنظامی آن پس می دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه گاردین نوشت مقامات ترکیه به رهبری بن علی ییلدریم نخست وزیر این کشور، داعش را مقصر حمله به فرودگاه استانبول دانسته اند و حقیقت این است که این حمله شباهت زیادی به بمب گذاری اکتبر سال گذشته راه پیمایی مسالمت آمیز آنکارا دارد که طی آن 103 نفر در تاریخ معاصر ترکیه کشته شدند.

با فرض این که ادعاهای رسمی درست باشند، باز هم این مسئله ناخوشایند مطرح می شود که نگرش دولت ترکیه به داعش، که بخشی بزرگی از مناطق جنوبی هم مرز ترکیه با سوریه و عراق را در اختیار دارند و شبکه های پشتیبانی خود در ترکیه را حفظ کرده اند، چیست.

مشکل اصلی این است که رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، معتقد است خطر کردهای بومی این مناطق و مناطق جنوب شرقی ترکیه، از خطر داعش بزرگ تر است. این دوسوگرایی باعث شده اتهاماتی علیه ترکیه مطرح شود که نشان از حمایت دولت ترکیه از داعش و یا بدتر از آن، همدستی ترکیه با داعش از زمان قدرت گرفتن آن در سال 2014 است. اردوغان و وزیران او تا کنون همه این اتهامات را رد کرده اند.

بخش اعظم این اتهامات که در یک تحقیق دانشگاه کلمبیای نیویورک منتظر شد، ادعاهایی را در بر می گیرد که طی آن ها کشور سنی مذهب ترکیه، مخفیانه به تامین تجهیزات، آموزش، تامین مالی و کمک به عضوگیری گروه سنی مذهب داعش علیه کردها، دولت شیعه عراق و حکومت سوریه پرداخته است. ترکیه همه این اتهامات را نیز رد کرده است.

برخی اتهامات از جمله تسلیح مستقیم داعش توسط دولت، تندروانه به نظر می رسد. اما ادعاهای دیگر از جمله مشارکت دلالان ترک در قاچاق نفت داعش از عراق به ترکیه، مورد پذیرش همگانی قرار گرفته است.

کمال قلیچ دار اغلو رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه که مخالف دولت است در سال 2014 مدارکی تهیه کرد که نشان می داد ترکیه در داخل خاک سوریه برای داعش سلاح می فرستد. اظهار شده بود که این سلاح ها برای ترکمن های مخالف دولت سوریه ارسال شده بود و نه برای داعش.

دولت اردوغان متهم است از گروه وفادار به القاعده و مخالف دولت سوریه موسوم به جبهه النصره حمایت کرده است که مورد حمایت عربستان سعودی نیز هست و از سوی آمریکا، انگلیس و هم پیمانان ترکیه، گروه تروریستی محسوب می شود.

در سال 2015 روزنامه جمهوریت گزارش داد که ماموران اطلاعاتی ترکیه هنگام تلاش برای قاچاق سلاح، توسط مرزبانان دستگیر شده اند. بلافاصله بعد از این خبر، سردبیر روزنامه دستگیر و به اخلال در امنیت متهم شد. مرزبانان نیز از کار برکنار شدند. این تاکتیک فشار رسمی، مانع پیگیری اخبار مستقل بعدی شد.

جدا از این اتهامات، اردوغان متهم است که به طور غیرمستقیم، تلاش های کردها و حامیان غربی آن ها برای مقابله با داعش در عراق و سوریه را ناکام می گذارد. اردوغان بارها اعلام کرده است حزب اتحاد دموکرات کردستان سوریه و پیشمرگه های عراقی از خود تروریست ها بدتر هستند و با حزب کارگران کردستان، هم دست هستند.

به نظر مشخص است که انداختن تقصر همه چیز بر گردن کردها، دیگر اثری ندارد و شهروندان ترکیه، تاوان نادیده گرفتن تهدید داعش توسط اردوغان را پس می دهند. گویا وقت آن رسیده است که ترکیه یک بار برای همیشه، دوسویه گرایی را کنار بگذارد و با تمام قوا جلوی داعش بایستد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۰ تير ۱۳۹۵
همه اين موضوع رو فهميدن الا خردوغان
آخرین اخبار