پیشگیری و درمان با طب ورزشی؛

تمرینات مناسب برای مغز / ورزش راه خلاص از یک روز بد

مغز انسان همانند سایر اعضای بدن نیاز به تمرین و ورزش دارد ، در واقع مغز همان جوی آبی است که اگر راکد باشد و حرکتی نکند به سرعت تبدیل به گنداب می شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ همانطور که سایر اعضای بدن که با ورزش از سلامت بیشتری برخوردار می شوند،مغز نیز نیاز به تمرین و نرمش های خاص خودش را دارد.در این مطلب به برخی تمرینات مفید و مناسب مغز می پردازیم.

 1-لبخند بزنيد، حتي اگر تمايلي نداريد ! لبخند زدن مكرر سبب تغيير خلق و خو ميشود و قدرت نورون هاي مغز را در حفظ  نگاه مثبت به زندگي افزايش مي دهد.

2- از نظر ذهني فعال باشيد. كتاب بخوانيد، به كتاب گويا گوش كنيد، كانال هاي علمي و فرهنگي را تماشا كنيد، به موزه برويد، به سخنراني برويد، شطرنج بازي كنيد، خواندن متون ديني و تفكر روي معاني آنها و حتي نوشتن خاطرات خود.

3- آگاهانه تمدد اعصاب كنيد ! از تكنيك هاي آرمشی و تمركز آگاهانه روي ريتم تنفس استفاده كنيد، فعاليت هاي ساده آييني مانند تسبيح انداختن سبب كاهش فشار و تنش مي شود، حتي بافندگي نيز همين اثر را دارد. موسيقي هاي آرام سبب افزايش مهارت هاي شناختي مي شود.

4- خميازه بكشيد ! مطالعات روي مغز نگار نشان داده است كه خميازه كشيدن منطقه پركونوس در لوب پاريتال را فعال مي كند كه در ارتباط مستقيم با آگاهي، تعمق درباره خود و بازيافت حافظه است، حرارت مغز را تنظيم مي كند، مهارت هاي قهرماني ورزشي را افزايش مي دهد و سبب افزايش همدلي و هشياري اجتماعي مي شود.

5- عبادت، مراقبه و مديتيشن. مراقبه روي اميد، خوش بيني و يك آينده بهتر فوايد نورولوژيكي بسیاري دارد.

6- ورزش هاي مانند پیلاتس، تمام انواع ورزش ها عملكرد اخلاقي را افزايش مي دهند و مدارهاي صدمه ديده ي مغز را بازسازي مي كنند.

7- گفتگو با ديگران ! راجع به هماهنگي و صلح و آرامش حرف بزنيد، راجع به خدا صحبت كنيد. اما هرگز در تله ي صحبت هاي منجر به خشم نيفتيد.

8- " ايمان " ايمان معادل است با اميد، خوش بيني و باور به اينكه آينده ي خوبي در پيش روست، پژوهشگران NIH به اين نتيجه رسيده اند كه حتي داشتن يك توهم خوش بينانه ي ملايم، از نظر نورولوژيكي براي حفظ وسلامت ذهن ضروری است.

9-- از مغزتان کار بکشید. با تکمیل یک پازل به مغزتان ورزش دهید و یا با مطالعه یک کتاب رمان دشوار از مغزتان کار بکشید.

10-- همیشه زیبایی‌های طبیعت را دنبال کنید، به جاهای زیبا بروید و لذت ببرید.

* تمرین برای فرار از یک روز بد

اگر روز بدی داشتید نباید با نشستن مقابل تلویزیون و خوردن خوراکی های بدون ارزش غذایی و مضر همانند چیبس و.... خودتان را سرگرم کنید ،چون این کار نه تنها تغییری در حال شما ایجاد نمی کند بلکه مضر نیز هست، متخصصان معتقدند تمرین کردن حتی برای ۱۵ دقیقه حالتان را بهتر می‌کند، آرامشتان را باز می‌گرداند و به شما کمک می‌کند تا با استرس مقابله کنید.

ورزش داروی ضدافسردگی طبیعی
ورزش کردن نه تنها محرک‌های عصبی سرتونین را فعال می‌کند بلکه میزان دوپامین و نورپی‌نفرین، دو ماده ایجاد کننده حالت خوشی، را نیز افزایش می‌دهد. همچنین دنیل آمن، استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید، فعالیت فیزیکی باعث می‌شود تا تریپتوفان (گروهی از سرتونین‌ها) راحت‌تر وارد مغز شود.

گرم کنید تا آرامش بیابید
ورزش کردن گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند تا پیروژن و پروتئین ترشح و تولید کنند و دمای بدن را ۱ تا ۲ درجه سانتیگراد افزایش می‌دهد. این کار باعث می‌شود بدنتان گرم شده و اعصابتان آرامش یابد. احساس گرما باعث ترشح اندورفین و در نتیجه تغییر در اعصاب کنترل کننده حالت عصبی می‌شود.

افکار منفی را از خود دور کنید
ورزش کردن، افکار مخرب را از ذهنتان دور می‌کند. اگر کار و مشغله زیاد باعث اضطراب و ناراحتیتان می‌شود، تغییر این روند می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. دکتر کیث جانزگارد، نویسنده کتاب Conquering Depression and Anxiesty through Exercise می‌گوید: «ورزش، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. که خود عامل بسیار مؤثری در مبارزه با استرس و نگرانی است.»

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۸ ۱۰ تير ۱۳۹۵
چه راه کار های خوبی. مخصوصا کتاب خواندن و پازل درست کردن.
ممنون از متن خوبتون و راهنمایی های جالب.
سربلند و پیروز باشید
آخرین اخبار