نیویورک تایمز: ترکیه، زمانی مجرای عضوگیری داعش/ اکنون هدف حمله این گروه تروریستی

نیویورک تایمز در مقاله‌ای به نقش ترکیه در عضوگیری داعش و تغییر رویه روابط داعش و این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در مقاله‌ای نوشت: هنگامی که اجساد عناصر داعش در سوریه بررسی می‌شود، اغلب آن‌ها گذرنامه‌هایی دارند که در ترکیه مهر خورده اند. این نشان می‌دهد هزاران نفر از افرادی که به داعش می‌پیوندند از مرزهای ترکیه عبور می‌کنند.

طبق اسناد اطلاعاتی و قضایی به دست آمده، عناصر داعشی که با خانواده‌های خود تماس می‌گیرند اغلب از سیم‌کارت‌های ترکیه‌ای استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین برای دریافت پول نقد، به دفاتر شرکت خدمات مالی "وسترن یونیون" در جنوب ترکیه مراجعه می‌کنند.

در این مقاله آمده است: از زمان آغاز جنگ در سوریه و شکل‌گیری گروه تروریستی داعش، ترکیه نقشی اصلی و پیچیده را در قدرت گرفتن این گروه تروریستی ایفا کرده است. ترکیه طی چندین سال به عنوان یک بازار و مرکز حمل و نقل برای استفاده عناصر داعش شناخته می‌شد. به این صورت، ترکیه از خشونت‌های این گروه تروریستی که در نقاط دیگر جهان اعمال می‌شد، در امان می‌ماند. اکنون دولت ترکیه و مقامات غربی حادثه حملات انتحاری در فرودگاه آتاتورک را به گروه تروریستی داعش نسبت می‌دهند.

به گفته تحلیلگران، ترکیه در این حمله تروریستی تاوان بستن مرزهایش در برابر ورود عناصر داعش را داد. ترکیه سال گذشته تحت فشارهای بین‌المللی، حفاظت از مرزهای خود را افزایش داد و اقدام به دستگیری شبه‌نظامیان کرد. تابستان سال گذشته نیز ترکیه برای آمریکا مجوز دسترسی به پایگاه هوایی اینجرلیک به منظور انجام حملات هوایی علیه مواضع داعش را صادر کرد.

جان برنان – رئیس سازمان سیا – در یک مصاحبه به یاهو نیوز گفت: "ترکیه اکنون در حال بازگشایی مرزهایش به روی ائتلاف خارجی مبارزه با داعش است. در این صورت داعش دلایل زیادی برای حمله به این کشور دارد."

حملات تروریستی منتسب به داعش نیز پس از اعلام حمایت ترکیه از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش اتفاق افتاد. حال با اینکه مقامات، داعش را عامل حمله فرودگاه آتاتورک دانسته‌اند، پایگاه خبری وابسته به داعش از این حادثه صحبتی به میان نیاورده است.

برخی از تحلیلگران نیز مقاصد داعش در ترکیه را 2 سویه ارزیابی کردند. از طرفی داعش در پی انتقام گیری از ترکیه است و از سوی دیگر داعش تصمیم ندارد با کشوری که در اجرای عملیاتش بسیار کمک کرده است وارد جنگ شود. در هر حال، شاهد یک تغییر رویه در رفتار این گروه تروریستی هستیم.

"بولنت علیرضا" – مدیر پروژه ترکیه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل – گفت: "ترکیه مانند پاکستان متهم به غفلت از خطر تروریست‌ها است. حال، عناصر تندرویی که برای پیوستن به داعش از این کشور عبور کردند نه تنها غرب را تهدید کردند، بلکه دامن‌گیر ترکیه نیز شدند. مشکل اصلی، کندی ارزیابی تهدید از جانب این کشور بوده است."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۰ تير ۱۳۹۵
"و سیعلمون الذین ظلموا ای منقب ینقلبون"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۰ تير ۱۳۹۵
خدا به داد مردم ترکیه برسه ولی دولت ترکیه خائن به اسلام و منطقه هستند و تاوان اشتباهاتشان رو میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۰ تير ۱۳۹۵
شر داعی های ملعون ، گریبانگیر حامی داعشی اونها یعنی ترکیه شد
خدا یا شر دشمنان ما را به خودشون برگردان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۰ تير ۱۳۹۵
این هم عاقبت بز خری اردوغان
United States of America
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۰ تير ۱۳۹۵
خداوند شر دشمنان را به خودشان بر می گرداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۰ تير ۱۳۹۵
انشالله این شروعش باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۰ تير ۱۳۹۵
انشاالله حق مردم سوریه وعراق ازعربستان وترکیه بوسیله خودداعش گرفته شود.شرداعش به حامیانش برگردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۰ تير ۱۳۹۵
خداوندبهترین مکرکنندگان است.
آخرین اخبار