نتانیاهو در پی اخراج یک عضو عرب کنست

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش است تا یک عضو عرب پارلمان این رژیم را، که کماندوهای صهیونیست حمله کننده به کشتی مرمره را قاتل نامیده است، اخراج کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بخش فارسی پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش است تا یک عضو عرب پارلمان این رژیم (کنست) را، که کماندوهای صهیونیست حمله کننده به کشتی تُرک در سال 2010 را «قاتلان» نامیده است، اخراج کند.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه (9 تیر) گفت وی به دنبال آن است تا روند اخراج حنین زعبی را آغاز کند.

 زعبی روز سه شنبه در سخنانی در کنست، نیروهای صهیونیست را که در سال 2010 به کشتی ماوی مرمره ترکیه حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه حمله کرده بودند، «قاتلان» نامید.

به گزارش هاآرتص، نتانیاهو گفت: «من عصر امروز بار دیگر با دادستانی کل درباره پیشبرد روند اخراج حنین زعبی از کنست صبحت کردم. وی با اعمال و دروغ‌هایش هر خط و خطوطی را نقض کرده و دیگر در کنست جایگاهی ندارد.»

کماندوهای صهیونیست در 31 می 2010 (10 خرداد 1389) به کشتی ماوی مرمره ترکیه که حامل کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه بود، حمله کردند و 9 فعال ترک را کشتند و حدود 50 تن دیگر را مجروح کردند. دهمین فعال ترک نیز به دلیل شدت جراحات کمی بعد جان سپرد.

ترکیه در ابتدا با خشم به این حمله اسرائیل پاسخ داد. آنکارا کمی بعد روابط نظامی خود را با اسرائیل به حالت تعلیق در آورد و در سپتامبر 2010 به علت خودداری تل آویو از عذرخواهی به دلیل این کشتار سفیر این رژیم را اخراج کرد.

با این‌حال، آنکارا به تدریج از موضع خود عقب نشینی کرد و در مذاکرات غیرعلنی با رژیم صهیونیستی در زمینه عادی سازی روابط شرکت کرد. دو طرف در نهایت درباره عادی سازی روابط توافق کردند که نتیجه آن روز سه شنبه اعلان شد.


حنین زعبی به سخنرانی در دفاع از مردم فلسطین معروف است. 

نشست روز چهارشنبه کنست با هدف بررسی توافق عادی سازی روابط میان اسرائیل و ترکیه برگزار شد. فضای این جلسه بعد از سخنرانی حنین زعبی متشنج شد. به هنگام سخنرانی زعبی،  برخی از اعضای کنست تلاش کردند سخنرانی‌اش را قطع و  حتی به وی حمله کنند.

زعبی با اشاره به عذرخواهی رسمی اسرائیل از ترکیه در سخنانی کنایه آمیز گفت شش سال قبل فعالان کشتی ماوی مرمره «تروریست» خوانده شدند و اکنون  به خانواده‌های آن‌ها غرامت پرداخته می شود و از آنها عذرخواهی رسمی به عمل می آید.

هاآرتص گزارش داد: انتظار می رود کمیته موسوم به « کمیته اخلاق» کنست در روزهای آتی زعبی را به دلیل اظهارات روز چهارشنبه‌اش تنبیه کند. هاآرتص در عین حال به این موضوع که چه مجازاتی در انتظار زعبی هست، اشاره‌ای نکرد.

در همین حال یک کمیته دیگر کنست برای تصویب مصوبه‌ای که به پارلمان رژیم اسرائیل اجازه می دهد تا عضویت برخی اعضا را به حالت تعلیق در آورد، در تلاش است.

ارائه کنندگان این لایحه اکنون با مطرح شدن مساله زعبی به تسریع در روند تصویب این لایحه امیدوار شده‌اند.

 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار