گزارش/

سرنگ و تزریق به سبک زنانه/ خانم‌های در حاشیه که صدا کلفت می‌کنند

همین که زنی پای بساط مواد می‌نشیند، صدایش مردانه شده و رنگ و بوی زنانه خود را از دست می‌دهد.

سرنگ و تزریق به سبک زنانه/ خانم‌های در حاشیه که صدا کلفت می‌کنندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،معضلات و آسیب های اجتماعی در حوزه ها و ابعاد متعدد و گوناگون در طول سالیان اخیر با روند رو به رشدی مواجه بوده،روندی که با اظهار نگرانی کارشناسان، جامعه شناسان ومسئولان حوزه اجتماعی کشور همراه شده است.

چندی پیش گزارش آسیب های اجتماعی در محضر رهبری معظم انقلاب قرائت شد وآنچنان که در رسانه ها انعکاس یافته،مقرر شده گزارش بعدی تا آبان ماه سال جاری جمع بندی و مجددا به رهبر معظم انقلاب ارائه شود.

چندی پیش سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز عنوان کرد،آمارگیری جدیدی از سوی این نهاد در دستور کار قرار دارد تا بر مبنای آن فراوانی مصرف مواد مخدر در میان گروه های سنی جمع بندی و مورد بررسی قرارگیرد.

اما آنچه که تاکنون نقطه برجسته این فراوانی محسوب می شود به افزایش دو برابری سو مصرف مواد مخدر در قشر زنان باز می گردد،به نحوی که در یک مقایسه آماری پی می بریم این آمار در سال 80 به عدد و رقمی بالغ بر 5 درصد تخمین زده می شد،اما در سال 90 این میزان به بیش از 9 درصد افزایش یافته است.

خبرها حاکی از دلخوری و نارضایتی رهبری معظم انقلاب از وضعیت آسیب های اجتماعی در کشور است و گویا بعد از آنکه 23 عضو شورای اجتماعی کشور دومین گزارش خود مبنی بر نتایج مقابله با پنج آسیب اجتماعی مهم را به رهبری ارائه کرده اند عدم رضایت ایشان از عملکرد نامطلوب دستگاه ها در مقابله با آسیب های اجتماعی از موارد قابل توجهی به شمار می رفته که ابعادی از آن نیز بصورت سر بسته در رسانه ها منعکس شد.

دلخوری مقام معظم رهبری به عدم توفیق نهادهای ذیربط در مقابله و مهار آسیب های اجتماعی باز می گردد،زیرا پیشتر در نیمه دوم آبان ماه سال 94 هنگام ارائه نخستین گزارش در محضر ایشان،مکلف شده بودند اقدام هایی برای کاهش نرخ اعتیاد،طلاق،حاشیه نشینی،فقر،بیکاری و مفاسد اخلاقی را عملیاتی کنند اما در مقام عمل و بخصوص در حوزه اعتیاد،هیچگونه برنامه ریزی جدیدی در حوزه کلان کشوری برای مقابله با اعتیاد و پیشگیری از آن صورت نگرفته است.

به اعتقاد کارشناسان،چنانچه این روند استمرار یابد و سو مصرف مواد مخدر روند افزایشی خود را طی کند،دور از ذهن نیست که در دیگر عرصه ها نیز روند آسیب های اجتماعی تشدید شود.

*شناسایی 42 هزار معتاد کارتن خواب در شش ماهه گذشته

برسی ها نشان می دهد در طول شش ماهه گذشته،بیش از 42 هزار نفر معتاد کارتن خواب و بی خانمان در کشور شناسایی شده اند که از این تعداد،قریب به 15 هزار تَن در تهران حضور دارند.

بر اساس ارزیابی های انجام شده از 15 هزار نفر معتاد بی خانمان حاضر در پایتخت قریب به 1 هزار تَن از آنها از قشر بانوان هستند و 700 نفر نیز بدون خانواده تشخیص داده شده اند.

نباید از نظر دور داشت که اعداد و ارقام فوق،منهای معتادانی است که در کمپ های ترک اعتیاد،دوران ترک و به اصطلاح رهایی از اعتیاد را می گذرانند و به تعبیری هنوز نمی توان آنها را به عنوان گروه های طرد شده از خانه و خانواده خویش قلمداد کرد.

* یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور

آمارها موید حضور وجود 1 میلیون و 325 هزار معتاد در کشور است و به واقع اگر جمعیت معتادان زن را 10 درصد فرض کنیم،از این میزان 130 هزار معتاد زن در کشور دچار سو مصرف مواد مخدر هستند،موادی که عمدتا در دایره آمفتامین ها می گنجند.

*تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی

یکی دیگر از دغدغه هایی که در عرصه سو مصرف مواد مخدر در کشور مطرح است به افزایش و شیوع فزاینده مصرف مواد مخدر صنعتی باز می گردد و به تعبیری در میان برخی از اقشار و بخصوص زنان،مصرف مخدرهای صنعتی همچون شیشه نوعی کلاس محسوب می شود که بسیار تاسف آور است.

سعید صفاتیان،رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام درگفتگویی با رسانه ها با ذکر مطلب فوق،عنوان می کند:به واقع با اوصاف و وضعیت موجود باید شاهد تغییرات متعددی در حوزه سو مصرف مواد مخدر بود.

*فقدان برنامه ای جامع برای مهار،کنترل و مقابله با اعتیاد زنان

قریب به 4 ماه از فرصت 6 ماهه مقام معظم رهبری به مسئولان ذیربط برای مقابله و کاهش اعتیاد در کشور بخصوص در حوزه زنان باقی مانده،اما گویی همچنان هیچگونه برنامه مدون،اصولی و جامعی در این خصوص تنظیم و طراحی نشده است.

کارشناسان و جامعه شناسان معتقدند، نمود آسیب های اعتیاد در زنان فراتر از مردان است،زیرا آنها نوزادانی به دنیا می آورند که به مخدر آلوده اند و این ترکیب و بافت جمعیتی،کشور را با دگرگونی ها و تکانه های شدیدی مواجه خواهد ساخت.

کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند باید تمامی دستگاه های ذیربط فرهنگی و اجتماعی اعم از آموزش و پرورش، وزارت ارشاد،بهزیستی،وزارت بهداشت،صدا و سیما و...با همگرایی و هم افزایی فزاینده و عزمی جدی در این عرصه ورود کرده و اقدامات لازم را به نحوی کارآمد،کارشناسی و اصولی تدوین و عملیاتی کنند تا ضریب احتمال آلودگی اقشار و گروه های جمعیتی بخصوص د رقشر زنان و دختران جوان به مواد مخدر به حداقل ممکن کاهش یابد و میزان آسیب پذیری ها کنترل و مهار شود،در غیر اینصورت با وضعیت فعلی و استمرار بی برنامگی ها،نمی توان به حصول توفیق چندانی در این حوزه امید داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۱۱ تير ۱۳۹۵
به نظر من زمان ازدواج باید خانمها تست اعتیاد بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۹ تير ۱۳۹۵
منم موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۹ تير ۱۳۹۵
الان دیگه اعتیاد زن و مرد نداره هردوشون باید تست بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۰ تير ۱۳۹۵
حق برابری زت با مرد!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۰ تير ۱۳۹۵
درایران کسی به فکر این مسائل نیست هرکس فقط به فکر خودشه وهمه فقط به فکر حرف قشنگ زدن هستیم که فردابگویند فلانی هم چنین چیزی گفت والا هیچ کدوممون به فکر عمل نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۱۴ ۱۱ تير ۱۳۹۵
تو ایران ، با عمل مخالف هستند همشون برگزاری کنفرانس وسمینار و......
آخرین اخبار