پاسخ سوالات خود در زمينه "بیماری های چشمی" را از اينجا بخوانيد

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت"کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، توسط "متخصص چشم " پاسخ داده شده است.

پاسخ سوالات خود در زمينه به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛پاسخ  سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، منتشر شد.  

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.

اما پاسخ سوالات برخي از کاربران درخصوص "بیماری های چشمی" كه توسط  محمد کی پور متخصص اپتومتریست داده شده است، به شرح زیر است:

انحراف چشم درکودکان و راه درمان   
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : معمولا انحراف چشم در سنین خردسالی به ایجاد تنبلی چشم منجر شده و باید دراسرع وقت تحت درمان قرار گیرد تا کیفیت دید دو چشم تضمین شود.معمولا در انحرافات چشمی در کودکی علائمی نظیر دو بینی به چشم نخورده، بلکه نوعی سازگاری حسی درافراد صورت گرفته که منجر به حذف تصویر شبکیه ای در چشم منحرف و ایجاد تنبلی چشم می شود . 

وی افزود: معمولا در دوران طفولیت برحسب نوع انحراف تحت درمان مقتضی قرار گرفته تجویز عینک در موارد استرابیسم تطابق در کودکی متداول است و عمل جراحی اصلاح عضلات چشمی نیز بر حسب عمق و شدت انحراف چشمی درسنین کودکی می تواند از تنبلی چشم و اختلال در دید دو چشمی فرد پیشگیری می کند . 

انحراف چشم در بزرگسالان و درمان 
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت: بروز انحراف چشمی در سنین بزرگسالی با حالت دو بینی همراه بوده که بر حسب وضعیت بیمار می توان به اصلاح انحراف چشمی اقدام کرد در صورتی که انحرافات چشمی به موقع تشخیص داده نشو و تحت درمان قرار نگیرد انجام اعمال جراحی تنها چشم فرد را از نظر ظاهری اصلاح می نماید. ولی در کارکرد دید دو چشمی فرد تاثیر چندانی ندارد. 

شب کوری
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : شب کوری عارضه ای است که در اثر ایجاد اختلال دررنگدانه های شبکیه که مسئول دید در نور کم هستند ایجاد می شوند که در اثر موارد کمبود ویتامین A در بدن و در مبتلایان به بیماری آنها شایع است که دید در شب مختل شده و امکان انجام فعالیت هایی نظیررانندگی در شب از این افراد سلب و درمان قطعی و رایج برای شب کوری در حال حاضر نیست. 

وی افزود: ولی تکنیک هایی نظیر تکثیر سلول های رنگی شبکیه و کاربرد شبکیه مصنوعی از راهکارهای درمانی جایگزینی است که در حال حاضر در مرحله پژوهش قرار دارد . 

ناخنک چیست و درمان آن کدام است؟
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : ناخنک عارضه ای است که با ایجاد یک ضایعه گوشتی مثلثی شکل و به رنگ ارغوانی در گوشه قرنیه همراه است . در صورتی که با خارش ، حساسیت و سوزش شدید همراه نباشد و حالت پیش رونده داشت و منجر به آستیکماتیک های بالا درافراد شود تحت عمل جراحی قرارگرفته و ضایعه برداشته می شود . 

وی افزود: ممکن است حالت عود کننده داشته باشد و لذا باید تحت مراقبت ویژه قرار بگیرد. و درموارد حاد نیز ناخنک که قرنیه تحت تاثیر آن قرار دارد انجام پیوند قرنیه ضرورت دارد.

آبریزش چشم چه زمانی به وجود می آید؟  
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : اگر آبریزش چشم در نتیجه انسداد مجرای اشکی در خردسالان بروز پیدا کند، معمولا تا قبل از سن 18 ماهگی با ماساژ نواحی کیسه اشکی تا حد زیادی تدریجا بر طرف می شود و در سایر موارد و با انجام عمل سونداژ می توان به رفع انسداد مجاری اقدام کرد .

اشک ریزش و خشکی چشم در بزرگسالان
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : در مواردی هم که اشک ریزش دراثر خشکی چشم و استفاده بی رویه از تلفن همراه در مدتهای طولانی ایجاد می شود هم تجویز اشک مصنوعی و افزایش دفعات پلک زدن در بزرگسالان انجام عمل DCR و باز کردن انسداد مجرا از طریق بینی صورت می گیرد و در مواردی که اشک ریزش دراثر خشکی چشم باشد تجویز اشک مصنوعی متداول است. 

نقطه تیره در چشم 
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : نقطه تیره معمولا حرکات مگس پران با مشاهده خطوط و نقاط شناور و درمیدان بینایی همراه است از شایعترین ناهنجاری های چشمی است که عمدتا در اثر تغییرات حالت مایع زجاجیه بر اثر افزایش سن بروز پیدا کرده که در صورتی که باجرقه های نور همراه نباشد نگران کننده نیست.

وی افزود: در صورت مشاهده جرقه نوری همراه با نقاط تیره باید مراقبت و تدابیر درمانی مقتضی صورت گرفته چرا که امکان جدایی شبکیه در این موارد است. 

قوزه قرنیه چیست ؟
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : درقوز قرنیه معمولا استفاده از اشک مصنوعی توصیه شده تا رطوبت طبیعی چشم را حفظ کرده واز تحریک مستمر قرنیه پیشگیری شود همچنین استفاده از عینک آفتابی که دارای لایه محافظ در برابر اشعه فرا بنفش می باشد از اثر محرک و مخرب نور خورشید در این افراد پیشگیری می کند  . 
وی افزود: افرادی که دچار قوز قرنیه هستد باید از مالش مکرر چشم ها حتی المقدور پرهیز کرده چرا که ممکن است به تشدید ناهنجاری دراین افرادمنجز شود.

دوربینی و عدم استفاده از عینک 
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : استفاده از عینک به خصوص در افرادی که اختلاف نمره بین دو چشم بیش از 2 نمره است برای پیشگیری و تشدید تنبلی چشم و حفظ شاخص های دید دو چشمی توصیه می شود. 

دیابت  و بیماری های چشمی  
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : در بیماران دیابتی بیماریهای چشمی نظیر دژنراسیون ماکولا ، آب مروارید، آب سیاه و رتینوپاتی را به وجود می آید که مجموعه این بیماریها از آنجا که ممکن است با علامت مشخصی نباشد باید تحت معاینات دوره ای قرار بگیرند. حداقل هر 6 ماه یکبار باید تحت معاینات شبکیه قرار گیرند. 

آواسین چیست ؟ 
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : تزریق آواسین معمولا در ناهنجاری  چشمی نظیر تباهی لکه زرد و یا انسداد عروق شبکیه و یا رتینوپاتی دیابتی صورت می گیرد. افراد مبتلا به دیابت از تزریق های دوره ای آواسین در جهت پیشگیری ازضخامت دید مرکزی سود می برند. 

وی افزود: تزریق آواسین عموما روند کاهش دید را به تاخیر می اندازد ولی لزوما از صخامت و کاهش تدریجی دید به طور قطع شبکیه نمی کند و دید از دست رفته بر نمی گردد. 

تاری دید در هنگام صبحگاه
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : کم و زیاد شدن دید چشم در اثر ادم خفیف قرنیه رخ می دهد و یا در افرادی که با لنزهای نمایی می خوابند نیز تاری دید صبحگاهی رایج است. 

خستگی چشم وبسته شدن بی جهت آن 
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : این افراد بایداز لحاظ وضعیت عیوب انکساری چشم معاینه شوند و از لحاظ سبک زندگی و اسلوب استفاده از رایانه وابزارهای ارتباطی نظیر تلفن همراه و تغییراتی را اعمال کنند و تنظیم ساعت و عدم استفاده از تلفن همراه در یک ساعت قبل از خواب می تواند به افزایش کیفیت خواب در این افراد منجر شود. 
وی افزود: استراحت منظم به فواصل هر  نیم ساعت یکبار درحین کاربارایانه یا تلفن همراه نیز به تجدید قوای سیستم تطابقی چشم و تسهیل فعالیت عضلات چشمی منجر شده و از خستگی و تاری چشم پیشگیری می کند. 

بار گرفتن چشم نوزاد و درمان آن 
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : شستشوی منظم چشم نوزاد باشامپو و شستن دستهای کودک که ممکن است در تماس منظم با پلک های او باشند از این وضعیت پیشگیری می کند در موارد عفونی تجویز آنتی بیوتیک با صلاحدید پزشک متخصص انجام می شود. 

دژنراسیون ماکولا چیست؟
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : عارضه ای است که در بیماران دیابتی به وجود می آید . 

برفک چشم چیست؟ 
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : دردانه های برفکی شبکیه سنجش میدان بینایی صورت بگیرد در صورت وجوداختلال در زجاجیه و شبکیه چشم به تدابیر درمانی مقتضی (لیزر) مبادرت شود. 

ضخامت قرنیه و درمان با لیزر 
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : عمل لیزیک در افرادی که قرنیه نازک دارند کاندیدای مناسبی برای اعمال جراحی عیوب انکساری بویژه لیزیک نبوده چرا که در موارد خاص انجام عمل PRK در این افراد بلامانع استولی عواقب و پیامدهای نامطلوب عمل در افرادی که دارای قرنیه نازک می باشند چشمگیر است. 

بیماری آرپی  و درمان آن 
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : آرپی در اثر ایجاد اختلال درگیرنده های شبکیه ای بروز پیدا کرده که با کاهش شدید در دید در نور کم همراه است. این بیماری در حال حاضر درمان قطعی و کاربردی نداشته و تجویز ابزارهای کمک درمانی در انجام عملکردهای روزمره موثر واقع شود. 

دید 0.3 در یک چشم با لیزر درمان می شود یا خیر ؟ 
محمد کی پور متخصص اپتومتریست در پاسخ به این سوال گفت : درصورتی که فرد دچار نزدیک بینی باشد و از ضخامت قرنیه مناسب برخوردار باشند و نمره چشمشان ثابت باشد پس از انجام آزمایشات تشخیصی ویژه قرنیه و محرز شدن صلاحیت فرد برای جراحی تحت عمل اصلاح عیوب انکساری قرار گیرند. 

گزارش از آذر رجبی 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Ati
۰۹:۲۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
سلام دو سه روز حباب های خیلی ریزی داخل چشم مادر من به وجود اومده که ما می تونیم ببینیمش علت چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۰:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
سلام من وقتی چشم هام رو در حالت نیمه باز قرار میدم حالت مگس پران بهم دست میده میشه لطف کنید بگید دلیلش چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهشید
۰۰:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
سلام
من فشار چشم دارم و در حدی که عصب چشم راستم هم آسیب دیده
و علتش به تشخیص دکتر، بیماری میگرن بوده
برای کاهش فشار از قطره بریموگان استفاده میکنم
و تقریبا نصف پایین میدان دید چشم راستم تار شده
الان دکتر برام تعیین ضخامت قرنیه تجویز کرده
ولی هنوز وقتش نرسیده که برم
سوالم اینه
با توجه به اینکه اصولا گلوکوم منجر به نابینایی میشه آیا این درمان باعث میشه من نابینا نشم؟یا دارو فقط فشار رو کنترل میکنه؟
ضمنا من الان۳۸سالمه و اگر نابینایی حتمیه حدودا کی اتفاق میفته؟
ا