خواص بروکلی زیادتر می شود

کلم بروکلی برای مدت طولانی به عنوان یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده در نظر گرفته شده است. اما به نظر می‌رسد که این کلم در آینده بیشتر از این نیز مورد توجه قرار گیرد.

خواص بروکلی زیادتر می شودبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کلم بروکلی برای مدت طولانی به عنوان یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده در نظر گرفته شده است. اما به نظر می‌رسد که این کلم در آینده بیشتر از این نیز مورد توجه قرار گیرد. 

دانشمندان در حال کار بر روی روشی برای غنی کردن سبزیجات با افزودن محتوای فنلی بیشتر به آنها هستند. فنل ماده‌ای مغذی است که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های تهدیدکننده‌ی حیات همانند سرطان و بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهد.

کلم بروکلی در حال حاضر نیز دارای مقادیر زیادی از فنلیک‌ها (phenolic) است. فنل یک ترکیب شیمیایی است که متخصص ژنتیک جک جوویک (Jack Juvik) از دانشگاه ایلینوی پی برده است که دارای توان آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است. ترکیبات فنلی روند طبیعی بدن ما را برای متوقف کردن رادیکال‌های آزاد مضر قبل از اینکه بتوانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند را بهبود می‌دهد.

به عبارت دیگر، وجود ترکیبات فنولیک بیشتر بهتر است، تا جایی که مصرف دوز بیشتری از آنها می‌تواند خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌های حاد مانند دیابت نوع ۲ یا آسم را کاهش دهد. جوویک همراه با تیم خود، دو نژاد مختلف از کلم بروکلی را به منظور پی بردن به اینکه کدام ترکیب دارای بالاترین غلظت فنل است، پیوند دادند. آنها امیدوارند همان فرایند را به منظور بهبود سبزیجات دیگر مانند کلم پیچ و کلم معمولی نیز به انجام برسانند. جوویک در این باره گفته است: «این ترکیبات فنلی از موادی هستند که ما نمی‌توانیم در بدنمان آنها را تولید کنیم و بنابراین باید آنها را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم. این ترکیبات برای همیشه در بدن ما نمی‌مانند، بنابراین ما هر سه یا چهار روز یک بار نیاز به خوردن کلم بروکلی و یا برخی دیگر از سبزیجات سرده‌ی کلم‌ها داریم تا بتوانیم خطر ابتلا به سرطان و دیگر بیماری های حادشونده را کاهش دهیم.» به باور جوویک در حالی که کلم بروکلی ممکن است اندکی بهبود یابد اما ظاهر و طعم آن با سایر بروکلی‌ها تفاوتی نخواهد داشت.

منبع: زومیت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.