ایران چهارمین تولید کننده مهندس در دنیا است/ افزایش وابستگی کشور با تکیه بر درآمدهای نفتی

معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: تکیه بیش از حد به پول نفت وابستگی کشور را افزایش داده و این مسئله با وجود نداشتن یک زیست بوم مناسب اشتغال زایی جوانان کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان بورس و رونمایی از صندوق‌های جسورانه در جهت تصویب سرمایه گذاری در حوزه دانش و بنیان صبح امروز در سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت اکوسیستم و زیست بوم دانش بنیان اظهار داشت: کشور ایران 5 هزار سال تاریخ علم و فناوری دارد اما متأسفانه در چند سال اخیر دچار رکود اقتصادی شده و از  مرحله کارآفرینی و اشتغال زایی دور شده است.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان با پول درست نشده بلکه یک زیست بوم که در آن فناوری، آدم و نیروی انسانی اهمیت دارد برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان می‌شود.

معاونت علمی فناوری با بیان اینکه وضعیت اقتصادی در حال حاضر غلط است و افراد در زیست بوم مناسب قرار ندارند گفت: ما 5 میلیون دانشجو داریم و کشور ما یکی از بهترین منابع  انسانی را در دنیا داشته و خوشبختانه چهارمین کشور تولید کننده مهندس هستیم.

ستاری ادامه داد: یکی از بحث‌های مهم کارآفرینی ایجاد شرکت‌های دانش بنیان بوده و باید به فکر ایجاد یک زیست بوم مناسب باشیم.

وی ابراز داشت: در معاونت علمی با اهمیت دادن به شرکت‌های دانش بنیان و ارائه تسهیلات مکانیزم برای تأمین امکانات به شرکت‌های دانش بینان بنا شده به همین منظور به سمت ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه پپیش رفتیم.

معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: افراد که در بخش خصوصی وارد این اکوسیستم می‌شوند بسیار با اهمیت بوده زیرا مغزهای متفکر زیادی را احیا می‌کنند.

ستاری گفت: متأسفانه شرایط در کشور طوری شده که با همین پول نفت کشور اداره نشده و نمی‌توان اشتغال زایی و کارآفرینی در بین جوانان ایجاد کرد.

وی در پایان گفت: ما باید با توانمندی‌های ذاتی خود در گذشته تحت لقای آن زیست بوم برسیم و از بازار سرمایه 100 هزار میلیارد تومانی در سال استفاده بهینه کرده و اجازه مانور به خارجیان را ندهیم.

تأمین شدن 20درصد از درآمد بورس به وسیله شرکت‌های دانش بنیان
در ادامه این مراسم محمد فطانت رییس سازمان بورس گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در افق 1404 باید 20 درصد از درآمدهای کشور از محل فعالیت‌های دانش بنیان تأمین شود و امروز ما شاهد رونمایی دهمین نهاد مالی بازار سرمایه با هدف توسعه بازار اولیه سرمایه و تأمین مالی بنگاه‌ها و تجاری سازی شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

وی بیان کرد: در  سال گذشته  تأمین مالی شرکت‌های دانش بینان در حدود 7  هزار و 200 میلیارد تومان بود که امسال این رقم به بیش از 20 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده و چشم  انداز بسیار مثبتی را برای همه شرکت‌ها به دنبال داشته است.

رئیس سازمان بورس در خصوص حلقه  مفقوده بین شرکت‌های دانش بینان ثروت و کارآفرینی گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری هم  افزایی بین علم و ثروت را به همراه دارد و  صندوق‌های جسورانه به این امر کمک بزرگی می‌تواند بکند و امروز در این رونمایی موافقت اصولی 5 صندوق جسورانه در جهت  سرمایه گذاری در طرح‌های شرکت‌های دانش بینان نوپا تأیید می‌شود.

 فطانت ادامه داد:  صندوق‌های سرمایه گذاری بر خلاف سایر صندوق‌ها در سهام سرمایه گذاری شکرت کرده تا شرکت های جوان دانش بنیان از پتانسیل و حداکثر ظرفیتشان استفاده کافی را ببرند.

وی ابراز داشت: شرکت های نوپا به دلیل کمبود درآمد نمی‌توانند از بانک‌ها وام بگیرند و این مشکل با صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه حل شده و تأمین مالی این شرکت‌ها به وسیله سرمایه گذاران حرفه ای انجام می‌شود.

فطانت یادآور شد: با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ایده و طرح ها به خارج از کشور منتقل نشده و سبب ارتقا سطح علمی جوانان کشور می‌شود.

رییس سازمان بورس عنوان کرد: صندوق‌های طراحی شده با حداقل سرمایه 10 میلیارد تومان در طول فعالیت 7 سال از شرکت‌های دانش بینان حمایت می‌کنند و در این طرح سعی شده تا مدیران حرفه ای اداره این صندوق‌ها را بر عهده بگیرند و هزینه‌ها را یک شخص حقوقی پرداخت می‌کند.

وی در پایان گفت: اگر ایده‌ها آماده تجاری سازی و قابلیت عرضه پیدا کنند از طریق این صندوق‌ها تکمیل و یا در تابلوی فرا بورس به نمایش گذاشته می‌شوند.

سود فزاینده 8 شرکت‌های دانش بنیان در سازمان بورس
در ادامه این مراسم علیرضا دلیری معاونت توسعه و مدیریت و منابع گفت: با ورود به بازار سرمایه و تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان نوپا یک لیست امیدوارکننده ای برای صاحبان این شرکت در جهت تجاری سازی محصولاتشان می‌شود که خروجی این کار با سود فزاینده ای مواجه است.

وی بیان کرد: با تأسیس سرمایه گذاری‌های خطرپذیر سبب بالا رفتن بازدهی و راندمان کار شرکت‌های دانش بینان شده و این امر در دنیا و به خصوص در شرکت‌های دانش بنیان آمریکایی یک امر رایج محسوب می‌شود.

معاونت توسعه و مدیریت و منابع با بیان اینکه 20 درصد از اقتصاد آمریکا از سرمایه های خطر پذیر تأمین می‌شود گفت : این صندوق‌های بازار قابل اعتمادی برای سرمایه گذاران محسوب می‌شود اما متأسفانه در کشور ما قوانین کاملی در خصوص این کشورها وجود ندارد و فعالیت منسجمی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

وی ابراز داشت: 2 هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور در حال فعالیت بوده و نزدیک به 12 هزار متقاضی شرکت دانش بنیان دیگر نیز در حال اخذ مجوزهای لازم هستند تابتوانند از شش هزار و 900 فقره تحصیلات سرمایه گذاری استفاده کنند.

معاونت توسعه و مدیریت و منابع یادآور شد: 45 شرکت دانش بنیان در حدود 1 میلیارد تومان، 25 شرکت دانش بنیان درآمد بالغ بر 10 میلیارد تومان در کشور وجود دارد که با توافق به عمل آمده با  سازمان بورس تعداد این شرکت‌ها در آینده افزایش می‌یابد. 

دلیری عنوان کرد: با تشکیل شورای مالی دانش بنیان در معاونت علمی درصد فعالیت شرکت‌ها افزایش می‌یابد و طبق توافق صورت گرفته با سازمان بورس 110 طرح در تابلوی بورس در معرض دید سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: راه اندازی صندوق‌های جسورانه با استقبال خوب سرمایه گذاران مواجه شده و این کار با آموزش سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان بستر تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان تسریع می‌یابد.

معاونت توسعه و مدیریت و منابع گفت: نگاه ما به شرکت‌های دانش بنیان به عملکرد آن‌ها در آینده بوده و به اقدامات گذشته‌شان هیچ توجهی نمی شود و من امیدوارم بورس ایران در حوزه شرکت های دانش بنیان فعال‌تر شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار