نماز عید فطر واجب است یا مستحب؟

در این گزارش پرسش و پاسخ‌هایی در خصوص نماز عید سعید فطر بر اساس استفتائات مقام معظم رهبری منتشر شده است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، استفتائاتی از مقام معظم رهبری در خصوص نماز عید فطر منتشر می‌شود.
 
سؤال: نماز عيد فطر و قربان و نماز جمعه، از کدام نوع از واجبات است؟
جواب: در عصر حاضر نماز عيد فطر و قربان واجب نيست، بلکه مستحبّ است، ولی نماز جمعه واجب تخييری است.
 
سؤال: آيا در حال حاضر و بسط يد ولی فقيه، اقامه نماز عيد فطر و قربان فقط توسط ولی فقيه و نمايندگان وی که مجاز به اقامه هستند بايد انجام شود يا اين‌ كه ائمه جماعات هم در مساجد و جاهای ديگر می‌‌توانند اقامه نمايند؟
جواب: اقامه نماز عيد برای‌ غير منصوبان از طرف ولی فقيه به قصد رجا، نه به قصد ورود، اشكال ندارد اگرچه  بهتر است كه غير از منصوب از طرف ولی فقيه كسی متصدّی اقامه‌ی آن نشود.
 
اقامه نماز عيد توسط ائمه جماعات مساجد
سؤال: در گذشته معمول بودکه هر امام جماعتی نماز عيد فطر را در مسجد خودش اقامه می‌ کرد، آيا در حال حاضر اقامه نماز عيد فطر و قربان توسط ائمه جماعات جايز است؟
جواب: جايز است نمايندگان ولی فقيه که از طرف وی مجاز در اقامه نماز عيد هستند و همچنين ائمه جمعه منصوب از طرف او نماز عيد را در عصر حاضر به‌صورت جماعت اقامه نمايند، ولی احوط اين است که غير آنان آن را فرادی بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجاء نه به قصد ورود، اشکال ندارد. بله، اگر مصلحت اقتضا کند که يک نماز عيد در شهر برگزار شود، بهتر است که غير از امام جمعه منصوب از طرف ولی فقيه، کسی متصدی اقامه آن نشود.
 
تأخير انداختن عيد برای حفظ وحدت
سؤال: آيا جايز است برای حفظ وحدت نماز عيد را تا روز بعد تأخير انداخت؟ مخصوصاً كه برخی روايات دلالت بر جواز اقامه نماز عيد در روز دوم و سوم دارند.
جواب: به‌هرحال، انجام آن به قصد رجا در روز دوم مانعی ندارد.
 
سؤال: آيا نماز عيد فطر قضا دارد؟
جواب: قضا ندارد.
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
محمد
۰۱:۳۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام و درود خدمت شما .میشه بگید چطور باید نماز عید رو نیت کنیم .ممنونم