روایت یک استرالیایی از سفر به ایران: مردم آزادانه و در ملا ء عام از حکومت انتقاد می کنند/ اتوبان های ایران بهتر از استرالیاست

یک گردشگر استرالیایی در گزارشی نوشت بر خلاف تصویری که از ایران در جهان ترسیم شده است، این کشور امن ترین نقطه خاورمیانه برای گردشگران خارجی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه "کانبرا تایمز" در مطلبی به قلم "کلایو ویلیامز" استاد آکادمی نیروی دفاعی استرالیا که اخیرا از ایران بازدید کرده است، نوشت : "خوشبختانه از استرالیایی ها در ایران به گرمی استقبال می شود. یک جوان ایرانی از من به زبان انگلیسی پرسید: اهل کجایی؟ وقتی گفتم اهل استرالیا هستم خندید و گفت : "آه ، ایران 2 – استرالیا2  " . اشاره او به شکست استرالیا از ایران در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی فوتبال در سال 1997 بود. این حادثه فوتبالی تا حد زیادی باعث محبوبیت استرالیا در ایران شده است."

این گردشگر استرالیایی در ادامه نوشت: پس از ورودم به فرودگاه امام خمینی در تهران ، من سه روز در این شهر بودم. شهری که در نقظه نقطه آن شعار مرگ بر آمریکا به چشم می خورد.  در طول اقامتم در تهران از موزه نظامی و "لانه جاسوسی" سابق آمریکا بازدید کردم.

به نوشته این گردشگر استرالیایی، علی رغم رفع تحریم های غرب علیه برنامه هسته ای ایران از ژانویه سال جاری میلادی اما کارت های اعتباری کشورهای غربی هنوز در هتل های ایران کار نمی کند. این بدان معناست که گردشگران غربی باید برای هزینه های خود  پول نقد بدهند ؛ترجیحا یورو یا دلار.

ایران پس از رفع تحریم های بین المللی به یک مقصد گردشگری بالقوه تبدیل شده است. این کشور آثار تاریخی زیادی دارد که بسیاری از آنها در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند. این کشور به دلیل قدمت به درازای 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح ، سرشار از آثار تاریخی و باستانی است.

این کشور به طرز شگفت انگیزی میانه رو است. مردم آزادانه و در ملا ء عام از حکومت انتقاد کرده و از مقررات دست و پاگیر حکومت  سرپیچی می کنند. بری مثال با وجود ممنوعیت استفاده از دیش های ماهواره ای شهرهای ایران پر است از این دیش ها . دیش هایی که به واسطه آن بیش از هزار کانال تلویزیونی ماهواره ای دریافت می شود.

در سه سال اخیر ورود گردشگران خارجی به این کشور هر سال به میزان دو برابر سال گذشته افزایش یافته است.

از قضا با وجود ترسیم یک تصویر شرورانه از این کشور در جهان، این کشور امن ترین نقطه خاورمیانه برای گردشگران خارجی است. هیچ نوع تروریستی در ایران شما را تهدید نمی کند و آمار جرم و جنایت در این کشور پایین است. مردم مهربان و مقید به کمک هستند. این کشور بسیار لیبرال تر از آن چیزی است که من تصور می کردم. برای مثال زوج های زیادی بدون ازدواج رسمی با هم زندگی می کنند با این حال در ایران فرزند آوری خارج از چارچوب ازدواج پذیرفته نیست.

روایت یک استرالیایی از سفر به ایران: مردم آزادانه و در ملا ء عام از حکومت انتقاد می کنند/ اتوبان های ایران بهتر از استرالیاست

پیست اسکی شمشک در شمال تهران



زنان می توانند اتومبیل های خود را برانند و زنان جوان موهای خود را از زیر روسری بیرون می ریزند. در ایران تنها زنی را دیدم که کاملا همه جای بدن و صورت خود را پوشانده بود یک زن (گردشگر) عرب بود. گردشگران عرب زیادی به ایران می آیند تا کالاهایی چون جواهر و زعفران را ارزان تر از قیمت های کشورشان بخرند.

متاسفانه یکی از اقلامی که در ایران ارزان است ، هرویین است و این به خاطر این واقعیت است که مسیر اصلی ترانزیت و قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا از ایران می گذرد. همه ساله صدها سرباز مرزبانی ایرانی در مبارزه با باندهای قاچاق مواد مخدر کشته – شهید – می شوند.

پس از تهران به شهر کویری یزد رفتم که آثار معماری مهمی  دارد. سپس در مسیر جاده تاریخی ابریشم  که درختانی به قدمت هزاران سال دارد – از جمله یک درخت  سرو که گفته شد 4 هزار ساله است - به شهر شیراز رفتم.

این شهر پیشتر به " شراب " های خود شهره بود اما راهنمایم به من گفت که پس از انقلاب اسلامی در سال 1979  شراب های معروف اینجا به استرالیا و آفریقای جنوبی صادر می شود.

شهرهای ایران بر خلاف بسیاری از شهرهای خاورمیانه بسیار تمیز هستند و آب و هوای مناطق مرکزی ایران در این وقت سال (بهار) بسیار دلپذیر است – بین 25 تا 30 درجه.

تعارف رایگان نوشیدنی و غذا از سوی مغازه داران ایرانی برای من شگفت انگیز بود یا دست فروشانی که در چهار راه ها بستنی و یا دیگر خوراکی ها را به من تعارف می کردند. سخاوت بخشی از فرهنگ ذاتی ایرانیان است. ایرانی ها به شیوه های دیگری نیز مهمان نوازی خود را نشان می دهند: برای مثال اگر شما در گوشه  ای از خیابان به حالت اینکه گویا گم شده اید بایستید تنها دقیقه ای نمی گذرد که رهگذری از شما می پرسد که آیا نیاز به کمک دارید.
 
 اکثریت جمعیت ایران شیعه است، این کشور جزء یکی از چهار کشور جهان که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند. (جمهوری آذربایجان ، بحرین و عراق سه کشور دیگر هستند)

شیعیان بر خلاف سنی ها مقابر بزرگان دینی خود را زیارتگاه می کنند.

مقبره امام خمینی (ره) بنیانگذار جهوری اسلامی در حد فاصل بین شهر تهران و فرودگاه بین المللی امام خمینی قرار گرفته است.

زیر ساخت های شبکه ارتباطی در ایران به طرز شگفت انگیزی خوب است. اتوبان ها و بزرگراه های ایران از اتوبان های استرالیا هم بهتر است.  قطاری که من را از تهران به یزد برد کیفیت بسیار بهتری از خط قطار بین کانبرا و سیدنی داشت. در نقطه مقابل کیفیت هتل های ایران از استرالیا پایین تر است. (اما بسیار ارزان تر است) سرویس اینترنت در هتل ها بسیار کند است و بابت آن پول دریافت می شود. از خدماتی چون استخر هتل ها نیز فقط مردان می توانند استفاده کنند و هزینه آن حدود 15 دلار است.

تاثیر جنگ هشت ساله ایران و عراق بر این کشور همانند تاثیر جنگ جهانی اول بر استرالیا است.

تخمین زده می شود نزدیک به یک میلیون ایرانی در اثر این جنگ هشت ساله کشته شده باشند.

در هر شهر و روستای کوچک و بزرگی می توان تصاویر شهدای جنگ را دید. در میدان مرکزی شهر یزد مقبره هشت شهید گمنام جنگ هشت ساله وجود دارد.

هیچ مشکل امنیتی که در کشورهای همسایه ایران وجود دارد، در داخل این کشور محسوس نیست و از این بابت هیچ تهدیدی متوجه گردشگران خارجی نیست.

آن چه که ایران امروز پس از رفع تحریم ها به آن نیاز دارد افزایش شمار گردشگران خارجی است.

منبع: عصر ایران

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۷ تير ۱۳۹۵
چرا حتما باید گردشگران غربی باشند ؟ایران چرا از شرق توریست جذب نمی کنه ؟
به این غربی ها نمیشه اعتماد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۵ تير ۱۳۹۵
مگه هنوز کارخانه شراب سازی داریم؟؟
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۵ تير ۱۳۹۵
بله ! ما اینیم !!!
آخرین اخبار