دنیای بی‌رحم توزیع و پخش کتاب/ نابرابری‌ها تا کی ادامه دارد؟

اوضاع توزیع و پخش کتاب چندان مساعد نیست و نابرابری‌هایی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اوضاع توزیع و پخش کتاب چندان مساعد نیست و نابرابری‌هایی در این زمینه دیده می‌شود. برخی از انواع کتاب ها مانند حوزه دفاع مقدس به راحتی در کشور توزیع می شود و دغدغه ای بابت توزیع آن برای نویسنده وجود ندارد. اما همیشه اوضاع به یک منوال پیش نمی رود کافی است برای پیدا کردن کتاب مورد نظرت سری به کتابفروشی های شهرستان ها بزنی آن هنگام است که به خوبی معنای توزیع نامناسب کتاب را درک می کنیم.
هر چند در تهران هم برای یافتن کتاب مورد نظرت گاه باید به مرکز فروش همان انتشاراتی بروی و نزدیکترین کتابفروشی به محل زندگی ات کتاب مورد نظرت را ندارد گاه نیز میدان انقلاب گره از کارت می گشاید اما این اوضاع در شهرستان ها بدتر است به دلیل آنکه سیتم توزیع و پخش کتابمان حال خوبی ندارد و ناسالم است. این چرخه ناسالم سبب ایجاد حالتی در سیستم پخش کتاب می شود که گاه از آن به مافیا تعبیر می کنیم. 
گروهی که تنها پخش کتاب های انتشاراتی هایی خاص را انجام می دهند و اکثر بازار نشر را از چرخه توزیع دور می کنند. در اینجاست که ناشر چاره ای ندارد جز آنکه پول انتشار کتاب را از صاحب اثر بگیرد و او را در دنیای بی رحم توزیع و پخش کتاب تنها بگذارد اینجاست که صاحب اثر به دنبال مرکزی برای فروش کتابهایش می گردد و در این تکاپو ناکام می ماند به دلیل آنکه با این مسئله آشنایی چندانی ندارد.
در این میان تنها انتشاراتی هایی که مرکز فروش دارند اوضاع بهتری در زمینه پخش کتاب خواهند داشت. این وضعیت توزیع و پخش کتاب انگیزه نوقلمان را برای انتشار اثر می کاهد و افراد باسابقه در این عرصه را محتاط تر می کند و او دست به عصاتر از گذشته برای انتشار اثر خود اقدام می کند. در این میان کسانی هستند که به انتشار اثر خود بدون توجه به مسئله توزیع و پخش کتاب اقدام می کنند و در نهایت با انبوه کتابهایی روبرو می شوند که در انبار خانه اش خاک می خورد. 
مافیای توزیع و پخش کتاب با توزیع نابرابری که در این عرصه به وجود می آورد شرایطی را برای بازار نشر به وجود می آورد که ناشران در درجه اول به اقتصاد انتشاراتی خود اهمیت بدهند و دغدغه فرهنگ در این میان گم شود.شاید در نگاهی دیگر به بازار نشر کشور به یک تناقض برسیم آن تناقض این است که با وجود توزیع نامناسب سالیانه تعداد زیادی کتاب منتشر می شود. در بین این کتاب ها تیراژهای زیر هزار دیده می شود که بیشتر به یک رزومه کاری شباهت دارند تا کتاب واقعی. این آثار چاپی نیز در آمار کتابهای چاپ شده وجود دارد. 
اگر این تعداد را از کل کتاب ها چاپ کنیم تعداد کتابهای منتشر شده کاهش می یابد و از نظر کیفیت نیز کتاب به معنای واقعی وجود ندارد. توزیع نامناسب کتاب و تبدیل شدن انتشاراتی ها به بنگاه اقتصادی و کمرنگ شدن بعد فرهنگی آن ها سبب شد شرایط نامطلوبی را در عرصه کتاب مشاهده کنیم و با کتابهایی با تیراژ اندک و بی کیفیت مواجه شویم. حداقل این بی کیفیتی را می توان در مجموعه های شعر مشاهده کرد. 






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.