گام به گام تا کنکور 95؛

کنکوری ها! حداقل شش ساعت بخوابید

یک مشاور تحصیلی گفت: داوطلبان کنکور بایستی روزانه بین شش الی هشت ساعت بخوابند .

 محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مدیریت زمان خواب  خطاب به داوطلبان کنکور با بیان اینکه حداقل شش ساعت در شبانه‌روز بخوابيد و كم‌تر از آن مي‌تواند اثرات زيان‌باري داشته باشد،گفت: حداكثر هشت ساعت بخوابيد، بيش‌تر از آن، هم باعث از دست‌دادن زمان (براي مطالعه مفيد) است و هم كسلي و خواب‌آلودگي در روز را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: تا نيمه شب براي درس خواندن بيدار نمانید، زيرا منجر به خواب‌آلودگي در روز بعد مي‌شود و شما را به سيستم غلط عادت مي‌دهد وترك اين عادت در روز آزمون سراسری دشوار است. 

این مشاور تحصیلی  با یادآوری این مسئله که نیم تا یک ساعت قبل از آن زمانی که تصمیم دارید بخوابید  در محیطی آرام و دور از استرس قرار بگیرید، بیان کرد: نباید در این مدت  ورزش کنید (انجام ورزش‌های منظم برای کمک به داشتن خوابی خوب توصیه می‌شود اما زمان آن بسیار مهم است و بهتر است صبحگاه یا اوایل بعد از ظهر انجام شود). 

پوردستمالچی عنوان کرد:زمانی که قصد خوابیدن دارید، نبایدبا تلفن مشغول صحبتهایی شویدکه به شما استرس وارد کرده و ذهنتان را فعال می کند همچنین قبل از خواب از سرگرم شدن با تلویزیون و اینترنت بپرهیزید ؛ نور محیط  نیزحداقل باشدو به کاری سبک مشغول شوید.

وی افزود: تکنیک ریلکسیشن را قبل از خواب درحالی که دراز کشیده اید، اجرا کنید (رجوع بهCDریلکسیشن) با این تمرین بخشی از استرس های روزانه  شما کاسته می شودو آماده ی ورود به مرحله ی خواب شده و با آرامش می‌خوابید.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه از مصرف کافئین و نیکوتین حداقل ۴-۶ ساعت قبل از رفتن به رختخواب پرهیز شود، گفت:  کافئین و نیکوتین محرک‌هایی هستند که اختلالاتی در زمان به خواب رفتن ایجاد می‌کنند و  قهوه، چای، نوشابه، کاکائو، شکلات حاوی کافئین هستند.
 
پوردستمالچی یادآور شد: طوری برنامه ریزی کنید که صبحها مانند روز امتحان بیدار شوید آماده شدن  برای آن ساعت را تمرین کرده و ساعت بیولوژیکی بدن خود را با خورشید تنظیم کنیدچراکه  هرچه صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید، شب‌ها نیز بهتر می‌توانید به خواب بروید و قرارگرفتن در معرض نور آفتاب باعث می‌شود، هورمونهای خواب کاهش پیدا کرده و سریعتر هوشیار شوید. چندنفس عمیق زیر نور آفتاب بکشید، کمی نرمش کنید. نوشیدن کمی چای یا قهوه و یا خوردن شکلات (که شبها، گفته بودیم منع مصرف دارد) شما را با نشاط می کند.

 وی توصیه کرد : از تخت خود تنها برای خوابیدن استفاده کنید و استفاده از رختخواب خود برای تماشای تلویزیون، درس خواندن و  پرهیز شود، در این صورت  هنگامی که شما به رختخواب می‌روید بدن شما می‌داند که وقت خواب است. 

این مشاور تحصیلی اظهار کرد: حتماً شام بخوریدو با شکم خالی آماده ی خواب نشوید، در مقابل بایداز پرخوری هم بپرهیزید؛اگر معده شما خیلی خالی باشد، می‌تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند. همینطور، اگر شما عادت به خــوردن یک وعــده غذای  سنگین قبل از خواب داشته باشید، این امر نیز می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کندهم چنین استفاده از محصولات لبنی و شیر، قبل از خواب توصیه می‌شود.

پوردستمالچی  گفت: 90دقیقه قبل از خواب حمام کنید ؛یک حمام داغ، دمای بدن را افزایش می‌دهد، اما پس از آن با کاهش دمای بدن، احساس خواب آلودگی به فرد دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه از راحتی تخت خواب و اتاق خواب خود مطمئن شوید، عنوان کرد: یک اتاق گرم می‌تواند ناراحت کننده باشد اما اتاق کمی خنک‌تر همراه با پتوی مناسب برای گرم ماندن، توصیه می‌شود؛ اتاق خواب‌تان نباید دارای نور مزاحم باشد که در این صورت می‌توانید از چشم بند استفاده کنید. در صورت وجود سر و صدایی که شما را اذیت کند، می‌توانید از گوش گیر استفاده کنید.

این مشاور تحصیلی گفت: مصرف خودسرانه قرص های خواب آور ممنوع است و موجب بروز مشکلات و آثار جانبی می شود؛ حتماً نگرانی های خود را یادداشت کنید که این کار موجب  آرامش بیشتری برای خوابیدن می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۵:۱۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
ممنون.عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۷ تير ۱۳۹۵
مگه رفتیم استخر ک چشم بند و گوش گیر بزاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۷ تير ۱۳۹۵
ممنوووون.عالی بود
آخرین اخبار