سرمایه‌گذاری ریسک پذیر در کشور کم است/ اقدامات وزارت علوم برای تبدیل ایده به ثروت

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از اقدامات این وزارت برای تبدیل ایده به ثروت و لزوم آمایش فناوری در پارک های علم و فناوری خبر داد.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محقق کردن قانون شرکتهای دانش بنیان را از اقدامات اساسی وزارت علوم برای تبدیل ایده به ثروت دانست و گفت: مسئولیت اصلی برای اجرای این قانون براساس قوانین کشور کشور بر عهده شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (شورای عتف) است که برای این منظور اقدام به تقویت زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز در مراکز پژوهشی، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد کردیم.

وی افزود: در حال حاضر 38 پارک علم و فناوری و حدود 180 مرکز رشد در کشور ایجاد شده که با وجود روند روبه رشد نیاز به آمایش فناوری در پارکهای علم  و فناوری داریم که بدین منظور اقدام به ارزیابی پارکها کرده و براساس نتایج به دست آمده، مشکلات موجود در این زمینه مشخص شده است.

احمدی توسعه و ماموریت گرا کردن پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، اتصال پارکها به دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها و توسعه صادرات محصولات دانش بنیان را از مهمترین برنامه‌ها وزارت علوم ذکر و بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارکها و مراکز رشد خلاهایی داشتند که در یکی دوسال اخیر با فعال کردن قانون شرکت‌های دانش بنیان اقدام به رفع آنها شد.

معاون پژوهش و فناوری عنوان کرد:مهمترین گلوگاه عدم تبدیل علم به ثروت در کشور، کم بودن تقاضا برای محصولات دانش بنیان است و در حال حاضر در پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد حدود چهار هزار شرکت دانش بنیان ایجاد شده که همه آنها نسبت به کم بودن مشتری برای محصولات دانش بنیان شکایت دارند که کم بودن مشتری به معنای کم بودن تقاضا برای این محصولات است.

وی کم بودن سرمایه‌گذاری ریسک پذیر در کشور را دومین گلوگاه در این زمینه بیان کرد و ادامه داد: در نظام بانکی ما هنوز تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه های علمی نیست، هرچند که حرکت به این سمت تاحدودی آغاز شده است.

احمدی یادآور شد:در نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش سال گذشته حدود 42 میلیارد تومان قرارداد خرید فناوری به امضا رسید که این میزان در سال 93 حدود 23 میلیارد و در سال 92 حدود پنج میلیاردتومان بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار