در راستای کاهش تنش با مسکو؛

آمریکا کنترل سپر دفاع موشکی خود در اروپا را به ناتو سپرد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد روز جمعه فرماندهی سپر موشکی آمریکا را در اروپا به عهده گرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد روز جمعه فرماندهی سپر موشکی آمریکا را در اروپا به عهده گرفت.

بر این اساس، این سپر موشکی که هدف از ایجاد آن مقابله با هرگونه حمله احتمالی از سوی یک کشور به اصطلاح سرکش برضد شهرهای اروپایی  عنوان شده است، یکی از مهمترین و حساس ترین جنبه های حمایت نظامی آمریکا از اروپا شمرده می شود.

مقامات روسیه اعلام کرده اند هدف حقیقی ایجاد این سامانه به وسیله واشینگتن، بی اثر کردن زرادخانه هسته ای این کشور است.

یک مقام ارشد سازمان ناتو در این باره گفت: «سران کشورهای عضو این سازمان در نشست خود اعلام خواهند کرد دفاع موشکی، عملیاتی شده است.» اشاره وی در این سخنان به نشست کنونی سران کشورهای عضو ناتو در ورشو بود.

وی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «این بدان معنا است که کشتی های آمریکایی مستقر در اسپانیا، سامانه رادار در ترکیه و پایگاه دفاع موشکی در رومانی می توانند در کنار یکدیگر و تحت فرماندهی سازمان ناتو فعالیت کنند.»

یک مقام ارشد دیگر سازمان ناتو نیز این موضوع را مورد تایید قرار داد و گفت: «شرایط مورد نظر، محقق شده است» و سامانه دفاع موشکی تحت پرچم ناتو فعالیت می کند.

مقامات واشینگتن امیدوار هستند سپردن کنترل این سامانه موشکی به ائتلاف چند ملیتی ناتو بتواند باعث کاهش نگرانی های روسیه شود، زیرا کشورهای اروپایی عضو ناتو هیچ سودی از تحریک کردن روسیه نخواهند برد. روسیه یک تامین کننده اصلی انرژی برای این کشورها است.

اعلام این خبر در حالی است که سازمان ناتو خود را برای راه اندازی یک سامانه بازدارنده موشکی جدید در لهستان و حوزه بالتیک آماده می کند. این اقدام ناتو در واکنش به الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 انجام می شود. روسیه نیز در پاسخ به این اقدام، شمار نیروهای خود را در غرب و شمال این کشور افزایش داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار