آخرین وضعیت انتقال اشیای تاریخی موزه شاهرود به سمنان

موزه‌ای که قربانی پرداخت نکردن اجاره بها و دعوای شهرداری و میراث فرهنگی استان سمنان می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موزه شاهرود که در سال 1306 خورشیدی به عنوان بلدیه (شهرداری) شاهرود بنا گردیده بود، پس از مرمت و بازسازی، در سال 1367 به عنوان اولین موزه استان سمنان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این بنا در خیابان فردوسی شهر شاهرود واقع است و در حال حاضر ساختمان شهرداری نیز در مجاورت آن قرار دارد. بنای مذکور به سبک معماری اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شده است.

موزه شاهرود ساختمانی دو طبقه و دارای مساحتی معادل 450 متر مربع است. این موزه از دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تشکیل شده است.

حدود یک ماه پیش درگیری هایی بین شهرداری و میراث فرهنگی شاهرود بر سر پرداخت نکردن اجاره توسط میراث فرهنگی به شهرداری به وجود آمد و شهرداری مدعی شد که میراث فرهنگی باید اجاره‌های عقب افتاده اش را به آنها پرداخت نماید.

این موضوع به شکایت شهرداری از میراث فرهنگی و حکم تخلیه موزه رسید و قرار بود کلیه آثار و وسایل و اشیا موجود در موزه به سمنان انتقال دهند که با این اتفاق مسؤلان میراث فرهنگی استان درصدد حل مشکل و جلوگیری از تخلیه موزه برآمدند.

محمدتقی اعرابی، مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی در مورد آخرین وضعیت موزه شاهرود گفت: پس از اینکه این خبر منتشر شد، مردم شاهرود زنجیره‌های انسانی تشکیل دادند و نسبت به این موضوع اعتراض کردند. سپس مدیران ارشد استان وارد موضوع شدند و سرنوشت موزه از آن موقع به صورت راکد باقی مانده است.

وی افزود: هم اکنون شهرداری به علت حساسیت موضوع از تخلیه موزه منصرف شده و تصمیم جدی برای آن گرفته نشد.

اعرابی در پایان گفت: یکی از راه‌های مدنظر ما این است که مکانی در شاهرود پیدا کنیم که از نظر امنیتی و حفاظتی و غیره تامین باشد و وسایل موزه شاهرود را به آن انتقال دهیم. این یک کار زمان‌بر است و نمیتوانیم زمان و تاریخ دقیقی برایش در نظر بگیریم.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.