هنرمند باید موثرترین راه را برای بیان آرمان‌های انقلاب انتخاب كند

مریم بیات‌تبار، داستان‌نویس جوان، گفت: وظیفه هنرمندان انقلابی است كه شرایط موجود را بشناسند و موثرترین راه را در راستای بیان اهداف و آرمان‌های انقلاب انتخاب كنند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مریم بیات‌تبار با توجه به برگزاری چهاردهمین مهرواره سراسری شعر و داستان جوان سوره درخصوص هنر انقلابی گفت: زبان هنر گویاترین و زیباترین وسیله برای بیان وقایع، ارزش‌ها و روزمرگی‌هایی است كه شاید نتوان با یك نگاه عادی، لایه‌های زیرین و ظرافت‌های موجود را كشف كرد. هنر انقلاب نیز بخشی از هنرمندی یك جامعه است كه برای بیان ارزش ها و آرمان های انقلابی آن كشور به كار می رود و وقتی نام «هنر» با «انقلاب» همراه می شود، نمی‌توان آن را مستقل خواند.
 
وی با بیان اینكه برای نشان دادن اهداف انقلابی نیز باید تمامی مؤلفه های یك «هنر خوب» را به كار بست تا تاثیر مثبت آن را در جامعه دید، خاطرنشان كرد: هنر انقلاب در تعهد و پایبندی به یكسری اصول است كه امام خمینی (ره) نیز در سخنان‌شان به این مورد اشاره داشته اند.
 
این داستان نویس با تاكید بر اینكه بی شك همه انقلاب‌ها ویژگی خاص و آرمان های مخصوص خودشان را دارند اظهار كرد: انقلاب ایران را هم «اسلامی» می خوانیم تا آموزه های دین مبین اسلام را تا حد ممكن در رفتار و گفتارمان عملی كنیم. چه زیباست كه همین آموزه ها را در قالب هنر بین انسان ها بسط دهیم تا تلطیف یابد  و مقبول شود.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال، وقتی امری واجب همچون امر به معروف و نهی از منكر را در شرایط كنونی نمی توان به راحتی متذكر شد، می توان در قالب یك داستان كوتاه یا فیلم و یا حتی شعر طنز به صورت غیرمستقیم به تصویر كشید و نشان داد.
 
بیات تبار تصریح كرد: این وظیفه هنرمندان انقلابی است كه شرایط موجود را بشناسند و موثرترین راه را در راستای بیان اهداف و آرمان های انقلاب انتخاب كنند.البته دوشادوش آن ها مسئولان امر نیز باید همت و حمایت كنند تا نهال این تلاش به بار بنشیند و نسل جوان را هم با خود همراه كنند. نسلی كه نه امام خمینی(ره) را دیده اند، نه وقایع انقلاب و نه جنگ هشت ساله ای اوج انسانیت و اسلام را در رفتارشان به تصویر كشیدند.
 
وی تاكید كرد: یكی از پایگاه های مهمی كه می توان علاقه‌مندان به هنر و هنرمندان زیادی را در آنجا دید، حوزه هنری هر استان است كه مسئولین آن نهاد بار سنگین‌تری برای جذب این جوانان و علاقه‌مند كردنشان به هنر انقلاب بر عهده دارند.
 
شایان ذكر است مریم بیات تبار مربی ادبی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان بوده و از سال 83 نوشتن داستان كوتاه را شروع كرده است وی  هم‌زمان به مدت 5 سال نویسنده و گزارشگر برنامه هایی رادیویی هم بود. كسب رتبه در جشنواره های ملی و بین المللی از جمله جایزه ادبی دفاع مقدس یوسف (دوره سوم)، جشنواره بین المللی رضوی (دوره هشتم)، جشنواره ملی ابن حسام خوسفی، جشنواره ملی آفتاب دهلران، جشنواره ملی شكوه شكیبایی، جوان برتر در عرصه ادبیات سال93 و ... به همراه نگارش كتاب پشت تپه های ماهور، كتاب كودك «وقتی هواپیما شدیم» رمان نوجوان «روزهایی كه بابا نبود» (سوره مهر- روزهای انقلاب)، كتاب خاطرات «چشمهایش می خندید» مجموعه داستان كوتاه «اینجا عقرب دارد» و ... در كارنامه ادبی این هنرمند دیده می شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.