ارتقا 2 پله ای زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از سهم زبان کشورهای مختلف در نشر علم دنیا و ارتقا 2 پله ای سهم زبان فارسی در این تولید علم خبر داد.

محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: براساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی اسکوپوس زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا در سال 2015 نسبت به سال 2014 دو رتبه ارتقا یافت و به جایگاه 15 جهان رسید.

وی افزود: هر چند زبان مقالات بخش اعظم مجلاتی که در پایگاه های استنادی اسکوپوس و ISI نمایه سازی می شوند، انگلیسی است، اما مجلات سایر زبان ها نیز در این پایگاه ها ثبت می شوند. بر اساس این قاعده نیازی نیست که متن مقاله به زبان انگلیسی منتشر شود، بلکه مجلات سایر زبان ها، برای هر مقاله علاوه بر زبان اصلی بایستی اطلاعات عنوان مقاله، چکیده، منابع و نویسندگان به زبان انگیسی نیز ارائه دهند.

دهقانی با بیان اینکه پایگاه های استنادی زبان متن مقاله را مشخص می کنند، عنوان کرد:. برای استفاده از متن مقالات هر زبان تسلط به آن لازم است. برخی مجلات دوزبانه هستند و مقالات هر زبان در طبقه مخصوص خود قرار می گیرند به این ترتیب پایگاه های استنادی با دقت زبان هر مقاله در هر مجله را ثبت می کنند.

وی با اشاره به انتشار شش صدم درصدی علم دنیا به زبان فارسی گفت: براساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس، در سال 2015 حدود 92 درصد علم دنیا به زبان انگلیسی منتشر شده و زبان چینی حدود چهار درصد و زبان های اسپانیایی، آلمانی و فرانسه هر کدام یک درصد از نشر علم دنیا را به خود اختصاص داده اند. 


ارتقا 2 پله ای زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: در سال 2009 رتبه زبان فارسی به عنوان زبان نشر علم در سطح بین المللی 30 بود. این رتبه در سال 2010 به 28، سال 2011 دوباره این رتبه ارتقا یافته و به 24 رسید.

وی افزود: در سال 2012 رتبه زبان فارسی 22 بود که در سال های 2013 و 2014 رتبه زبان فارسی به 17 و در سال 2015 جایگاه زبان فارسی به 15 ارتقا یافت.

ارتقا 2 پله ای زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا

دهقانی با توجه به اینکه مرتبا سهم زبان فارسی از تولید علم دنیا درحال افزایش است،یادآور شد: در فاصله سال های 2010 تا 2012 سهم زبان فارسی به ترتیب به دو صدم درصد، سه صدم درصد  و چهار صدم درصد رسید و از سال 2013 تا 2015 با افزایش چند صدم درصدی رشد یافته و عدد شش صدم درصد را حفظ کرده است.

 گفتنی است؛ اطلاعات سال ۲۰۱۶ کامل نشده بنابراین نمی تواند مورد استناد قرار گیرد با این حال سهم زبان فارسی در حال حاضر هفت صدم درصد است.


ارتقا 2 پله ای زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار