با کاهش ضایعات دیگر نیازی به تولید محصولات تراریخته نیست

دبیر انجمن ارگانیک ایران گفت: اگر با برنامه ریزی صحیح یک سوم ضایعات به چرخه مصرف بازگردد، دیگر نیازی به توسعه و تولید محصولات تراریخته نخواهیم داشت.

محمد رضا داوری دبیر انجمن ارگانیک ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ممنوعیت صادرات محصولات تراریخته در روسیه اظهار داشت: با توجه به افزایش جمعیت، از بین رفتن منابع طبیعی، کمبود آب، خشکی و خاک حاصلخیز در سطح دنیا کشورهای جهان سوم به دنبال آن هستند تا با توسعه محصولات تراریخته انقلابی در تولید محصولات کشاورزی به راه اندازند.

وی افزود: براساس آمار رسمی سازمان خواروبار جهانی در دنیا بین 40 الی 60 درصد محصولات غذایی از مزرعه تا سفره مردم هدر می رود که اگر با برنامه ریزی صحیح یک سوم این محصولات هدر نرود دیگر نیازی به توسعه و تولید محصولات تراریخته نخواهیم داشت.

داوری با اشاره به ممنوعیت تولید محصولات تراریخته در روسیه بیان کرد:  کشورهایی همچون روسیه با انجام تحقیقات و آزمایشات مختلف بر روی محصولات تراریخته به این نتیجه رسیدند که این محصولات نمی تواند جایگزین مناسبی باشد از این رو تولید و توسعه آن را ممنوع اعلام کردند.

دبیر انجمن ارگانیک ادامه داد: برخی کشورها برروی محصولات تراریخته برچسب گذاری را اجباری کردند تا مشتری براساس میل خود این محصولات را خریداری نماید.

وی با اشاره به ضررات تولید محصولات ترایخته بیان کرد: ضمن از دست دادن ارقام بومی و از بین رفتن تنوع زیستی نیز سلامت و امنیت غذایی افراد را تهدید می کند چرا که با توجه به عملکرد سه برابری بذر تراریخته کشاورزان دیگر تمایلی به کشت ارقام بومی ندارند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار