نباید فضای تردید نسبت به جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد

نباید فضای سوء ظن نسبت به برگزاری جشنواره وجود داشته باشد؛ چون برطرف کردن آن بسیار سخت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه سیاست‌گذاری جشنواره فیلم فجر؛ چالش ها و راهکارها در مدرسه ملی سینما با حضور برخی از سینماگران و اهالی رسانه برگزار شد.
 
علیرضا رضاداد دبیر جشنواره های پیشین فیلم فجر، در این مراسم اظهار داشت: یکی از پرسش های اساسی در برگزاری جشنواره ارزیابی آن و شناخت شکاف و عدم شکاف بین سیاست گذاری و برگزاری جشنواره خواهد بود.

نباید فضای تردید نسبت به جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد

وی افزود: همبستگی و عدم همبستگی بین سیاستها و اولویت های سینمای کشور و داوری‌ها یکی دیگر از مسائل مهم است که در برگزاری دوره های مختلف جشنواره فجر وجود داشته است.
 
رضاداد بیان کرد: نباید فضای سوء ظن نسبت به برگزاری جشنواره وجود داشته باشد؛ چون برطرف کردن آن بسیار سخت خواهد بود.
 
وی عنوان کرد: مسئله بعد رابطه عاطفی یا منطقی فعالان سینمایی کشور با جشنواره فیلم فجر است که این نیز در نوع خود از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
این مدیر فرهنگی در پایان گفت: بحث بعدی رابطه دولت و سینماست که اگر تقویت شود،  حضور در جشنواره پررنگ تر خواهد شد و اگر از تقویت آن کاسته شود علاقه به حضور در جشنواره کمرنگ تر می شود.

محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی هم در این مراسم عنوان کرد: بعد از گذشت 34 دوره هنوز این استنباط وجود دارد که هیئت داوران یک کاغذ جلوی خود می‌گذارند و به یک تعداد جایزه می دهند و به یک تعداد نمی دهند. این منظره درونی جشنواره است. منظره بیرونی آن این است که برخی فکر می کنند گرفتن جوایز نوبتی است و اگر کسی امسال جایزه می گیرد، سال آینده نخواهد گرفت.

نباید فضای تردید نسبت به جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد 

وی افزود: مهمترین مسئله بجز منظره درونی و بیرونی یک مسئله سومی با عنوان تاثیرگذاری نهایی و خروجی اصلی آن است که باید به آن اهمیت فراوانی داد.
 
بهشتی اظهار داشت: ستون اصلی و مهم ترین بخش جشنواره مسئله تولید است که اگر تا اطلاع ثانوی محوریت خود را بر تولید قرار دهد، وجود دارد و در غیر این صورت وجود نخواهد داشت.
 
منوچهر شاهسواری تهیه کننده سینما اظهار داشت: تا زمانی که  به تعریف درستی از سینما نرسیم نگاه به جشنواره یک نگاه کمی می شود.

نباید فضای تردید نسبت به جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد 
وی گفت: تغییر مدیریت در برگزاری جشنواره ضربه زننده است؛ چون هر کدام از این مدیران با خود روش های مدیریتی متفاوتی را ارائه می دهند.
 
شاهسواری ادامه داد: میزان مداخله دبیران و مدیران دولتی در حدی نبوده که داوری و جشنواره از مسیر اصلی خود خارج شود  اما بی تاثیر نیز نبوده است و با تحقیق و پژوهش می توان به این موضوع رسید.
 
وی اظهار داشت: در دوره هایی که من در جشنواره فجر در بخش داوری بودم هیچ فشاری از بیرون به ما وارد نشد از سویی نباید بی انصافی به خرج دهیم.
 
ابوالحسن داوودی کارگردان فیلم سینمایی «رخ دیوانه» هم اظهار داشت: چگونگی برگزاری جشنواره طی این سال ها در دو شکل اجرایی بین جشنواره های رده الف دنیا ( کن، برلین، ونیز ) که یک جریان فکری فرهنگی ثابت دارند و اسکار که توسط گروهی متخصص و تصمیمات تخصصی پایه گذاری شده، سرگردان مانده است.

وی افزود: بخش مثبت جشنواره فیلم فجر با تمام چالش هایی که سینماگران با  دولت، فضای اجتماعی و ... دارند، تکیه به تولید است.
 
سید علی مرتضویان هم از دیگر چهره های فرهنگی این مراسم بود و گفت: در بحث برگزاری جشنواره فیلم فجر نهادینه گری باید تقویت شود و جنبه ایدئولوژیک و گرایش اقتصادی آن را نیز به اضافه موضوع فرهنگی و سیاسی باید در نظر گرفت. همچنین نیاز به پشتیبانی بیشتری در بحث اجرایی آن احساس می شود.

نباید فضای تردید نسبت به جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد 

وی افزود: جشنواره فجر نهاد مورد اعتماد بخش فرهنگی است. اینکه سینماگران در برخی مواقع گلایه‌هایی انجام می‌دهند، به خاطر علاقه و اعتقاد آنها به این رویداد بزرگ فرهنگی است.
 
وی ادامه داد: برای رسیدن به هدف اصلی باید به تفاهم و مسیری هماهنگ رسید تا بتوان در نهایت در جهت استقلال گام برداشت؛ چون هر چه هست مال خودمان خواهد بود.

گفتنی است؛ در این مراسم سینماگرانی چون محمود کلاری، علیرضا داودنژاد، منوچهر محمدی، امیر اسفندیاری و ... حضور داشتند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار