شهرکرد؛

بانوی رزمنده و مادر ایثارگر جبهه های دفاع و شهادت

مرحومه حاجیه نازبیگم حسین میرزایی بنی فرزند علیجان، امدادگر شجاع و جانباز 25 درصد، تنها بانوی رزمنده استان چهارمحال و بختیاری در سال های دفاع مقدس است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ 8 سال دفاع مقدس اگر چه روایت مردان شجاعی است که دلیرانه جنگیدند اما حدیث ایثار و استقامت زنان با ایمانی هم هست که در جیهه های نبرد حماسه آفریدند.

شیرزنانی که از صبوری و شهامت حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) درس گرفته و دوشادوش رزمندگان اسلام در جبهه های حق علیه باطل، فریاد «هَل مِن ناصر یَنصُرنی» رهبر خویش را لبیک گفتند و ان شاء الله مشمول «... وَ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيماً» (سوره مبارکه نساء/ آیه 95) خواهند بود.

همان ها که حدیث ایثار و استقامتشان را نه با قلم و کاغذ، که با جان و دل باید نوشت و سرود ....

بانوی رزمنده و مادر ایثارگر جبهه های دفاع و شهادت

«مرحومه حاجیه نازبیگم حسین میرزایی بنی» فرزند علیجان، رزمنده شجاع 8 سال دفاع مقدس در تاریخ 2 اردیبهشت ماه 1304 در خانواده ای مذهبی در شهر بن از توابع استان چهارمحال و بختیاری به دنیا آمد.

وی، از همان کودکی در هر مراسمی که نامی از امام حسین (ع) برده می شد حضور داشت، عشق و علاقه به سرور و سالار شهیدان (ع) در وجودش ریشه دوانده بود.

مرحومه حسین میرزایی در سن 18 سالگی با فردی به نام نصرالله سلیمی از همشهریان خود ازدواج کرد.

او به عنوان بانویی مؤمنه، باتقوا و دلسوز، علاوه بر اهتمام به نماز، قرائت قرآن و تهجد، همواره در پی رسیدگی به امور فقرا و نیازمندان و محل رجوع بانوان و خانواده ها برای حل مشکلات شان بود.

علاوه بر عشق به امام حسین (ع)، عشق به ولی فقیه زمان، امام خمینی (ره) نیز انگیزه ای شد تا این بانوی مؤمنه در تظاهرات، راهپیمایی ها و مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی علیه رژیم شاهنشاهی پهلوی حضور و نقش فعال و موثری داشته باشد.  

همسر مرحومه حسین میرزایی (مرحوم نصرالله سلیمی) در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 و بعد از سه سال رنج بیماری از دنیا رفت و او را که فرزندی هم نداشت، تنها گذاشت.

با آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359، این بانوی ایثارگر که سختی های زندگی از او زنی مقاوم و صبور ساخته بود، با جمع آوری کمک های مردمی به پشتیبانی از جبهه ها پرداخت تا اینکه در تاریخ 18 فروردین ماه 1361 به عنوان امدادگر عازم جبهه های نبرد حق علیه باطل در جنوب کشور شد.

اخلاص و شوق این بانوی ولایتمدار در کمک به رزمندگان در حدی بود که با فروش منزل مسکونی خود، یک دستگاه آمبولانس خرید و برای کمک به مجروحین به جبهه ها فرستاد.

بانوی رزمنده و مادر ایثارگر جبهه های دفاع و شهادت

این بانوی ایثارگر در تاریخ 15 آبان ماه 1361 در اثر بمباران شیمیایی در حال خدمت به مجروحین در بیمارستان شهید چمران سوسنگرد از ناحیه سر، چشم چپ و پهلو مجروح و به درجه جانبازی 25 درصد نایل آمد.

این بانوی رزمنده اگر چه فرزندی نداشت اما رزمندگان و مجروحین در بیمارستان های شوش، اهواز و سوسنگرد و مراکز درمان صحرایی جبهه ها، او را به عنوان مادری دلسوز می شناختند.

وجود این بانوی امدادگر آن روزها باعث شده بود تا مجروحین جنگی، طعم داشتن مادری دلسوز را بچشند و در لوای مهر و محبت او به درمان و سلامتی برسند.

محمد صادقیان از دیار چناران استان خراسان رضوی یکی از مجروحین و جانبازان دفاع مقدس که زندگی خویش را مدیون این مادر مهربان می داند، می گوید:

«در تاریخ 2 دی ماه 1361 مجروح شدم و به بیمارستان جندی شاپور اهواز منتقل و تحت مداوا قرار گرفتم. در حال بیهوشی و در حالتی مثل خواب و رویا، احساس کردم مادرم کنارم نشسته و با پنبه ای صورت خون آلودم را پاک می کند. دائم می گفتم: مادر زحمت نکش، خودم صورتم را می شویم. وقتی به هوش آمدم، خانمی را بالای سرم دیدم که اشک می ریخت و دعا می خواند و صورتم را پاک می کرد، احساس کردم مادرم کنارم نشسته. پرسیدم: خانم! شما کی هستی؟ اینجا چه کار می کنی؟ من خواب دیدم مادر خودم صورتم را تمیز می کند، شما دارید زحمت می کشید؟ گفت: من هم مادر توام. من فرزندی ندارم مرا به مادری قبول کن. من هم گفتم: شما مادر من باش. من نوکری شما را می کنم. بعداً متوجه شدم ایشان تمام وقت، زندگی و پول خود را صرف جبهه های جنگ کرده است و حتی بعد از جنگ هم به ایشان سر می زدم.»

بانوی رزمنده و مادر ایثارگر جبهه های دفاع و شهادت

حاجیه خانم حسین میرزایی، در طول زندگی بعد از دفاع مقدس، شاهد حضور رزمندگان دفاع مقدس از سراسر کشور بود که به دیدنش آمده، جویای حالش می شدند و خاطرات سال های حماسه و ایثار و استقامت را مرور می کردند.

سرانجام این مادر مهربان و صبور پس از سال ها تحمل سختی و رنج جانبازی، در تاریخ 28 تیرماه 1375 در شهر بن دیده از جهان فرو بست و در جوار گلزار مطهر شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

*****

از مجموع 2 هزار و 437 شهید استان چهارمحال و بختیاری، 15 نفر شهدای زن هستند که بر اثر بمباران به شهادت رسیده اند.

همچنین چهارمحال و بختیاری دارای 37 جانباز زن می باشد که مرحومه حاجیه نازبیگم حسین میرزایی بنی، امدادگر شجاع و جانباز 25 درصد، تنها زن رزمنده این استان در سال های دفاع مقدس به شمار می آید.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.