ساز ناکوک بازار اجاره مسکن/ مالک حرف اول و آخر را می زند

کاهش نرخ سود بانکی موجب شده تا صاحب خانه ها پول کمتر برای رهن دریافت و اجاره بهای بیشتری را مطالبه کنند.

وقتی بازار اجاره مسکن ساز خود را می زند/ مالک حرف اول و آخر را می زندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فصل تابستان برای اجاره نشین ها به فصل نقل و انتقالات مسکن معروف شده و آمار میزان جابه جایی ها دربازار املاک کشور خود دلیلی بر این مدعاست.

براساس این گزارش بازار اجاره بها امسال با رنگ بوی متفاوتی در بین هوادارانش ظاهر شد چراکه با شروع نقل و انتقالات، کاهش نرخ سود بانکی و تورم همزمان با هم اتفاق افتاد و از یک سو نگاه اجاره نشین ها به سمت تورمی که کمرش شکسته بود رفت تا دلشان خوش باشد به این بهانه، میزان اجاره بها رشد چندانی نخواهد داشت اما از سوی دیگر کاهش نرخ سود بانکی ورق را برگرداند و افزایش نامعقول اجاره ها را به دنبال داشت، چراکه صاحب خانه ها تمایل به دریافت اجاره بیشتری در مقابل  ودیعه رهن داشتند.

***قیمت ها فقط به بالا رفتن تورم واکنش نشان می دهند

گفتنی است افزایش قیمت اجاره بها طی سالهای گذشته از تورمی که در جامعه وجود دارد متاثر بوده و امسال خیلی ها با تک رقمی شدن تورم حداقل انتظار داشتند که اجاره بها ثابت باقی بماند، اما بازار اجاره مسکن در مقابل این تک رقمی شدن مقاومت کرد.

مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت بازار اجاره معتقد است که میزان افزایش اجاره ها در حد نرخ تورم است وکاهش سود بانکی تنها ممکن است تناسب بین میزان اجاره و ودیعه را تغییر دهد.

وی معتقد است که بازار اجاره روندی مطابق با سال‌های قبل دارد و هر ساله نرخ اجاره بها همانند نرخ تورم بالا می‌رود که امسال نیز همان طور بوده و حدود 10 درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز در همین راستا گفته بود که دغدغه ای نسبت به افزایش اجاره بها در کشور وجود ندارد.


***حرکت خلاف جهت بازار

اما در این میان غلامرضا کیامهرکارشناس اقتصادی دراین خصوص نظر متفاوتی دارد؛ وی معتقد است کاهش نرخ سود بانکی سبب شده که اجاره مسکن افزایش یابد و قشر مستاجر جامعه دچار آسیب شوند.

این کارشناس مسکن در ادامه عنوان کرد: هم اکنون بدلیل کاهش نرخ سود بانکی سرمایه گذاری در بانک برای صاحبان سرمایه به صرفه نیست و ترجیح می دهند پولهایشان را در بخش مسکن سرمایه گذاری کنند و پول کمتر برای رهن دریافت می کنند اما اجاره بهای بیشتری را مطالبه می کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: مسکن ، اجاره ، مستاجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
خدا وکیلی کی میخواد به داد این ملت بیچاره برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
دقیقا همینطور که میگید اجاره خونه ها سرسام آور شده با حقوق ماهی 1 میلیون تومن چطور اجاره ماهی هفتصد تومن رو بدم، خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
صاحب خانه ها حاضر نیستن پول پیش رو حتی کم کنن فقط کرایه رو تند تند میبرن بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۸ مرداد ۱۳۹۵
متاسفانه با کاهش سود بانکی اجاره نشین ها بدبخت بودن بد بختر شدن من الان یک ماه از این بنگاه به اون بنگاه میرم اجاره ها واقعا بالاس و اینکه. پول پیش مثلا اگر 10 تومان میخواستن الان 25 تومان میخوان و ما نداریم که پول پیش زیاد کنیم اجاره خودشم رفته بالا بخوایم وامم بگیریم چطور شکممونسیر کنیم وام ها رو پراخت کنیم
Pakistan
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
اگه یکی از مسئولین اجاره نشین بود حرف مارو میفهمید صاحب خونه جوابمون کرده خونها اینقدر گرون اند که نمتونیم بایک حقوق بازنشتگی پدرم خونه پیدا کنیم من از رشت این پیام رو میزارم.چرا کسی نیست این خونه ها رو بررسی کنه از لحاظ سلامت وهدر رفت انرژی پنج سال که اینجا نشستیم یه جای کولر نداشت با این هوا ورطوبت سوختیم کسی از مسئولین نیست که جواب بده ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
خدا میدونه با ماهی یه میلیون درامد خونه کمتر از پونصد پیدا نمیشه ما بقیه حقوقم که خرج قبوض آب و برق و گاز میشه بقیش خوردو خوراک پوشاک که بموند هزینه کلا س بچها بمونه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
خدا میدونه با ماهی یه میلیون درامد خونه کمتر از پونصد پیدا نمیشه ما بقیه حقوقم که خرج قبوض آب و برق و گاز میشه بقیش خوردو خوراک پوشاک که بموند هزینه کلا س بچها بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
بدبخت مستاجر بیچاره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
خدایا.هیچ صاحبی تو این بازار نیست.تهران خوبه.شیراز اصلن حساب و کتاب نداره.هر کی هر جوری دلش بخواد قیمت میزنه.نه حسابی نه کتابی نه صاحبی.تعزیرات هم که خوابه خوابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
خدا به داد ما مستاجرها برسه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
سلام من خودم الان دوماه که دنبالم خونه ام اما همشون اجاره میخوان.منی که حقوقم پایینه وکارگرم چه جوری ماه ای 1میلیون به بالا اجاره بدم .دنبال خونه رهن کاملم اصلا وجود نداره .لطفا رسیدگی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
اره دیگه کی به فکر قشر ضعیفه
هر کاری میکنن باز این قشر ضربه میخوره چند ساله میخان از خونه های خالی مالیات بگیرن نمیتونن چون پول دار ضرر میکنه واقعا این عدالته ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
تو رو خدا مسئولین فکری بکنند نصف حقوق کارمندی ام رو میدم اجاره ... تازه صاحب خونه میگه سیصد تومن اضافه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
پس کی آقایون مسئول فکری به حال قشر ضعیف جامعه مکنن
؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
خدایاخودت درست کن
آخرین اخبار