عملکرد تلویزیون در پخش بازی‌های یورو 2016/ توپ طلایی یورو در زمین رسانه ملی

رسانه ملی تدارک گسترده‌ای را در زمان پخش بازی‌های یورو 2016 در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همیشه رویدادهای ورزشی در سراسر دنیا دارای طرفداران بی‌شماری بوده‌اند، طرفدارانی که در هر شرایطی پیگیر این مسابقات و اتفاقات مربوط به آنها هستند. از بین این رویدادها و ورزش‌ها تعدادی وجود دارند که هواداران بیشتری نسبت به سایر ورزش‌ها دارند، از جمله این رویدادها می‌توان به بازی‌ها المپیک، جام‌های جهانی و از این دست اشاره کرد.

عملکرد تلویزیون در پخش بازی های یورو 2016/ توپ طلایی یورو در زمین رسانه ملی

یکی از ورزش‌هایی که شاید بتوان آن را پرطرفدارترین ورزش حال حاضر دنیا دانست فوتبال است. ورزشی که امروزه بعنوان یک صنعت از آن یاد می‌شود.

با آغاز رویدادهای مهم در این ورزش، فضایی پرشور و هیجان در سراسر دنیا میان فوتبال‌دوستان به وجود می‌آید که اثرات آن در سرتاسر شهرها و کشورها مشاهده می‌شود.

عملکرد تلویزیون در پخش بازی های یورو 2016/ توپ طلایی یورو در زمین رسانه ملی

بعد از جام جهانی فوتبال یکی از مهمترین مسابقات، بازی های جام ملت‌های اروپا است، جام ملت‌های اروپا یا همان رقابت های موسوم به یورو. از آنجا که اکثر تیم‌های مهم و برتر قاره سبز و بازیکنان مطرح در این قاره فعالیت می‌کنند، این بازی ها از اهمیت بالایی برخوردارند.

 امسال هم بازی‌های یورو 2016 با تب و تابی همیشگی و از چند ماه قبل با خبرها و تبلیغات بسیار کار خود را در تاریخ10 ژوئن«21خرداد»  به میزبانی کشور فرانسه آغاز کرد. یورو 2016 مانند بسیاری از مسابقات فوتبال در سطح جهانی بینندگان بسیار زیادی را همراه خود ساخت. بنابراین برای جلب رضایت کسانی که قادر نیستند از نزدیک بازی ها را تماشا کنند می‌بایست بستر مناسبی از لحاظ دیداری فراهم شود تا علاقمندان به خوبی در جریان چگونگی نتایج و بازی ها و هیجانات ناشی از آن قرار بگیرند.

اینجاست که نقش رسانه‌های تصویری (تلویزیون) بسیار پررنگ می‌شود. علی‌الخصوص در کشورهایی که در قاره‌های دیگر و مسافتی دورتر از محل برگزاری مسابقات قرار دارند. کشور ما نیز با وجود طرفداران و دوستداران فوتبال در زمینه پخش مسابقات تلاش‌های بسیاری را کردند تا بینندگان بتوانند از طریق تماشای تلویزیون در جریان دقیق بازی ها قرار بگیرند.

عملکرد تلویزیون در پخش بازی های یورو 2016/ توپ طلایی یورو در زمین رسانه ملی

با توجه به رویکرد شبکه‌های سیما این بازی‌ها در دو شبکه سه و ورزش به منظور پخش برای علاقمندان پوشش داده شد. این شبکه‌ها مانند بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی در سراسر دنیا مسابقات این دوره از بازی‌های یورو 2016 را به طور زنده به روی آنتن بردند.
 
در همین خصوص حسین ذکایی تهیه‌کننده برنامه «جام پانزدهم» شبکه سه سیما در مورد بخش‌های مختلف برنامه و پوشش تصویری این رویداد ورزشی در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: از بین 51 مسابقه، 36 بازی به طور مستقیم از شبکه سه پخش شد. با توجه به اینکه این مسابقات متقارن با ایام ماه مبارک رمضان برگزار شد. برای اینکه لطمه‌ای به ویژه برنامه‌ها وارد نشود پخش مسابقاتی که در ساعت 17:30 برگزار شد را به شبکه ورزش اختصاص داده‌ایم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: 45 برنامه به روی آنتن شبکه سه رفت که شامل بیش از 5 هزار و 500 دقیقه برنامه زنده شد.
 
گوینده خبر ورزشی اظهار داشت: با توجه به اینکه این رویدادهای ورزشی زمان‌بر هستند و پخش آنها در زمان‌های مختلف به انرژی زیادی نیاز دارد، شبکه سه امسال برای ماه رمضان سریال مناسبتی را تدارک ندید. بنابراین با توجه به بالا بودن تعداد بیننده‌های تلویزیون در ساعات بعد از افطار گروه برنامه‌سازی «جام پانزدهم» تلاش دو چندانی را کردند. به این صورت که یک ماه پیش تولید و یک ماه هم پخش مسابقات به طول انجامید. دوستان و همکاران تلاش زیادی را کردند تا برنامه با بهترین کیفیت به مخاطبان ارائه شود.

عملکرد تلویزیون در پخش بازی های یورو 2016/ توپ طلایی یورو در زمین رسانه ملی 

وی افزود: تجربه این گروه برنامه‌سازی که من هم یک نفر از آنها بودم در دوره‌های گذشته و با ساخت برنامه‌هایی که از قبل دیده‌ایم به دست آمده است. بنابراین اگر مخاطبان از این برنامه رضایت داشته‌اند به دلیل. استفاده از تجربیاتی بوده است که در طول زمان به دست آمده است. بینندگان تماشای حواشی مسابقات، مشاهده تصاویر قبل و بعد از مسابقات را دوست دارند و پخش این قسمت‌ها می‌تواند همیشه جزو نقاط قوت چنین برنامه‌ای باشد. البته این امر با همکاری پخش شبکه سه ممکن شد تا بتوانیم از بیشترین تصاویر دریافتی برای پخش استفاده کنیم..
 
حسین ذکایی خاطرنشان کرد: ما آیتم‌های مختلفی را به عنوان دورچین رویداد «یورو 2016 با یک ماه پیش تولید تدارک دیدیم. همچنین سعی کردیم از گرافیک خوب، طراحی دکور متناسب، جلوه‌های بصری در خور، ساخت و انتخاب موسیقی متن مرتبط با تصاویر پخش شده مسابقات و حفظ فضای موسیقی ایرانی و ... استفاده کنیم. همچنین آیتم‌های مختلفی مانند معرفی کشورها، سابقه فنی فوتبال آنها، کسب مقام‌ها و ... نیز جزو بخش‌هایی بود که در برنامه شاهد آن بودیم. خوشبختانه در بازخوردهایی که دریافت کردیم، دریافتیم که تا حدی این برنامه مورد توجه قرار گرفته است. ما 25 میلیون پیامک از طرف شرکت‌کننده‌ها دریافت کردیم.
 
وی عنوان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه امسال حضور کارشناسان و گزارشگران جوان در کنار کارشناسان باتجربه و گزارشگران باسابقه بود. این کارشناسان با مطالعه قبلی در برنامه حضور پیدا می‌کردند تا در مجموع برنامه رضایت‌بخشی را داشته باشیم.
 
عملکرد تلویزیون در پخش بازی های یورو 2016/ توپ طلایی یورو در زمین رسانه ملی

تهیه‌کننده «جام پانزدهم» در پایان تأکید کرد: جا دارد در اینجا از حمایت مدیران سازمان و شبکه و همکاری آنها تشکر کنم. به هر حال حمایت و همکاری واحدهای مختلف در ارائه این برنامه تأثیرگذار بوده است. همه گروه‌ها از جمله مدیریت شبکه، گروه ورزش و اداره پخش شبکه دست به دست هم دادند تا این برنامه به موقع به پخش برسد.

برهمین اساس ذکر چند مورد در این خصوص لازم است یکی کیفیت پخش این بازی‌ها است که با در نظر داشتن نحوه قابل قبول و سطح بالای تصویربرداری این مسابقات باید در زمینه پخش آنها از یک شبکه تلویزیونی نیز دقت‌های لازم را داشت، در چند سال اخیر با آغاز بازی‌های مهم ویژه برنامه‌هایی به صورت پخش زنده در گروه ورزش شبکه‌های تلویزیونی در نظر گرفته می‌شود که بخش‌های مختلفی را در خود جای داده است. بخش‌هایی مانند کارشناسی، دعوت از فوتبالیست‌ها و مربیان، عنوان تاریخچه بازی‌های یورو، نتایجی که هر یک از تیم‌ها در مسابقات قبلی کسب کرده‌اند، ترکیب تیم‌های حاضر، حواشی قبل و بعد از هر بازی، بررسی نشریات، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و به طور کل هر آنچه که فارغ از 90 دقیقه مسابقه فوتبال برای بیننده دارای جذابیت‌های فراوانی است.

نکته قابل توجه بعدی پخش این مسابقات به صورت HD است، در هیچ یک از دوره‌های قبلی یورو این تکنولوژی را در پخش مسابقات شاهد نبودیم، اما امسال این ویژگی، پخش بازی‌ها را به استانداردهای جهانی بیش از پیش نزدیک کرده است، زیرا کیفیت بالای تصویری به جذابیت و جلب مخاطب کمک شایانی می‌کند.

مورد دیگری که قابل ذکر است پوشش کامل و همه جانبه این بازی ها به حساب می آید. تلویزیون ما در چند سال اخیر به خوبی توانسته است با خریداری حق پخش این بازی ها بینندگان و دوستداران فوتبال را با آرامش خاطر همراه خود سازد، پخش بازی‌ها یورو امسال هم از بازی افتتاحیه و به صورت زنده آغاز شد و تا پایان این رقابت‌ها و مراسم اهدای جام قهرمانی تصاویر به طور کامل پوشش داده شد.

عملکرد تلویزیون در پخش بازی های یورو 2016/ توپ طلایی یورو در زمین رسانه ملی

از ویژگی‌های بارز یورو 2016 نوع تصویربرداری است به طوری که در هر دوره تصاویر با کیفیتی بالاتر نسبت به گذشته ارائه می‌شوند تصویربرداری هر بازی هنگام برگزاری با چندین دوربین صورت می‌گیرد، به همین سبب به ندرت پیش می‌آید تا صحنه‌ای از شکار دوربین‌ها جا بماند. پخش تصاویر آهسته، حضور تماشاگران، عکس‌العمل‌های نیمکت‌نشینان و مربیان، حواشی احتمالی هنگام بازی‌ها و از همه مهمتر صحنه های گل، شادی‌های پس از آن از جمله مواردی است که با تصویربرداری استاندارد و بهره گیری از تکنیک های جذاب زیبایی شناسانه، این بازی ها به خوبی قابل دیدن است.

به طور کل جدا از فاصله‌ای که ما در تصویربرداری و نحوه برگزاری مسابقات این چنینی در سطح جهانی داریم، طی چند سال گذشته تلویزیون به میزان قابل توجهی در جهت نحوه پخش این رویدادها با شرایط مناسب برای علاقمندان تلاش کرده است و توانسته کارنامه موفقی در این زمینه داشته باشد.

نکته دیگر پخش HD بازیها و کیفیت بالای تصاویر است به نحوی که به زیبایی بازی‌ها می‌افزاید این نوع پرداختن به رویداد بزرگ ورزشی در رسانه اتفاق مثبتی است، چرا که با این امکان دیگر نیازی به متوسل شدن به شبکه‌های ماهواره‌ای و یا اینترنتی نیست و هر علاقمندی می‌تواند در منزل خود و از طریق تلویزیون به شکل قابل قبول از نظر کیفی شاهد مسابقه مورد علاقه خود باشد.
پوشش مسابقات یورو 2016 نیز با حضور و تلاش مجریان و برنامه‌سازان ورزشی عرصه رسانه فضای خوب و قابل قبولی را برای مخاطب بوجود آورد، به طوری که حال و هوای این مسابقات با وجود کیلومتر‌ها فاصله از کشور ما هم به خوبی احساس ‌شد و علاقمندان در جریان اخبار مرتبط با آن قرار گرفتند. استقبال مخاطبان از این برنامه‌ها باعث شده است که کیفیت تهیه و تولید آنها در هر دوره بهتر شود و کم و کاستی‌ها موجود در آن برطرف شود تا بینندگان هم همچنان همراه و همگام با این رویداد بزرگ ورزشی باشند.


گزارش از لیلا سلمانی



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار