رجبی‌دوانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

پوشش چادر متعلق به ایرانیان است نه اعراب

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: چادر و پوششی که تمام بدن را در برمی‌گیرد، برای فرهنگ ایرانی است و تعلقی به اسلام ندارد.

محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تاریخچه حجاب در ایران اظهار داشت: از دوران هخامنشیان و زمانی که تمدن وارد ایران شد، ایرانیان حجاب را در فرهنگ خود داشتند. این حجاب فقط مخصوص بانوان نبود، بلکه مردان هم پوشیدگی را جزء آداب خود می دانستند.

وی ادامه داد: حجاب مردان به شکلی بود که حتی آنان از اینکه دستانشان نمایان شود امتناع می‌کردند، چه برسد به اینکه بانوان آنها در معرض دید همگان باشند.

این کارشناس تاریخ اسلام درباره تاریخچه چادر در ایران اظهار کرد: چادر از زمان ساسانیان در ایران ظهور کرد، در آن دوران مردانِ اعیان و اشراف و بزرگان به دلیل غیرتی که به ناموسشان داشتند، نمی خواستند چشم طبقات پایین جامعه به زنانشان بیفتد. درحقیقت چادر و پوششی که تمام بدن را در برمی‌گیرد، برای فرهنگ ایرانی است و تعلقی به اسلام ندارد.

وی افزود: در دوره ظهور اسلام مخاطبان اولیه این دین الهی اعراب بودند و به دلیل اینکه آنان آمادگی حجاب را نداشتند، خداوند حجاب را واجب نکرده بود. تا اینکه حادثه‌ای در آغاز حکومت پیامبر(ص) رخ داد و امنیت یک بانوی مسلمان جوان به خطر افتاد، در این زمان آیه حجاب نازل شد که در آن حدود پوشش مشخص شده بود و لباس زنان، همانند لباس مردان بود.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: پس از ورود مسلمانان به ایران، عرب‌ها با فرهنگ ایرانیان آشنا شدند و از حجاب بانوان ایران (چادر) تأثیر گرفتند، مسلمانان متعصب عرب در مواجهه با پوشش زنان ایرانی به این نتیجه رسیدند که چادر بهتر از دیگر لباس‌ها انتظار اسلام از حجاب زنان را برآورده می‌کند.

وی در پایان گفت: در میان مسلمانان عرب پیش از ورود به ایران، پوششی به نام چادر رواج نداشت به جز حضرت زهرا(س) و فرزندانشان که حجاب ایشان از روی سر تا نوک پا را پوشش می‌داد.






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گلی خانم
۲۱:۳۶ ۱۱ فروردين ۱۳۹۷
پوشش چادر برازنده یک خانم ایرانی است
آخرین اخبار