جواد شمقدری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جشنواره‌هایی مانند «چهلچراغ» موجب پیوند دین و هنر می‌شوند

مهمترین مساله از برگزاری جشنواره فیلم «چهلچراغ» این است که بتوانیم به عمق معرفتی عاشورا و قیام حسینی دست یابیم.

جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم، برپایی جشنواره فیلم و عکس «چهلچراغ» را به فال نیک گرفته و در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ارزش و اعتبار برگزاری جشنواره ای حسینی با عنوان «چهلچراغ» گفت: برگزاری جشنواره ای در عرصه هنر که برگرفته از ارزش ها و مفاهیم قیام حسینی است و می خواهد با توجه به رویداد مهمی مانند قیام عاشورا و عزاداری های مردم برپا شود، اقدام موثری است و می تواند بازتاب خوبی در فرهنگ و هنر بیابد. این رویداد می تواند موجب پیوند دین و هنر در کشور شود که بخشی از آن در به تصویر درآوردن عزاداری ها و راهپیمایی های مردم در اربعین حسینی و مناسک و آئین هایی است که در ایام محرم و صفر و اربعین حسینی شکل می گیرد و اقدام ارزنده ای است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به دین در عرصه‌های هنری کشور، درباره مفاهیم عمیق نهفته در عزاداری‌های حسینی عنوان کرد: ما هر چه داریم از برکت ائمه(ع) است و اصلا موتور محرکه انقلاب اسلامی ما هم از همین توجه و ارادت به قیام حسینی بوده و این نگاه در طی سالیان دراز ادامه داشته و خواهد داشت و عزاداری ها و پیاده روی های اربعین هم گوشه ای از عشق و ارادت مردم است. آن چیزی که در وقوع انقلاب اسلامی نقش برجسته ای داشته و باعث شد تا مردم در مسیر نهضت فداکاری کنند و در دوران دفاع مقدس هم مساله ای که باعث شد آن گونه رزمندگان ما در جبهه حضور یابند به دلیل همین عشق و توجه به امام حسین(ع) بوده است. از این جهت عقبه فرهنگی عمیقی نزد مردمان ایران از سال های بسیار دور وجود دارد که برگرفته از فرهنگ عاشورا و شهادت طلبی امام حسین(ع) می باشد. از این جهت نگاه ظلم ستیزانه مردمان ایران و زیربار نرفتن درباره رفتارهای ظالمان مصداق عملی از وجود فرهنگ حسینی در طول تاریخ بوده و چراغ راه کشور شده است.

کارگردان فیلم «توفان شن» درباره مفاهیم برخاسته از جشنواره فیلم «چهلچراغ» اضافه کرد: آن چه مهم است ثمرات ارزنده ای است که از جشنواره ای معرفتی به وجود خواهد آمد و مهم ترین مساله از برگزاری جشنواره فیلم «چهلچراغ» این است که بتوانیم به عمق معرفتی عاشورا و قیام حسینی دست یابیم.» معاونت پیشین امور سینمایی کشور چشم اندازه جشنواره فیلم «چهلچراغ» را این گونه برمی شمرد: « نحوه برگزاری یک جشنواره و تجربه نخستی که خواهد داشت، تعیین کننده اتفاقات بعدی برای آن خواهد بود و من امیدوارم اتفاقات خوبی در نخستین دوره جشنواره رخ دهد و این مساله طبعا تاثیر خوبی برای برگزاری دوره های بعدی خواهد گذاشت تا فیلمسازان جوان رغبت کنند آثار خوبی را در این عرصه تولید و به جشنواره «چهلچراغ» ارائه دهند و این جشنواره بتواند بستری برای کار بیشتر درباره مفاهیم دینی شود و فیلمسازان و تهیه کنندگان علاقمند به تهیه آثار بیشتری در این زمینه شوند. به نظرم جدا از ساخت و حضور فیلم های کوتاه و مستند باید در زمینه تولید و نمایش آثار سینمایی بلند نیز ورود پیدا کرد تا در نهایت در همه بخش ها شاهد آثار ارزنده ای باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار