تجاری شدن 20 تا 30 گیاه دارویی در داخل کشور

مدیر گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی از تجاری شدن 20تا 30گیاه دارویی و بومی در داخل کشور خبر داد.

داراب یزدانی مدیر گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت : بر اساس آمارهای بدست آمده چیزی بالغ بر 8 هزار گونه گیاهی در کشورمان وجود دارد که از این تعداد و بر اساس آمار تائید نشده‌ای بیش از 2 هزار گونه از آن جزو گیاهان دارویی محسوب می‌شوند.  

وی افزود: از 13 اقلیم که در جهان وجود دارد، 11 اقلیم آن در ایران وجود دارد به گونه‌ای که در جنوب کشور آب و هوای نیمه حاره و گرم، در نواحی مرکزی آب و هوای نیمه خشک و بیابانی، در مناطق غرب کشور آب و هوای مدیترانه‌ای و در نواحی شمالی کشور اقلیم نیمه مرطوب را می‌توان مشاهده کرد که در هر کدام از این مناطق گیاهان دارویی متنوعی وجود دارد.

یزدانی بیان داشت: به طور کلی سطح زیرکشت گیاهان دارویی در کشور 150 تا 160 هزار هکتار است که عمده آن بیش از 100 هزار هکتار مربوط به زعفران و گل محمدی است و سطح زیر کشت سایر گیاهان دارویی حدود 40 تا 50 هزار هکتار است.

مدیر گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی تصریح کرد:ایران اگرچه با تنوع اقلیم‌ها مواجه است اما برخی از این اقلیم‌ها از نظر وسعت قابل کشاورزی محدود هستند.

وی گفت: 75 درصد از کشور در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد و اقلیم‌های مدیترانه‌ای و نیمه مرطوب در کشور محدود هستند.

یزدانی ادامه داد :در زمینه گیاه استویا را از دیگر پروژه‎ها در این زمینه است که در   پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی با همکاری پژوهشکده گیاهان فناوری، استحصال نیمه‌صنعتی استویول گلیکوزیدهای شیرین از برگ خشک این گیاه را به دست آوردیم و در حال برنامه‌ریزی برای کشت انبوه گیاه و البته با همکاری و با سفارش کارفرمای پروژه هستیم.

مدیر گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی یادآور شد : در این بین مطالعات میدانی را آغاز کردیم تا بتوانیم بهترین منطقه برای کشت این گیاه را شناسایی کنیم.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار