لحظه به لحظه با کودتای ترکیه/ اردوغان خواستار استرداد گولن به ترکیه شد/پایگاه هوایی اینجرلیک بسته شد+ تصاویر و فیلم

منابع خبری از شرایط نظامی ترکیه خبر می‌دهند.

کودتا در ترکیه/ پرواز جنگنده ها و هلکوپترهای نظامی/ سقوط تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول+تصاویربه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقوع کودتا در ترکیه، که شهرهای آنکارا و استانبول را دچار تنش کرد، واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: شاهدان از پرواز جنگنده ها و بالگردها بر فراز آسمان آنکارا پایتخت ترکیه خبر دادند. شبکه خبری «آی‌24» از استقرار گسترده نیروهای نظامی در آنکارا و استانبول خبر داده است. همه پروازها از فرودگاه آتاتورک کنسل شد.


تحولات لحظه به لحظه صبح روز کودتا (26 تیر) را در این قسمت مشاهده کنید:

23:53 دفتر ریاست جمهوری ترکیه درباره احتمال وقوع کودتای نظامی دیگر در این کشور هشدار داد.

23:13 صدها نفر از حامیان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، امروز برای دومین روز پیاپی در اطراف سفارت کشورشان در برلین تجمع کردند.

22:01 رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با حضور در جمع هوادارانش به سخنرانی پرداخت.

21:00
رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که آکین آزتورک مغز متفکر کودتای نافرجام ترکیه،چند سال به عنوان وابسته نظامی ترکیه در رژیم صهیونیستی خدمت کرده است.

20:30 مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که همتای یونانی اش خبر داده که کشورش هشت نظامی خیانتکاری را که در کودتا مشارکت داشته و به یونان گریخته اند در اسرع وقت تحویل ترکیه خواهد داد.

19:55 یک فروند بالگرد نظامی ترکیه در شمال یونان فرود آمد و همه سرنشینان آن بازداشت شدند.


18:34 کنسولگری آمریکا اعلام کرد که پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه بسته و برق آن قطع شده است.


17:36 سی‌ان‌ان تُرک اعلام کرد عملیات ترکیه در مقر ستاد مشترک ارتش علیه شرکت‌کنندگان در کودتا پایان یافته است.

16:53 فتح‌الله گولن هر گونه ارتباط با کودتای نظامی شب گذشته ترکیه را به شکل نهایی تکذیب کرد.

16:45 شبکه "الجزیره" در خبری فوری گزارش داد "رجب طیب اردوغان" -رئیس جمهور ترکیه- فرودگاه بین المللی "آتاتورک" در استانبول را به مقصد آنکارا ترک کرد.


16:18 گروهی از طرفداران "رجب طیب اردوغان،" رئیس‌جمهور ترکیه یکی از سربازانی را که در کودتا علیه دولت شرکت کرده بود بر روی پل البسفور سر بریدند.

16:01  "روسیا الیوم" در خبری فوری به نقل از برخی رسانه ها اعلام کرد ممکن است "آکین اوزتورک" –فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه- فرماندهی کودتای ناموفق این کشور را برعهده داشته باشد.


15:35 رئیس شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین از لغو 32 پرواز به ترکیه خبر داد.

15:35 شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد دولت ترکیه تنگه بسفر را به روی کشتی ها بازگشایی کرد. این تنگه به علل امنیتی به روی کشتی ها بسته شده بود.

15:20 گروهی از کودتاگران با تسلط بر یکی از ناوهای موجود در پایگاه دریایی "گولجوک"، فرمانده آن را به اسارت گرفتند.

15:14 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: عربستان سعودی از بازگشت شرایط عادی به ترکیه استقبال کرد.

14:52 هشت نفر از کودتاگران نظامی ترکیه، با ورود به یونان از دولت این کشور درخواست پناهندگی کردند.

 14:43 سازمان علمی،‌ فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) پس از اقدام به کودتای نظامی شامگاه جمعه در ترکیه در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که از روز یکشنبه در استانبول تشکیل نشست داده بود تا « اطلاع ثانوی به حال تعلیق درآمده است.»

14:21 شرکت‌های هواپیمایی روسیه پروازهای عادی خود به ترکیه را به حال تعلیق درآوردند.


13:46 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: چند دستگاه تانک ارتش ترکیه با حفاظت شدید نیروهای پلیس این کشور به طرف شهر استانبول در حال حرکت است تا در تامین امنیت مراکز حساس در این شهر مشارکت کند. 

13:46 شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی لحظاتی پیش در خبر فوری اعلام کرد فرمانده گارد ساحلی ترکیه بازداشت شد. 

13:46 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: احمد داوداوغلو نخست وزیر سابق ترکیه گفت: ملت ترکیه با مخالفت با کودتا به همه درس دموکراسی داد. 
داوداوغلو افزود: بازگشت ترکیه به شرایط گذشته امکان پذیر نیست. از همه نیروهای مسلحی که در برابر کودتا مقاومت کردند، تشکر می‌کنیم. ملت ترکیه ثابت کرد در برابر کودتاگران متحد است.

13:37 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یک وزیر دولت ترکیه اعلام کرد شماری از فرماندهان نظامی این کشور همچنان گروگان عاملان کودتای نافرجام هستند. 

13:37 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: احمد داود اوغلو نخست وزیر سابق ترکیه گفت: ملت این کشور پیروزی دموکراسی را ثابت کرد. 

13:17 شبکه تلویزیونی العالم لحظاتی پیش در خبری فوری از بازداشت شماری از فرماندهان ارتش در شهرهای بورسا و آدانا و بازداشت هشتاد افسر در دانشکده نظامی و شماری از نظامیان در مقر تلویزیون رسمی در استانبول خبر داد. 
رئیس موقت ستاد مشترک ارتش ترکیه نیز اعلام کرد فرمانده نیروی هوایی از جمله افسرانی است که هنوز امکان ارتباط با وی وجود ندارد.


12:54 رئیس موقت ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی در استانبول کشته شدن نود نفر را در ناآرامی‌های این کشور که دیشب با تلاش عده‌ای از نظامیان برای کودتا آغاز شد، تأیید کرد. 
وی گفت: نود نفر شامل 41 پلیس، دو سرباز و 47 غیرنظامی کشته شدند.
104 کودتاچی نیز در ترکیه کشته شدند

12:48 خبرگزاری شین هوا در خبری فوری از تایید کشته شدن عکاس ترکیه‌ای در درگیری‌های جمعه شب استانبول خبر داد.

12:44 خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد یک مقام ترکیه‌ای گفت عملیات برای بازپس گیری کنترل مقر نیروهای مسلح در آنکارا ادامه دارد.

12:43 ژنرال امید دوندار رئیس موقت ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه اعلام کرد تلاش برای کودتا شکست خورده است. وی همچنین از کشته شدن ۱۰۴ کودتاچی خبر داد. رئيس موقت ستاد مشترک ارتش ترکيه گفت بسياری از فرماندهان ارتش به دست طراحان کودتا ربوده و به مکانی نامشخص منتقل شده‌اند. 

12:37 پاکستان تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه را محکوم کرد
سخنگوی دولت ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پاکستان تلاش برای کودتا در ترکیه، تضعیف دموکراسی و حاکمیت قانون را در این کشور محکوم می‌کند و کنار مردم و دولت ترکیه ایستاده است. 
وی افزود مردم پاکستان امیدوارند صلح و ثبات بار دیگر در ترکیه برقرار شود. 
سید طارق فاطمی، دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور خارجه، نیز تلفنی با مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفتگو و همبستگی مردم و دولت پاکستان را با دولت ترکیه ابراز کرد. 
خبرگزاری شین هوا از اسلام آباد گزارش داد وزیر امور خارجه ترکیه نیز از اظهار همبستگی دولت و مردم پاکستان قدردانی کرد.

12:10 فرمانده سابق نيروی هوايی ترکيه تحت پيگرد قضايی قرار گرفت
ژنرال آکین اوزترک، فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه، به اتهام «خیانت به میهن» تحت پیگرد قضایی قرار گرفت. 
در پی کودتای نافرجام در ترکیه ژنرال متین اِیی دیل فرمانده سابق مرکز مخابرات و پشتیبانی آموزشی نیروی زمینی نیز به همراه ژنرال آکین اوزترک به اتهام خیانت به میهن تحت پیگرد قضایی قرار گرفت. 
بر اساس این خبر، در چارچوب تحقیقات قضایی درباره کودتای نافرجام در ترکیه بیش از ۱۳۰۰ نفر از پرسنل نیروهای مسلح این کشور که متهم به عضویت در گروه طرفداران فتح الله گولن هستند، دستگیر شدند.

12:00 وزیر اقتصاد ترکیه در اظهاراتی گفت با وجود ادامه تیراندازی در اطراف ساختمان پارلمان ترکیه، مقامات بر ایستادگی در این ساختمان تاکید کردند.

11:56 خبرگزاری رويترز در خبری فوری گزارش داد بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس، در تماس با وزير خارجه ترکيه بر حمايت لندن از دولت منتخب و دموکراتيک ترکيه تاکيد کرد. 

11:51 شبکه پرس تی وی همچنین گزارش داد: وزارت خارجه مکزیک با انتشار بیانیه‌ای این کودتا را محکوم کرد و آن را تلاشی برای کنار گذاشتن نظام دموکراتیک ترکیه دانست.

11:51 پرس تی وی اعلام کرد جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، ضمن محکوم کردن این کودتا گفت: «از طرف همه مردم کانادا می‌خواهم نگرانی‌مان را درباره حوادث ترکیه اعلام کنم. از تمامی جناح‌ها می‌خواهیم خویشتندار باشند. کانادا از حفظ دموکراسی ترکیه حمایت و هرگونه تلاش برای سرنگونی نهادهای منتخب مردم ترکیه از طریق زور اسلحه را محکوم می‌کند.»


11:26 شبکه تلويزيونی الجزيره مباشر لحظاتی پيش در خبر فوري گزارش داد: خبرگزاری آناتولی ترکيه اعلام کرد شمار قربانيان کودتای نافرجام در اين کشور به 90 کشته و 1154 زخمی رسيد.

11:21 خبرگزاری‌های ترکیه اعلام کردند دویست سرباز که در مقر ستاد مشترک نیروهای مسلح سنگر گرفته بودند، خود را تسلیم مقامات کردند.


11:02 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: شمار بازداشت شدگان در پی کودتای نافرجام در ترکیه به 1347 نفر رسید.

10:51 تی آر تی: نیروهای ویژه پلیس مقر ژاندارمری ترکیه را تصرف کردند
پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه، شماری از نیروهای طرفدار گروه فتح الله گولن در مقر ژاندارمری کشته و دیگران نیز بازداشت شدند و مقر فرماندهی ژاندارمری کاملا به تصرف نیروهای ویژه پلیس در آمده است. 
تی آر تی در خبر دیگری در پایگاه اینترنتی خود نوشت: در پی شکست کودتا، نیروهای طرفدار گروه فتح الله گولن در حال ترک پایگاه چهارم نیروی هوایی در منطقه اکینچی هستند.

10:43 مقر آژانس اطلاعات ترکیه هدف حملات بالگرد‌ها قرار گرفت
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع اطلاعاتی گزارش داد 
کودتای شب گذشته در ترکیه، مقر آژانس اطلاعات ترکیه از سوی بالگردهای ارتش و مسلسل‌های سنگین هدف حمله قرار گرفت که در نتیجه آن سه نفر زخمی شدند. 

این منبع گفت هاکان فیدان، رئیس این آژانس، در جریان این رویداد‌ها در محلی امن حضور داشت و در تماس دائم با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، و بن‌علی ییلدیریم نخست وزیر، قرار داشت. 
این منبع افزود آژانس اطلاعات از طریق همکاری با نیروهای مسلح، پلیس و دولت، در عملیات علیه عاملان کودتا در استانبول و آنکارا مشارکت دارد.

10:40 رئيس پليس ترکيه: 16 نفر از افسران ارتش در مرکز کودتا کشته شدند
رئیس پلیس ترکیه گفت: ۱۶ نفر از افسران شورشی ارتش در مرکز کودتای نظامی کشته شدند. 
«جلال الدین لکه سیز» گفت: کودتاگران با تصرف مقر فرماندهی کل ژاندارمری ترکیه در منطقه بِش تپه آنکارا قصد داشتند از آن به عنوان مرکز کودتای نظامی استفاده کنند. 
وی گفت: کودتا گران قصد داشتند با انتقال نیروهای ژاندارمری از ۸۱ استان ترکیه به آنکارا کودتای نظامی را به نتیجه برسانند اما آنان محاصره شدند. 
لکه سیز افزود: از دیشب درگیری‌ها در این منطقه ادامه دارد اما اکنون تقریبا رو به پایان است. 
رئیس پلیس آنکارا گفت: تاکنون ۱۶ تن از افسران شورشی کشته و نزدیک به ۲۵۰ تن از آنان در این منطقه دستگیر شدند.

10:37 شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: سازمان اطلاعات ترکیه تاکید کرد ساختمان این سازمان هدف حمله هوایی قرار گرفت.

10:36 هشدار کره جنوبی درباره سفر اتباع اين کشور به ترکيه
در پی کودتای نظامی در ترکیه، وزارت امور خارجه کره جنوبی روز شنبه به شهروندان این کشور توصیه کرد سفرهای برنامه ریزی شده خود را به ترکیه لغو کنند. 
این وزارتخانه از آندسته از شهروندان کره جنوبی نیز که در شرایط کنونی در ترکیه به سر می برند خواست خاک این کشور را ترک کنند. 
وزارت امور خارجه کره جنوبی با صدور این هشدار مسافرتی، اعلام کرد در حال بررسی اعزام گروهی از مقامات این کشور به ترکیه برای کمک به شهروندان کره جنوبی در ترکیه و کسب اطمینان از امنیت آندسته از گردشگرانی است که قادر به ترک فرودگاه استانبول نشده اند. 
وزارت امور خارجه کره جنوبی پیشتر اعلام کرده بود:«سئول عمیقا نگران اوضاع ناشی از اقدامات بخشی از ارتش ترکیه است و امید دارد از طریق برقراری نظم دموکراتیک و مبتنی بر قانون، اوضاع سریعا تحت کنترل قرار گیرد و ثبات به این کشور بازگردد.»


10:31 شبکه تلویزیونی الحدث، لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: دستگاه اطلاعاتی ترکیه اعلام کرد با نیروهای امنیتی این کشور برای پایان دادن به کودتا همکاری می‌کند.

10:28 پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه  اعلام کرد:  سلیمان سویلو، وزیر کار و تامین اجتماعی ترکیه، به همراه مردم وارد ساختمان مرکزی تی آر تی در آنکارا شد.

10:21 ارتش ترکیه به نیروهای خود در عراق دستور داد فوراً از خاک عراق خارج شوند.
پایگاه خبری شبکه العالم العالم گزارش داد تلویزیون رسمی عراق، در خبری فوری اعلام کرد که ارتش ترکیه، به نیروهای این کشور دستور داد فوراً از خاک عراق عقب نشینی کنند.
این دستور پس از به هم ریختن اوضاع ترکیه، به دلیل کودتای نظامی در این کشور صادر شده است.

10:19 خبرگزاری شین هوا در خبری فوری به نقل از شبکه خصوصی " اِن تی وی " ترکیه از کشته شدن یک خبرنگار در استانبول خبر داد.

10:11 شبکه تلویزیونی الحدث، لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: خبرگزاری آناتولی از بازداشت ژنرال "ممدوح حق بیلان،" فرمانده سپاه منطقه اژه ارتش ترکیه، در شهر ازمیر این کشور خبر داد.

10:09 شبکه تلویزیونی الحدث، لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: تلویزیون دولتی ترکیه آزاد شدن رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور را که کودتاگران او را در آنکارا بازداشت کرده بودند، تایید کرد. 
تلویزیونی دولتی ترکیه تاکید کرد رئیس ستاد مشترک ارتش به مکان امن منتقل شده است.


9:59 رئیس شورای اروپا در بیانیه ای از حمایت کامل اتحادیه اروپا از دولت دموکراتیک و منتخب ترکیه خبر داد.

9:59 شبکه تلویزیونی الحدث، لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: بعضی از رسانه های ترکیه از نجات رئیس ستاد ارتش این کشور که کودتاگران او را بازداشت کرده بودند، خبر دادند.

9:59 شبکه تلویزیونی الحدث، لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: پلیس ترکیه اعلام کرد شانزده نفر از طراحان کودتا در این کشور کشته و دویست و پنجاه نفر از نیروهای شرکت کننده در کودتا بازداشت شدند.

9:59 شبکه تلویزیونی الحدث، لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رسانه های ترکیه ای تصاویری از بازداشت چند افسربلندپایه ارتش این کشور در پی کودتای نافرجام پخش کردند. 

9:58 شبکه تلویزیونی الحدث، لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رسانه های ترکیه تصاویری از تخریب گسترده ساختمان پارلمان این کشور در پی حملات هوایی شب گذشته به این ساختمان پخش کردند. 

9:54 شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه لحظاتی پیش در خبری فوری از شنیده شدن صدای تیراندازی در داخل مقر سپاه دوم نیروی زمینی ارتش ترکیه در استان مالاطیه در جنوب این کشور خبر داد.

9:52 شبکه تلویزیونی المیادین، لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یک مقام ترکیه ای اعلام کرد نیروهای طرفدار دولت سرانجام توانستند کنترل ساختمان ریاست ستاد ارتش این کشور در آنکارا را در دست بگیرند.
9:49 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، تصاویری را از بقایای چند دستگاه خودروی منهدم شده در خیابان های آنکارا پایتخت ترکیه پخش کرد.

9:48 شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: هنوز از سرنوشت رئیس ستاد ارتش، فرمانده نیروی زمینی و فرمانده نیروی هوایی ارتش ترکیه اطلاعی در دست نیست.

9:44 شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، این افراد در ناآرامی ها، انفجارها و تیراندازی های شب گذشته 150 نفر مجروح شدند.

9:43 منابع خبری ترکیه از بازداشت صدها نفر از نظامیان و برکناری ده ها تن از افسران بلندپایه ارتش این کشور خبر می دهند. 
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه ملیت چاپ ترکیه ، 754 نفر از پرسنل ارتش ترکیه بازداشت شده اند. همچنین 5 ژنرال و  29 سرهنگ نیز از سمت هایشان در ارتش ترکیه برکنار شدند.
بر اساس آخرین خبرها ژنرال اکرم چاغلار، فرمانده عملیات سپاه سوم ارتش ترکیه، در ارزنجان ( در شرق این کشور ) و ژنرال حسن پولاد، فرمانده تیپ 39 مکانیزه، نیز بازداشت شده اند.

9:42 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: درگیریهای شدید در شهر آنکارا پایتخت ترکیه بین نیروهای طرفدار کودتا و نیروهای طرفدار دولت این کشور همچنان ادامه دارد.

9:41 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: خبرگزاری آناتولی ترکیه تایید کرد ساختمان وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش این کشور در آنکارا همچنان در کنترل عاملان کودتاست. 
این خبرگزاری تاکید کرد نیروهای امنیتی برای در دست گرفتن کنترل این دو ساختمان تلاش می کنند و به طرف نیروهای طرفدار کودتا گازهای سمی شلیک کردند.

9:41 خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد یک مقام ترکیه ای گفت 29 سرهنگ و پنج ژنرال ارتش در پی تلاش برای کودتا در این کشور از مقام خود برکنار شدند. 

9:41 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: نیروهای پلیس ترکیه به ساختمان دانشکده نظامی استانبول که شماری از نیروهای طرفدار کودتا در آن حضور دارند یورش بردند.

9:41 شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: خبرگزاری آناتولی ترکیه از تیراندازی به طرف یک فروند بالگرد خبر داد که از ساختمان ریاست ستاد ارتش این کشور به پرواز درآمده بود.

9:40 تلویزیون دولتی چین به نقل از وزارت  امور خارجه این کشور گزارش داد پکن خواستار بازگشت فوری نظم و ثبات به ترکیه در پی تلاش برای کودتا در این کشور شد. 
وزارت امور خارجه چین تا کنون گزارشی درباره زخمی شدن شهروندان این کشور در ترکیه دریافت نکرده و ساز و کارهای مربوط به شرایط اضطراری را فعال کرده است.

9:37 خبرگزاری رویترز  گزارش داد: یک مسئول بلندپایه ترکیه‌ای اعلام کرد مقر ارتش ترکیه به دست نیروهای هوادار دولت افتاده است اما گروه کوچکی از کودتاچیان همچنان به مقاومت ادامه می دهند.

9:36 خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد یک مقام ارشد ترکیه ای گفت حملات به ساختمان پارلمان و کاخ ریاست جمهوری عمدتا متوقف شده است. 

9:35 خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد یک مقام ارشد ترکیه ای گفت نظامیان شورشی هنوز چندین بالگرد نظامی را در اختیار دارند ولی هیچ جنگنده نظامی در اختیار آنها نیست.

9:35 شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رئیس شورای اروپا تاکید کرد اوضاع ترکیه با ثبات فاصله دارد.

9:34 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بر حمایت از دولت منتخب ترکیه تاکید کرد. 

9:33 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: شبکه سی ان ان ترکیه اعلام کرد پنج نفر از افسران بلندپایه ارتش این کشور در بین بازداشت شدگان هستند.

9:32 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یک مقام بلندپایه ترکیه اعلام کرد عاملان کودتا در این کشور کنترل چند فروند بالگرد نظامی را در دست گرفتند، اما هیچ هواپیمای جنگنده ای را در اختیار ندارند.

9:30 خبرگزاری رویترز در خبری فوری گزارش داد شرکت فرودگاه‌های مالزی که گرداننده امور فرودگاه بین المللی صبیحه گوگچن استانبول است اعلام کرد به پردازش امور مربوط به پروازهای ورودی و برخی پروازهای خروجی در این فرودگاه ادامه می‌دهد. 


9:23 خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد سخنگوی دولت آلمان خواستار احترام به نظم دموکراتیک در ترکیه شد و گفت برلین از دولت منتخب ترکیه حمایت می کند. 

9:23 خبرگزاری رویترز به نقل از یک شاهد گزارش داد طرفداران رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به گروهی از نظامیان در یکی از پل های استانبول که بعد از شرکت در کودتا، تسلیم شده بودند، حمله کردند. 
دخالت نیروهای پلیس باعث شد این گروه از نظامیان نجات پیدا کنند. اردوغان از طرفداران خود خواسته بود با ریختن به خیابان ها به فرونشاندن تلاش برای کودتا کمک کنند. وی گفته بود بخشی از نیروهای مسلح ترکیه که طرفدار فتح الله گولن هستند، مسئول این کودتا می باشند.

9:21 شبکه تلویزیونی روسیا الیوم لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، تاکید کرد حوادث اخیر در ترکیه نشان می دهد تناقض های عمیقی در جامعه و ارتش این کشور وجود دارد.

9:14 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش تصاویر غیرحرفه ای از آنکارا پایتخت ترکیه پخش کرد که نشان می دهد بعضی از ساختمان ها در آنکارا در کنترل نیروهای ارتش است. 
این تصاویر همچنین نشان می دهد شمار زیادی از مردم ترکیه در خیابان های آنکارا حضور دارند.

9:12 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد شمار بازداشت شدگان در پی کودتای نافرجام در این کشور به هفتصد و پنجاه و چهار نفر افزایش یافت.

9:12 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: فرمانده سپاه سوم ارتش ترکیه بازداشت شد.

9:12 یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس نمایندگان سوریه گفت: انقلاب سیاسی به وجود آمده در ترکیه ، نقشه سیاسی این کشور و اوضاع را در منطقه تغییر خواهد داد.
خالد عبود با بیان این مطلب در گفتگو با العالم افزود : ما اکنون در لحظه سیاسی بسیار مهمی هستیم این لحظه سیاسی فقط به جغرافیای ترکیه یا تاریخ ترکیه یا گذشته و آینده ترکیه اختصاص ندارد بلکه یک لحظه سیاسی بسیار مهمی است که بر سراسر منطقه تأثیر گذار است. جنبش نظامی به وجود آمده در ترکیه و انقلاب به وجود آمده در این کشور ، ناقص بود بدین معنی که نتوانست طبقه سیاسی دیگر را حذف کند . اگرچه چنین اتفاقی نیفتاد اما لحظه سیاسی  متفاوتی است و آنچه در روزهای آینده در ترکیه رخ خواهد داد با گذشته متفاوت خواهد بود.

9:07 شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: آمریکا پنجاه بمب هسته‌ای در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه دارد، به همین علت اوضاع این کشور برای واشنگتن اهمیت فوق العاده‌ای دارد.


9:02 دادستان آنکارا دستور بازداشت نظامیان عضو کمیته صلح در میهن را که از آنان به عنوان سازمان مرتبط با فتح الله گولن نام برده می شود، صادر کرد.

دادستانی آنکارا علاوه بر صدور دستور بازداشت ژنرال ها، ‌افسران و درجه داران عضو این کمیته حکم بازداشت همه قضات دیوان عالی قضایی، دادگاه عالی نظامی و قضات عضو مجمع عالی قضات و دادستان های ترکیه را که با جنبش طرفداران فتح الله گولن مرتبط بوده و از حامیان کودتا هستند ، صادر کرده است.

9:01 بینعالی ییلدریم شنبه از انتخاب فرد جدیدی برای ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه خبر داد.

وی افزود ژنرال اومیت دوندار، فرمانده لشکر یکم ارتش ترکیه (مستقر در استانبول،) را به طور موقت ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح را برعهده خواهد گرفت.

دوندار جانشین هلوسی آکار می شود که گمان می رود در اسارت نظامیان کودتاچی باشد.

9:01 شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: در حالی که رسانه های ترکیه ای تصاویر مختلفی از بخش های مختلف شهر استانبول این کشور پخش می کنند که نشان می دهد مردم در خیابان ها حضور دارند و کنترل اوضاع را در دست گرفته اند، هنوز هیچ تصویری از شهر آنکارا پایتخت ترکیه منتشر نشده است. 

رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه می گویند کودتا در این کشور شکست خورد، اما  کودتاچیان از نیروهای ارتش با صدور بیانیه ای بر ادامه نبرد تاکید کردند و از مردم خواستند در خانه هایشان باقی بمانند.

9:00 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: پنج نفر در حمله هوایی جنگنده های اف 16 به مناطقی در اطراف کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا کشته شدند.

8:56 یک مقام ارشد ترکیه امروز اعلام کرد درطول یک شب کودتا و درگیری و خشونت در سراسر این کشور دست کم شصت نفر کشته شده اند که اکثریت آنها غیر نظامی بوده اند. 
این مقام ارشد ترکیه همچنین بدون اشاره به جزییات بیشتر اعلام کرد تاکنون 336 نفر در رابطه با کودتا و خشونتهای شب گذشته در سراسر این کشور بازداشت شده اند که اغلب بازداشت شدگان نیز از پرسنل نظامی و سرباز بوده اند.


8:55 رویترز اعلام کرد: در پی وقوع آنچه که دولت ترکیه، تلاش بخشی از نظامیان این کشور برای کودتا عنوان کرد، یک شرکت کشتیرانی خبر داد مقامات دریایی ترکیه روز شنبه تنگه بسفر استانبول را «بنا به دلایل امنیتی» به روی نفتکش ها بستند. 

این شرکت اعلام کرد برخی کشتی های باری از قبیل کشتی های فله بر اجازه عبور از این کانال را که استانبول را به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می کند پیدا کرده اند. 

یک شاهد به خبرگزاری رویترز گفت در ساعات اولیه صبح روز شنبه هیچ ترافیکی در دهانه جنوبی این تنگه دیده نمی شود. 

8:55 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: کودتاگران در ترکیه با صدور بیانیه ای بر ادامه مبارزه تاکید کردند.

8:55 شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: کودتاگران در ترکیه با صدور بیانیه ای از مردم این کشور خواستند در خانه هایشان باقی بمانند.

8:51 سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد مسکو از خبرهای رسیده از ترکیه نگران است.
دمیتری پسکوف تاکید کرد ولادیمیر پوتین، رئیس روسیه، به صورت مداوم از طریق کانالهای دیپلماتیک و سازمانهای اطلاعاتی تحولات ترکیه را دنبال می کند.

8:47 خبرگزاری فرانسه گزارش داد: منابع رسمی در ترکیه شمار تلفات درگیری و خشونتها در سراسر ترکیه را تاکنون دست کم شصت کشته اعلام کردند. گزارشها همچنین از بازداشت دست کم 336 نفر در سراسر این کشور حکایت دارد. 

8:47 بمباران محدوده کاخ ریاست جمهوری که ساعتی پیش انجام شد،  5 کشته برجای گذاشت .

8:46 شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یک فروند بالگرد نظامی به طرف تظاهرکنندگان در اطراف فرودگاه شهر استانبول ترکیه تیراندازی کرد. 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در فرودگاه استانبول حضور دارد.

8:44 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از کودتای نافرجام در این کشور، برای دادن نخستین پیام خود به مردم ترکیه از نرم افزار اسکایپ گوشی تلفن همراه خود استفاده کرد.


8:33 خبرگزاری فرانسه گزارش داد: بینعالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه فرمانده جدیدی را به طور موقت برای نیروهای مسلح انتخاب کرد.

8:31 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یک فروند بالگرد نظامی همچنان به پرواز در ارتفاع پایین بر فراز فرودگاه آتاتورک استانبول ادامه می دهد. 

8:30 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: هنوز هیچ یک از ژنرال های ارتش ترکیه به طور رسمی حمایت خود را از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور اعلام نکرده اند.


8:27 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یک فروند بالگرد نظامی که در حال حمله هوایی به ساختمان شرکت اداره ماهواره های دولتی ترکیه بود، سرنگون شد.

8:24 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رسانه های ترکیه تصاویر زنده ای از حمله هوایی یک فروند بالگرد نظامی به مناطق اطراف فرودگاه آتاتورک استانبول پخش کردند. 

8:24 وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای که جمعه شب منتشر شد پرهیز از هر گونه خشونت و احترام به نظم دموکراتیک را در ترکیه جایی که تلاش برای کودتای نظامی در جریان است، خواستار شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است: «وزارت امور خارجه و توسعه بین الملل فرانسه با نگرانی شدید اوضاع در ترکیه را دنبال می کند. این وزارتخانه بار دیگر از فرانسوی‌هایی که در حال حاضر در ترکیه هستند می خواهد از این کشور خارج نشوند.»

8:21 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: جنگنده های اف 16 ارتش ترکیه، چند دستگاه تانک را در اطراف کاخ ریاست جمهوری این کشور در آنکارا هدف قرار دادند. 

8:13 خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد: آژانس گردشگری روسیه امروز در پی انتشار گزارش‌هایی درباره وقوع کودتای نظامی در ترکیه، از اتباع روسی که هم اکنون در این کشور اقامت دارند خواست محل اقامت خود را ترک نکنند. 

سخنگوی آژانس گردشگری روسیه امروز با انتشار بیانیه‌ای از شهروندان روس خواست ضمن رعایت کلیه تدابیر احتیاطی و امنیتی، حتی الامکان از هتل یا خانه‌های محل اقامت خود خارج نشوند و از حضور در محل‌های شلوغ و پرازدحام خودداری کنند.


8:00 رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با حضور در جمع طرفداران خود در استانبول سخنرانی کرد.

7:59 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رسانه های ترکیه اعلام کردند یک هواپیمای نظامی بمبی را در مکانی نزدیک کاخ ریاست جمهوری این کشور در آنکارا رها کرد.

 7:43 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: رئیس پارلمان ترکیه خواستار حفظ وحدت مردم برای دفاع از دموکراسی در این کشور شد.

7:42 شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: فرمانده نیروی دریایی ترکیه بر مخالفت با کودتای نافرجام در این کشور تاکید کرد.

7:41- بان کی مون خواستار برقراری آرامش در ترکیه شد

گاردین در گزارشی فوری اعلام کرد "بان کی مون،" دبیر کل سازمان ملل، با انتشار بیانیه‌ای خواستار برقراری آرامش و خویشتنداری در ترکیه شد. او افزود: مداخله نظامی در امور هر کشوری غیرقابل قبول است.

بان کی مون تاکید کرد: حفظ حقوق اساسی از جمله آزادی بیان حیاتی است.

7:41 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: یکی از مقامات ترکیه اعلام کرد فرودگاه استانبول در کنترل نیروهای طرفدار دولت این کشور است.

7:41 خبرگزاری رویترز اعلام کرد یک مقام بلندپایه ترکیه گفت به سربازان شورشی هشدار داده شده است اگر قصد داشته باشند از هواپیماهای بیشتری استفاده کنند هدف قرار خواهند گرفت.

7:38 شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری به نقل از خبرنگارش  از تیراندازی در منطقه مجدیه کوی در شهر استانبول ترکیه خبر داد.

7:38 معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد کودتا شکست خورده است و دولت کنترل کامل کشور را در دست دارد.

به گزارش تلویزیون سی ان ان، مهمت سیمسک در مصاحبه تلفنی با این شبکه گفت: کودتا شکست خورده است و دولت کنترل کامل کشور را در دست دارد. البته هنوز هواپیمای شورشیان در آسمان آنکاراست که باید سرنگون شود. 

سیمسک گفت: این کودتا کار گروه کوچکی از افسران نسبتاً  پایین رتبه که عمدتاً از  نیروی هوایی هستند، بوده است که می خواستند دموکراسی را از بین ببرند.  آنها می خواستند از هوا به پارلمان حمله کنند، اما الان دولت کنترل اوضاع را به دست دارد. مردم ترکیه در طرفداری از دموکراسی به خیابانها آمده اند. اوضاع الان عادی است و واحدهای  عادی ارتش در این کودتا مشارکت نداشته اند. اوضاع الان نسبتاً تحت کنترل است اما به هرحال حمله ای روی داده است.

وی افزود: الان جایی تحت کنترل کودتاچیان قرار ندارد. بسیاری از کودتاچیان دستگیر شده اند. صد و سیزده سرباز دستگیر شده اند. اما هنوز هواپیمای کودتاچیان در آسمان آنکاراست و به ساختمان پارلمان شلیک کرده است. دستور سرنگونی این هواپیما صادر شده است. الان اکثر فرماندهان زمینی و واحدهای ارتش به حمایت از دولت برخاسته اند. میلیونها نفر از مردم نیز به خیابانها آمده اند.

7:37 خبرگزاری رویترز ، یک مقام بلندپایه ترکیه گفت برخی کودتاچیان همچنان به مقاومت در آنکارا و استانبول ادامه می دهند اما این روند به زودی پایان خواهد یافت.

 7:32 شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با توجه به تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه به آرامش در این کشور دعوت کرد.

7:29 به گزارش خبرگزاری رویترز ، یک مقام بلندپایه ترکیه گفت انفجارها در پارلمان همچنان ادامه دارد.

7:26 به گزارش خبرگزاری رویترز ، مقامات ترکیه به دلایل امنیتی تنگه بسفور را به روی عبور و مرور نفتکش ها بستند.

7:21 المیادین اعلام کرد تاکنون شصت نفر در مناطق مختلف ترکیه کشته شدند و از این تعداد چهل و دو نفر در آنکارا جان خود را از دست دادند.

7:18 الميادين اعلام کرد تاکنون شصت نفر در مناطق مختلف ترکيه کشته شدند.

7:16- بخش ترکی زبان تلویزیون سی ان ان پخش برنامه‌های خود را از سرگرفت

استودیوی شبکه سی ان ان ترکی که به تصرف نظامیان کودتاچی درآمده بود، پخش برنامه های خود را از سر گرفت.

تلویزیون سی ان ان تصاویری پخش کرد که نشان می داد نظامیان شورشی در راهروهای استودیوی سی ان ان ترکی حضور دارند و کارکنان آن را به بیرون هدایت می کنند و پخش برنامه های این شبکه برای لحظاتی قطع شد؛ اما این شبکه در حال حاضر مجدداً پخش برنامه هایش را از سر گرفته است.

7:12 - بازداشت 13 سرباز که قصد وارد شدن به کاخ ریاست جمهوری را داشتند

 13 سرباز که قصد داشتند وارد کاخ ریاست جمهوری ترکیه شوند بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام بلندپایه ترکیه اعلام کرد 13 سرباز که سعی داشتند در خلال تلاش برای کودتا وارد کاخ ریاست جمهوری شوند بازداشت شده اند.

7:07- دادستانی ترکیه: 17 نفر از افرادی که در آنکارا کشته شدند افسر پلیس بوده اند

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از دفتر دادستانی این کشور اعلام کرد 17 نفر از افرادی که در آنکارا کشته شدند افسر پلیس بوده اند. دفتر دادستانی پیشتر از کشته شدن 42 نفر در آنکارا خبر داده بود.

******

روزنامه دیلی صاباح گزارش داد همه پروازها در فرودگاه آتاتورک از ساعت 6 صبح به وقت محلی به حالت عادی بازخواهد گشت. 

نخست وزیر ترکیه تعداد کودتاگران دستگیر شده را 130 نفر اعلام کرد. ییلدریم از کشته شدن یکی از افسران کودتا خبر دادند. در همین حال، خبرگزاری رویترز اعلام کرد نظامیان کنترل فرودگاه اتاترک استانبول را در دست گرفتند.


شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری گزارش داد: شش جسد و یکصد مجروح به یکی از بیمارستانهای استانبول منتقل شده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر ترکیه گفت جت های جنگنده این کشور برای مقابله با یک فروند هواپیمای نظامی وابسته به کودتاچیان به پرواز درآمده اند.

شبکه الجزیره مباشر در خبری فوری به نقل از شبکه ان تی وی ترکیه اعلام کرد، دادستانی ترکیه از بازداشت تعدادی از اعضای شورای عالی قضایی و همچنین بازداشت دادستان کل خبر داد

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: فتح الله گولن ضمن محکوم کردن کودتا در ترکیه گفت که پیروزی دولتها نباید با توسل به زور صورت گیرد بلکه باید در انتخابات انجام شود.

هواپیمای اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دقایقی پیش در فرودگاه آتاتورک استانبول بر زمین نشست. رییس جمهور ترکبه نشست خبری خود را با اصحاب رسانه برگزار کرد. همزمان با سخنرانی اردوغان، تعدادی هواپیما با پرواز در ارتفاع پایین در استانبول ایجاد رعب و وحشت کردند.

تلویزیون دولتی ترکیه آزاد شد. همچنین گوینده ای که وادار به قرائت بیانیه کودتاگران شده بود اکنون گریان و اندوهگین در کنار همکاران خود در مقابل دوربین قرار گرفت.

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: آسمان آنکارا منطقه پرواز ممنوع است. اگر تخلف شود هدف قرار می دهیم چرا که از آسمان آنکارا از سوی هواپیماها و بالگردها حملاتی علیه نهادهای دولتی صورت می گیرد. از هواپیماهای دوست می خواهیم به این مسأله توجه کنند.

ساختمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه «تی آر تی» از کنترل کودتاچیان خارج شد و به کنترل مردم درآمد.

دادستان ترکیه: حکم بازداشت فرماندهان دخیل در کودتا صادر شده است.

مشاور مطبوعاتی سازمان اطلاعات ترکیه: رئیس ستاد فرماندهی ارتش آزاد شده است. در آنکارا خیابانها پر از مردم است.

تلویزیون دولتی ترکیه به کنترل مردم مخالف کودتا در آمد. پیشتر فرودگاه آتاتورک استانبول نیز از کنترل کودتاچیان خارج شده بود و در اختیار مخالفان کودتا قرار گرفته بود.

ژنرال «محرم کوسا» مشاور رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه، فرماندهی کودتا را بر عهده داشته است.

دادستان ترکیه نیز اعلام کرد حکم بازداشت فرماندهان دخیل در کودتا صادر شده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: وزیر کشور ترکیه از سرکوب کودتا خبر داد.

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی اعلام کرد، فرماندهان نیروی هوایی و زمینی ارتش ترکیه، کودتا در این کشور را فرماندهی می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، یک مقام آمریکایی اعلام کرد کودتا در ترکیه « هیچ تاثیری » بر عملیات علیه گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش ندارد.

برخی کاربران شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر در ترکیه تصاویری از یک فروند تانک ارتش را منتشر کرده اند که در میان مردم قرار دارد و شماری از مردم روی تانک رفته اند. این تانک نزدیک بود چند نفر را زیر بگیرد اما در نهایت با له کردن یک خودرو به مسیر خود ادامه می دهد.

عکاس خبرگزاری فرانسه در ترکیه اعلام کرد نیروهای ارتش در استانبول به سمت مردم تیراندازی کردند که همراه با تلفات هم بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با جان کری وزیر امور خارجه این کشور درباره حوادث ترکیه تلفنی گفتگو کرد و دو طرف توافق کردند همه طرف ها در ترکیه باید از دولت منتخب این کشور حمایت کنند.

شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد: همه طرف ها در ترکیه باید تلاش کنند تا خونی ریخته نشود.

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی به نقل از فرماندهی نیروی زمینی ارتش ترکیه اعلام کرد:  اوضاع تحت کنترل است.

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه اعلام کرد جنگنده های اف شانزده ترکیه یک فروند بالگرد حامل کودتاچیان را سرنگون کرد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد رهبر کودتاچیان خود را تسلیم کرده است. 

خبرگزاری آناتولی گزارش داده 17 نیروی پلیس بر اثر حمله بالگردها به نیروهای ویژه پلیس در مقر نیروهای ویژه در حومه آنکارا کشته شده‌اند.

جیم شوتو خبرنگار شبکه خبری سی ان ان گفت هزاران تن از مردم ترکیه به خیابان های آنکارا و استانبول ریخته اند و به نظر می رسد که حضور آنها در خیابانها پاسخی به بیانیه و درخواست اخیر اردوغان نخست وزیر این کشور است که از مردم خواست به رغم مقررات منع آمد و شد توسط ارتش به خیابان ها بریزند.

شبکه تلویزیونی المیادین : رییس پارلمان ترکیه ضمن دعوت مردم به وحدت گفت ترکیه به عقب برنمی گردد.

وی افزود: فردا از نمایندگان پارلمان می خواهد در جلسه ای اضطراری شرکت کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، عبدالله گل رئیس جمهوری سابق ترکیه در تماسی تصویری با شبکه سی ان ان ترک گفت:« از مردم می خواهم به خیابان ها بیایند و از کشور و دموکراسی دفاع کنند.»

وی افزود:«‌کشوری در جایگاه ترکیه نباید به دست کودتاچیانی که در شب تاریک کودتا کرده اند اداره شود... این اتفاق پذیرفتنی نیست.»

شبکه تلویزیونی العالم : فرمانده ارتش ترکیه اعلام کرد کودتاچیان تعداد کمی از افراد ارتش هستند و جای نگرانی نیست. وی افزود: ارتش از کودتا حمایت نمی کند.

شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد: سخنگوی کرملین نگرانی مسکو را از اوضاع ترکیه اعلام کرد.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: نخست وزیر ترکیه اعلام کرد کودتاچیان در برخی از شهرها اسلحه و مهمات زیادی به دست آورده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاهدان اعلام کردند صدای دو انفجار مهیب در مرکز آنکارا، پایتخت ترکیه، شنیده شد.

مجری شبکه خبری سی ان ان هم گفت در فاصله سه ساعت پس از آغاز کودتای نظامی هیچ بیانیه ای از سوی دولت آمریکا یا مسئولان ناتو که ترکیه در آن عضویت دارد منتشر نشده این درحالی است که هرگونه پیام حمایت آنها می تواند برای اردوغان نخست وزیر ترکیه بسیار مهم باشد.

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، بخش زیادی از بدنه ارتش با کودتاچیان نیستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری آناتولی ترکیه از شلیک بالگردهای ارتش ترکیه به طرف مقر دستگاه اطلاعات ملی این کشور در آنکارا خبر داد.

شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری گزارش داد: صدای انفجارهای پی در پی همچنان در آنکارا به گوش می رسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام بلندپایه ترکیه گفت معتقد است ناامنی طی 24 ساعت آینده ادامه خواهد داشت اما اوضاع کنترل خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری یورونیوز، طرفداران رجب طیب اردوغان در آنکارا در اعتراض به کودتا به خیابان ریختند.  خودروها به طور آرام در حال حرکت به سمت فرودگاه هستند.

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: منابع اروپایی معتقدند کودتا در ترکیه به دست گروه بزرگی از نیروهای ارتش صورت گرفته است.

شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد: جنگنده های ارتش ترکیه ساختمان دستگاه امنیتی را در آنکارا هدف قرار دادند.

شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد: معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد دولت همچنان کنترل اوضاع را در دست دارد.

دیلی‌صباح مدعی شده سربازان حامی کودتا از فرودگاه آتاتورک عقب‌نشینی کرده‌اند و دو ژنرال دستگیر شده‌اند. 

مردم به سمت تانک‌های ارتش حرکت کرده و تانک‌ها را محاصره کرده‌اند. 

فتح‌الله گولن که قبلاً عامل کودتا معرفی شده بود، اقدام ارتش را محکوم کرد. 

صدار انفجار از داخل ساختمان شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه(تلویزیون دولتی ترکیه) شنیده شده است.

نیروی هوایی آمریکا در حالت آماده باش برای اتخاذ تدابیر حفاظتی از پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه هستند.

رجب طیب اردوغان  در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «ان.تی وی» گفت: با این اقدام دیده شد که گروه ضاله ای در درون ارتش و نیروهای مسلح هستند که باید زمینه را برای پاکسازی آنها از ارتش فراهم کرد.

پس از درخواست رجب طیب اردوغان برای تجمع مردم، جمعیت در حال حرکت به سمت خیابان وطن، در استانبول است. مردم، علیه کودتاگران شعار می‌دهند. 

 رسانه‌های محلی از شنیده شدن صدای تیراندازی در میدان تقسیم خبر داده‌اند.
شبکه المیادین گزارش داد اردوغان اعلام کرد که در استانبول است. 

اردوغان از یک محل مخفی با گوشی آیفون خود با شبکه سی ان ان مصاحبه کرد. وی اعلام کرد كودتا را تحمل نمي كنيم. او از معترضان خواست به خيابان ها بيايند.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: آمریکا، فرانسه و روسیه از شهروندان خود در ترکیه خواستند از محل استقرار خود خارج نشوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، تلویزیون دولتی ترکیه لحظاتی پیش اعلام کرد تمام فرودگاه‌های این کشور بسته اعلام شد.

سخنگوی دستگاه اطلاعاتی ترکیه گفت که تلاش برای کودتا در حال سرکوب شدن است و فرایند سرکوب تا صبح به اتمام خواهد رسید. 

گوینده تلویزیون ترکیه بیانیه ارتش را قرائت کرده و گفت این کار را به دستور نظامیان انجام داده است.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند پنتاگون و دولت آمریکا در حال ارزیابی اوضاع در ترکیه هستند و فعلا قصد اعلام موضع ندارند. 

جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت که برای ترکیه آرزوی صلح می‌کند. 

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: ریاست جمهوری ترکیه از جامعه جهانی درخواست کمک کرد.

همچنین، بمبی در آنکارا منفجر شد. تمامی پروازها از فرودگاه آتاتورک کنسل شده است.اردوغان به همراه خانواده اش به مکان نامعلومی منتقل شدند

خبرگزاری آناتولی ترکیه از انفجار در مرکز آموزشی نیروهای ویژه پلیس ترکیه در منطقه «گلباشی» در آنکارا و زبانه کشیدن شعله های آتش از آن خبر داد.   

خبرگزاری رویترز گزارش داد: ارتش ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد ارتش کنترل اوضاع را به دست گرفته است. ⁩ پلیس استانبول در حال تخلیه خیابان استقلال و میدان تکسیم است، سرعت اینترنت به شدت کاهش پیدا کرده است.


شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: نخست وزیر ترکیه با محکوم کردن کودتای نافرجام گروهی از افسران ارتشی کشورش اعلام کرد این افراد بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.

تلویزیون ترکیه و فرودگاه آتاتورک سقوط کرد. گفته می شود تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول سقوط کرده است و اردوغان از قصر ریاست جمهوری گریخته است. شلیک هلیکوپتر های ارتش به ساختمان های امنیتی در آنکارا.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه تصاویری از استقرار تانک ها را در ورودی فرودگاه آتاتورک استانبول نشان داد.

بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه ندر با شبکه تلویزیونی خبرترک گفت: بخشی در داخل ارتش ترکیه طغیان کرده اند و با این عده مبارزه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه افرادی طغیانگر منتسبان جماعت گولن هستند، گفت: بیانیه ای که تحت عنوان بیانیه ارتش ترکیه از سوی ستاد ارتش منتشر شده است از سوی این عده منتشر شده و متعلق به تمامی ارتش ترکیه نیست.

وی از مردم ترکیه خواستار پاس داشتن دمکراسی شد.

بوزداغ گفت: همه باید در ترکیه دمکراسی را پاس بداریم.
دادستانهای استانبول و آنکارا اقدام لازم در زمینه نظامیانی که اقدام به طغیان کرده اند را آغاز کرده اند
پیش از این گزارش هایی درباره شنیده شدن صدای تیراندازی در پایتخت ترکیه منتشر شده بود. در استانبول نیز مقامات ترکیه دو پل اصلی بین دو بخش آسیایی و اروپایی این شهر را بستند. 

شبکه تلویزیونی المیادین هم به نقل از رسانه های ترکیه از بسته شدن پل های بوسفور و سلطان محمد الفاتح در استانبول ترکیه خبر داد.

شنیده ها از سقوط تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول خبر می دهند. شبکه‌های اجتماعی توئیتر، فیسبوک و یوتیوب در ترکیه فیلتر شدند.

افسران فتح الله گولن قصد کودتا داشتند/ پرواز جنگنده ها و هلکوپترهای نظامی/ شنیده شدن صدای تیراندازی+تصاویر

افسران فتح الله گولن قصد کودتا داشتند/ پرواز جنگنده ها و هلکوپترهای نظامی/ شنیده شدن صدای تیراندازی+تصاویر

کودتا در ترکیه/ پرواز جنگنده ها و هلکوپترهای نظامی/ سقوط تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول+تصاویر
کودتا در ترکیه/ پرواز جنگنده ها و هلکوپترهای نظامی/ سقوط تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول+تصاویر

کودتا در ترکیه/ پرواز جنگنده ها و هلکوپترهای نظامی/ سقوط تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول+تصاویر

کودتا در ترکیه/ پرواز جنگنده ها و هلکوپترهای نظامی/ سقوط تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول+تصاویر

کودتا در ترکیه/ پرواز جنگنده ها و هلکوپترهای نظامی/ سقوط تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول+تصاویر

کودتا در ترکیه/ پرواز جنگنده ها و هلکوپترهای نظامی/ سقوط تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول+تصاویر

کودتا در ترکیه/ پرواز جنگنده ها و هلکوپترهای نظامی/ سقوط تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول+تصاویر

افسران وابسته به فتح الله گولن قصد داشتند در آنکارا کودتا کنند.

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: نخست وزیر ترکیه اعلام کرد هیچ چیز مردمسالاری را در ترکیه تهدید نمی کند و مردم باید آرامش خود را حفظ کنند.

رسانه های خبری از مستقر شدن یگانی از ارتش ترکیه در مدخل پل «بوسپوروس» و مسدود شدن مسیر حرکت خودروها خبر دادند. علت این اقدام ارتش هنوز مشخص نیست. 

برخی رسانه ها نیز از پرواز جت های جنگنده و هلیکوپترهای ارتش بر فراز آسمان آنکارا به پرواز خبر داده‌اند. شهر حالت اضطراری دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Saudi Arabia
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
کاش اردغان سقوط میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۷ تير ۱۳۹۵
از داعش حمايت نكنيد كه خداظالمان را ياري نمي كند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۷ تير ۱۳۹۵
برای ایران خوب نیست کودتا ولی دلم خنک شد به سزای اعمالشون رسیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۲۷ تير ۱۳۹۵
ای داد بی داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۳ ۲۷ تير ۱۳۹۵
اردوغان کجا فرار کرده بود هنوز معلوم نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۷ تير ۱۳۹۵
سقوط تاوان پریدن با بعضی هاست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
این کودتا احتمالا کار خود دولت ترکیه هس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
کودتا علیه اردوغان یا برای اردوغان ؟؟؟؟!!!!!!............
کودتای مضحک و مشکوک
Canada
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۶ تير ۱۳۹۵
بابا کودتا کیلو چنده اینا کار خود اردوغان تروریسته آخه کدوم کودتا چی قبل از دستگیری رییس دولت میاد تو تلویزیون شاخ وشونه بکشه اونم با این تعدادکم وقتی هم رییس جمهور تو کاخش نیست این اردوغان آدم کش یه بهانه میخواست برا پاکسازی تو ارتش وقوه قضاییه حالا همه چیزبرا این کار مهیاست ازاون طرف هم خواست محبوبیتشوبه رخ مخالفاش بکشه آخه وقتی هنوز ارتش تحت امرته چرا مردمو میکشی وسط آقای اردوغان روز سرنگونیت زیاد دیر نیست بااین نمایشهای مسخره هم راهی به جایی نمیبری
Germany
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
دولتی ها جنگ میکنن ملت صدمه میبینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
ما چقدر سیاست زده ایم که در سیاست هم صاحب نظر هستیم و چه راحت درباره ی نابودی مسلمانان حرف می زنیم.... واقعا که در حرف زدن به درجه ی استادی رسیدیم واین هم نتیجه ی بیکاری. بگذارید اون هایی که سیاسی اند حرف بزند چون حرف ما خریدار ندارد ...... عزت زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۶ تير ۱۳۹۵
و شاید بعد از این اگرکسی مخالف برقرای ارتباط ترکیه با اسراییل باشد
حتما از کودتاچیان ویا از حامیان کودتا ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
درسته كه اردوغان به داعش كمك كرده، ولي كودتا بدترين حالت تغير حاكميته و مردم اين وسط بيشترين آسيب رو ميبينند. نبايد از كودتا خوشحال شد چون از چاله به چاهه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
در واقع اونی که کودتا کرد خود اردوغان بود...با کودتا قدرتشو تثبیت کرد و چند گام خیلی بزرگ به طرف ریاست جمهوری برداشت....احتمالا نقشه های شومی برای منطقه کشیدن...خدا به خیر بگذرونه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۶ تير ۱۳۹۵
همش نقشه خود اردوغان است که مخالفانش را به خیابان بکشد و آنها را بکشد کودتا به این ناشیانه و داغون دیگه ندیده بودیم هیچ نفر عالی رتبه ایی به این ناشیگری نیست جونم همش فیلمه ...خیلی از کشورها هر چند سال یکبار از این موضوعات پیش می آورند تا اینکه مخالفانشان و مردم عادی مخالف خود را اعدام و قتل عام کنند..!!!!!..........!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۶ تير ۱۳۹۵
هرکه با آل علی (ع) در افتاد ، برافتاد . این است اسلام رادیکالی.
این است آه وناله مظلومان و ستمدیدگان سوریه
این است نتیجه کمک به تروریستهای داعش
این است نتیجه روزی که می خواستی بشار اسد را سرنگون کنی . خودت گرفتار کودتا شدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
دوستان عزیز ظاهرا خبرندارند که رهبر کودتاچیان ازاردوغان بدتر واز دشمنان خطرناک ایران وتشیع هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
وای خدایا. این طرفدارای اردوغان، داعشین که سر سربازو بریدن. تو ترکیه دیدگاه و جنایات داعش به اون صورت محکوم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
اردوغان دیدی چجور با یه تیکپا رویای امپراطوری عثمانیت نقش بر آب شد مردک تو اگر بیل زنی همون کشور خودتو بگردون امپراطوری عثمانیت پیش کش ............ اردوغان رو توی ده راه نمیدادن سراغ امپراطوری عثمانی رو می گرفت .......... پاشو جونم غذای سنگین خوردی . توهم زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۶ تير ۱۳۹۵
عجب روزگاریست...زنده باد ایرانیان...زنده باد شرافت و تلاش و مجاهدتهای خاموش نیروهای امنیتی از سپاه رشید گرفته تا ارتش خدمتگذار و نیروهای مخلص و خدوم وزارت اطلاعات...
احساس غرور میکنم از طرفی مقایسه میکنم که ارتش ما چقدر مردم دار و چقدر توانمند که برای دشمنان این مردم و ملت خط و نشان میکشند..از طرفی این ارتش کشور ترکیه که....................
زنده باد ایران---پاینده ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
نه که از اردوغان و دولتش خوشم بیاد نه ولی همیشه کودتاههای اینچنینی به نفع آمریکا و همپیمانانش بوده . دیدین که آمریکاییها هیچ واکنشی نشون ندادن خوب بدشون نمیاد یک دولت کاملا دست نشونده و وابسته به آمریکا کنار اسراِییل داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
از قدیم گفتن از هر دستی بدی از همون دستم میگیری. تو عراق و سوریه حامی کودتا چیان و داعش شد خدا اینطوری گذاشت تو کاسشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۶ تير ۱۳۹۵
این کودتای ناشیانه ،خیلی عجیب به نظر می رسد .باید منتظر شد ودید که از این موضوع چه کسی استفاده لازم را خواهد برد.
-
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۶ تير ۱۳۹۵
خداکنداین آتشی که آمریکا واسرائیل و سعودیها در مناطق اسلامی به پاکرده اند یقه خودشان را هم بگیرد انشاءالله خدا به داد مسلمانان واقعی برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
پایان دیکتاتوری اردوغان منافق.مثل قذافی می شوی بزودی
Seychelles
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
همش دروغ بود.ساده نباشید.کودتا وسیله ای میشه واسه سرکوب مخالفان اردوغان.تمام مخالفانش رو نابود میکنه.
هرکی بر ضدش حرف بزنه میگه کودتاچی و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
فیلم سینمایی خوبی بود،دیشب تا صبح سرگرم بودیم!!!
قسمت بعديش هم ساخته میشه بچه ها?
دست بالی و هاليودبستن به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
کودتای دیشب ترکیه,
یک شوی هیجان انگیز و خام بود که باعث خودنمایی بیشتر اردوغان شد...همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
اگه نیرو می خوان بریم کمک کودتا چیان ارتش
اردغان نامرد
Netherlands
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
واقعا عجیب بود واسه من این اتفاق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
اردوغاااااان بابایی چيشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۶ تير ۱۳۹۵
کسی آلانیا خونه نمیخواد حراجش کردم یه عمر ما کشیدیم حالا بکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
اینا همه نقشه خود اردوغان بوده اینجوری جاپای خودشو محکم کرده بدبخت اون سربازایی که تو این منجلاب سیاسی گیر کردن ودارن شکنجه میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۶ تير ۱۳۹۵
ایول ایول خوشمان آمدددددد. این ترکیه بدجور دور برداشته بود مقداری تغییر و تحول براش خوبه این اردوغان نژاد پرست داعش صفتو بردارن از قدرت خیلی عالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
اینا همه نقشه خود اردوغان بود و الا واسه کودتا باید کل ارتش ترکیه وارد عمل میشد نه این طور که میگن گروهی از نظامیان.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
هردست که بدی همون دست هم پس میکیری.....نوش تو جونت اردوغک...
حتی اگر کودتا هم نافرجام بمونه....قبح اردوغک(اردوغان) شکستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۶ تير ۱۳۹۵
البته اینم در نظر داشته باشین که هر چقدر همسایگان ایران ناامن باشه به ضرر ایرانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
آنهاي كه باد ميكارند طوفان درو ميكنند..
رئيس جمهور كشور تركيه در طي اين سال هاي متوالي بادهاي بسيار زيادي را در مزرعه خودش كه كشور تركيه بوده است كاشته است و امروز دارند ثمره همون بادها كه به طوفان تندي تبديل شده اند رادرو ميكند....طوفاني كه باعث شده مردم بيگناه تركيه امروز به خاك و خون كشيده شوند و اين طوفان همچنان ادامه دارد زيرا ...بادهاي بسياري هنوز در ير خاك هستند كه به وقتش تبديل به طوفان خواهند شد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
خدارو شکر که داره سقوط میکنه
مرگ بر اردوغان لعنتی
آه مظلوم اثر کند
شب نشده سحر کند.
خدایا ریشه اردغان رو بکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
مردم ترکیه از دموکراسی حمایت خواهند کرد و اجازه نخواهند داد عده ای یاقی چهره ترکیه را تخریب کنندٰ ترکیه سوریه و عراق نیست و یاغیان جایی در ترکیه ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۶ تير ۱۳۹۵
کاش این اردوغانو کشته بودن دلمون خنک میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
خاک تو سرشون که یه کودتای درست و حسابی نتونستن بکنن یه برنامه ای نقشه ای چیزی بد نبود اگه میداشتن.
کاش یکی تو عربستان کودتا میکرد که از دست شیطان منطقه راحت میشدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۶ تير ۱۳۹۵
آقای اردوغان زمانی که اغلو را برکنار کرد ،در دسرهای توروکیه بیشتر شد
خیانت کاری فقط کار اغلو است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
با سلام و عرض ادب و احترام
به این نوع عملیاتها به اصطلاح میگن ،پرچم دروغین و به نظر من با توجه به این که در این کشور قدرت بین ارتش و دولت تقسیم شده است و هر دو طرف قدرت کنترلی بر یکدیگر ندارند ،رئیس جمهور این کشور جناب خردوغان با یک کودتای ساختگی ،و با استفاده از عوامل دولت در این ارتش ،تونست تصویر بدی رو از ارتش در بین مردم نشون بده ،در نتیجه و در این سناریو ،برنده اصلی دولت خردوغان است و با یک کودتای ساختگی نافرجام توانسته است موافقت عمومی برای تغییر ساختار قانون اساسی ترکیه را به دست اورد و یا به دست خواهد اورد ،و در اینده ای نه چندان دور شاهد خواهیم بود که این دولت حامی تروریست ،در ادامه روند حمایت از تروریست ،با احاطه ای که بر قدرت ارتش این کشور خواهد یافت ،زمینه های حمله نظامی به خاک دیگر کشورها را برای توسعه سیاست عثمانی گری فراهم خواهد کرد ،البته امیدوارم که زمینه سازی سقوط این دولت زودتر فراهم شود ،تجربه نشان داده است که در این کشور هر موقع که اسلامگرایان افراطی حامی سعودی و وهابیت حاکم شده اند ،پیرو ان ،با اسرائیل رابطه محکم تری برقرار نموده اند ،لذا اگر یک دولت لائیک علی رقم میل باطنی کشورهای اسلامی بر سر کار بیاید ،شاید بتواند ساختار و اهداف سیاسی این کشور را به سمت صلح طلبی پیش ببرد و از تروریست سازمان یافته کمتر حمایت نماید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
خبر رسیده کودتا چیان دستگیر شدن
خدایا شکرت نزدیک بود منطقه دو تا سوریه دار بشه
اما ترکیه کشور بزرگیه و هیچ وقت چنین اتفاقی در این کشور نخواهد افتاد
زنده با ترکها
زنده باد ترکیه
زنده باد اردوغان
Armenia
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
This stupid guy ARDOUGHAN is very dangerous for all Muslim countries in the region
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۶ تير ۱۳۹۵
انشاالله هرچه زودتر از مدافعان تروريسم وداعش خلاص بشيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۶ تير ۱۳۹۵
این کودتا از طرف اردوغان و بعضی از اعضای حزب عدالت و توسعه برنامه ریزی و اجرا شد تا مخالفان خودش رو سرکوب و به قول خودش ارتش رو پاکسازی کنه. در تاریخ ترکیه هرگز سابقه نداشته کودتایی شکست بخورد. ارتش ترکیه کار خودش را خوب بلد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۶ تير ۱۳۹۵
ترکیه باید بدتر از این بشه . چون آقای اردوغان در سوریه بلوا و نا آرامی ایجاد کرد و مردم ترکیه باید دست به دست هم بدهند و حکومت اردوغان را سرنگون کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
به کوری چشم دشمنان ترکیه و اسلام کودتا متوقف شد و شکست خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
کوری چشم همه دشمنای ترکیه مردم دیشب خودشون پایه های کودتا رو برچیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
خدا را شکر که شر همه افکار دشمنان اسلام به خودشون بر میگرده از اون طرف کسانی که داعش را بوجود اوردند و حمایت کردند حالا وضعشونا ببینیم وازاین طرف ترکیه اینا همش بخاطر دستهای پشت پرده امام زمان است که از شیعه حمایت میکند و انتقام خونهای ریخته شده را میگیرد انشا الله که بزودی زود ظهورش را ببینیم انشا الله (اللهم عجل لولیک الفرج )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
کودتا در ترکیه جایی ندارد. دولتمردان این کشور به خوبی و عالی کشور را اداره می کنند و هیچ نقصی ندارند. درود بر اردوغان.
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
مبارکه این هم نتیجه ی دوستی با گرگی مث اسرائیل بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
این فیلم سینمایی اکشن است که توسط اردوغان و اطرافیانش برای بالا بردن قدرت و ایجاد محبوبیت بین مردم تهیه شده است ، گول این چیزها رو نخورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۶ تير ۱۳۹۵
عاقبت خونهای که به ناحق در عراق .سوریه و بحرین .یمن ریخته شده قطعا گریبانگیر دولت ترکیه وآل سعود راخواهد گرفت انشاء الله به سرنوشت صدام وقذافی ودیگر جنایتکاران جنگی گرفتار خواهند شد (ان--------ش-------ا ء الله تعالی )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
یاد عزیزان باشد که اردوغان کامل سقوط کرده بود ولی مردمش نگهش داشتتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
یک نمایش کاملا ساختگی توسط دولت ترکیه مضحک و خنده دار . یک شبه کودتا و فردا صبح همه دستگیر میشن . فرودگاه باز میشه . تلویزیون دولتی باز راه میوفته و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۶ تير ۱۳۹۵
کودتای نمایشی چند ساعته :)

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی احتمال ساختگی بودن کودتای ترکیه را منتفی ندانست و گفت: این کودتا شاید حرکت ساختگی از ناحیه حزب اردوغان باشد چون هیچ یک از مکان‌های حساس توسط کودتاچیان بمباران نشده است و اردوغان نیز با آرامش کامل به فرودگاه آمد و سخنرانی کرد.

وی کودتا در ترکیه را مشکوک خواند و گفت: خسارت‌ها و کشتارهایی که ایجاد شده نیز در اختیار فرماندهی کودتا نبوده و به تبع کودتا با واکنش مردم مواجه شده و سربازان نیز ناچار به مقابله با مردم شده‌اند.

حسن بیگی، عقب‌نشینی سریع ارتش را از دیگر نشانه‌های ساختگی بودن کودتا خواند
France
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۶ تير ۱۳۹۵
حالا نوبت ایران ماست تا درس بزرگی به بعضی ها بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۶ تير ۱۳۹۵
کرداالان وقت انتقام بزنین ترکیه رو سقط کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
به نظربنده نقشه خودشان هست وسیاه بازی سیاسی هست با کمک و نقشه اسراییل هست و همراهی خود اردوغان واسه اهداف بعدیشان چه داخل وچه خارج ترکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
دوستان همه چیز رو ساده نبینید من که میگم این کودتا برای تثبیت حاکمیت اردوغان و کنار زدن رقبای اردوغان با هماهنگی اردوغان اجرا شد حالا خیلی مونده این اردوغان رو بشناسید

به قول آقا چشم بصیرت داشته باشید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
مثه یمن نشه که راه برای عربستان باز شد اینجا هم فک کنم میخوان راه برای آمریکا باز بشه که به بهانه حمایت از دولت و مردم ترکیه وارد صحنه بشه برای منافع خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۶ تير ۱۳۹۵
دارن خودشون با دستای خودشون ، خودشون رو بد بخت میکنند
-
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
هیچ اتفاقی نیفتاده !چند سال پیش مردم مظلوم و مسلمان سوریه از طرف همین ترکیه مورد هجوم داعش قرار گرفتند . مردم مسلمان عراق از طرف همین ترکیه مورد حمله قرار گرفتند!
اکنون اختلاف بین داعش افتاده و داعشی ها باهم درگیر شده اند.
چاه کن ته چاه افتاده
اما ماهم نباید خوشحال باشیم چون ثبات منطقه به خطر افتاده وعاقلانه است ا.موارد را برسی نمود
-
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
انگار بودم تو طالبی عجب اخبار جالبی
وای وای وای اردوغان من کو وای وای وای میرم از هوش
این خوبه ترکیه درگیر جنگ داخلی باشه سرش به خودش گرم باشه تا عراقیا بتونن تروریستهای داعشو نابود کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
فرودگاه شهید دشاقلی ترکیه هم از دست کودتاچیان پست فطرت پس گرفته شد .خخخخخخخخخخ :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
اینه میگن خدا خودش خوب میدونه چه مقع کسی رو بشونه سر جاش
-
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
ظهور نزدیک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۶ تير ۱۳۹۵
همیشه در ترکیه کودتا میشد و در ترکیه قدرت اصلی در دست ژنرال های ترکیه بود وکودتاچیان مورد حمایت کشورهای غربی هم بوده اند الان هم اردوغان عوامفریب با حمایت از تروریست های داعش بهانه دست کودتا چیان میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۶ تير ۱۳۹۵
آقا جون حواسمون باشه
قدر امنیت و ارامش رو بدونیم
قدر سپاه و ارتش و زحمت کشان رو بدونیم
اگه خدای ناکرده ما ناسپاس باشیم بدتر از اینا سرمون میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
چه فایده میگن به خیر گذشت... خدا نعلت کنه قار دوغ خانو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
آخ جون یک کشور دیگه هم عین ما داره خر تو خر میشه مگر اینجوری تو جهان یک کم جلو بیافتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
خدا لعنتشون کهن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
عجب دیدین قدرت مردم رو ایول بابا به این میگن مردم باغیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۶ تير ۱۳۹۵
یعنی کشور امن بخوای فقط ایران
این امنیت رو مدیون اول خدا و بعد رهبرمون و در درجات بعد سربازان گمنام و مردم شریف ایران هستیم. واقعا سهم خود مردم در امن بودن کشورمون خیلی زیاده که همیشه و همه جا وحدت خودشونو حفظ کردن. دم همه گرم
-
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
مردم ما يادبگيرن زماني كه براي مصدق كودتاه كردن ما چكار كرديم اينا چكار كردن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
این یک کودتای روسی وکمونیستیست-که توسط بعضی ازارتشیها وتحریک گروهی اقلیت معترض وبالقوه مردم رخ داده-کشور،مردم ودولتی که باتمام کشوزها ومردم دنیا ارتباط خوب داره غیره ممکنه حذف بشه-،ولی بهرحال ترکیه نشان دادکشوزی پویا،زنده ودرحال رشدسیاسی،اقتصادی واجتماعیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۶ تير ۱۳۹۵
با آل علی هر که در افتاد، ور افتاد ( یا زینب )
و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
خدایا دشمنان اسلام را به خودشان مشغول وملتهای مسلمان را از شرشان محفوظ بدار - نکند حوادثی از قبیل حادثه فرانسه وترکیه مثل فتنه برجهای دوقلو جهت لشگر کشی به خاورمیانه باشد . باید هشیار بود وپناه به خدابرد .انشاالله ختم به خیر شود /گر خدا خواهد عدو سبب خیر شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۶ تير ۱۳۹۵
با سلام
این طرح اردوغان بوده و با این طرح 2 هدف دنبال می کرد
1- با توجه به اینکه در داخل ارتش مخالفین زیادی داشت به نحوی می خواست ارتش را پاکسازی کند که از این به بعد دستور این کار از دادستانی صادر شد
2- با ریختن طرفداران خود به خیابان به بقیه خط و نشان بکشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۶ تير ۱۳۹۵
ترکیه هم عجب شیر تو شیریه
ناکس ها 100 تا جون دارن
پ ک ک از یه طرف
داعش از یه طرف
دولت موازی از یه طرف.
و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۶ تير ۱۳۹۵
آقای اردوغان ...هر جا که فتنه بر پا شد از فتنه جو وفتنه گر دفاع کردید ...حلال بخورید این دستپخت خودتان را ...فقط دعا می کنم که خانوادهات بدست داعش و تکفیری ها گرفتار نشوند یار العلمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۶ تير ۱۳۹۵
خواست خداست این کار خدا کنم که عربستان هم نابود شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
خدا کند بساط اردوغان عامل کشتار سوریه وحامی داعش وفرصت طلب منطقه جمع شود .
-
ناشناس
۰۷:۴۷ ۲۶ تير ۱۳۹۵
لعنت بر خودت که خودت کردی آنقدر برای آواره ساختن مردم سوریه تلاش کردید که خشم خدا شما را گرفت و...................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۲۶ تير ۱۳۹۵
ریاست جمهوری ترکیه از جامعه جهانی درخواست کمک کرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت که برای ترکیه آرزوی صلح می‌کند.

فقط همین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۶ تير ۱۳۹۵
توی این بحرانی که پیش اومده تکلیف بازیگران جم ایرانی چی میشه؟! خداییش فکر اینجاش رو نکرده بودن... بازیگرانی که خودتون رو فروختید! ایران همچنان به امید خدا امن ترین کشور جهان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
حقه جدید اردوغان برای جلب آرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۶ تير ۱۳۹۵
کجان اونایی که میگفتن ترکیه داره به قدرت اول منطقه تبدیل میشه و برای گرفتن اقامت ترکیه از هم سبقت میگرفتن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۶ تير ۱۳۹۵
خودشون هم خسته شدن از این اردغان نامرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۲۶ تير ۱۳۹۵
دلم خنک شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
به نظر من ولمون کنید دیگه الافمون کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۲۶ تير ۱۳۹۵
دنیا چه خبره؟؟ شب میخوابی و صبح که بیدار میشی یا کلی آدم مردن یا کودتا میشه یا... خدایا خودت رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۲۶ تير ۱۳۹۵
این به اصطلاح کودتا ساخته و پرداخته اردغان هست و میدونه چکار کنه یکی از اهدافش بهانه ای داشته باشه برای از صحنه خارج کردن گولن هست و محبوبیت خودش رو با لا ببره . اردغان یه ادم دو رنگ و دو رو هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
عاقبت خیاط در کوزه افتاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۶ ۲۶ تير ۱۳۹۵
حق مردم ترکیه از این بدتراست کشورشون فقط به داعش کمک میکرد و ادم میفرستاد صدای یکیشون در نیومد (البته کارخانه ساخت داعش که ال سعود است)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۹ ۲۶ تير ۱۳۹۵
به نظرتون سر کیه این ماجرا?? امریکا یا نه???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۱ ۲۶ تير ۱۳۹۵
لطفا قطر خفه خون بگیره بهتره
۱۲
آخرین اخبار