حضرتی در گفت‌و‌گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

احمدی‌نژاد با دو سناریو می‌ آید/ اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت می‌کنند/بعضی ها به دنبال قاتل بروسلی هستند

ظاهر شدن احمدی نژاد در انتخابات 96 با دو سناریو، حمایت با تمام توان اصلاح طلبان از روحانی گزیده‌ای از مصاحبه با الیاس حضرتی است.

به گزارش خبرنگار احزاب وتشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ الیاس حضرتی فعال سیاسی و مطبوعاتی است او هم‌اکنون صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتماد است. حضرتی از موسسین حزب همبستگی و تعدادی دیگر از احزاب اصلاح طلبان بود وی همچنین به مشارکت در تأسیس حزب اعتماد ملی پاسخ مثبت داد و به عضویت شورای مرکزی این حزب درآمد او یکی از بارزترین چهره‌های سیاسی جناح اصلاح طلب کشوراست.
 
گزیده این مصاحبه به شرح زیر است:


**روحانی مدیون کسی نیست...

**روحانی جلساتی بارئیس دولت اصلاحات داشته است...

**اصلاح طلبان با تمام توان از روحانی حمایت خواهند کرد...

**احمدی نژاد مشایی را کنار گذاشته است...

**بعضی ها در فضای سیاسی به دنبال قاتل بروسلی هستند...

**احمدی‌نژاد در دو سناریو در انتخابات 96 احتمالا ظاهر ‌می‌شود...

 **عارف خیلی تمایلی برای ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس نداشت که بیاید اما گفت اگر لاریجانی...

**نذر کرده بودم که اگر رد صلاحیت شدم برای سلامتی امام زمان و اعضای شورای نگهبان یک سوره یاسین بخوانم و...

انتخابات ریاست جمهوری96، انتخابات مجلس دهم و موضاعات و حاشیه های مختلف پیرامون آن،صلاحیت و رد صلاحیت برخی چهره های سیاسی و ...از جمله مباحثی است که برای دریافت پاسخ سوالاتمان با "الیاس حضرتی" نماینده محترم مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و عضو حزب اعتماد ملی به گفت‌وگو پرداختیم.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

حضرتی روز پنجشنبه (24 تیرماه) به دعوت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در این مجموعه حضور یافت و با ما به  گفتگوی صمیمانه و کارشناسانه نشست.

احمدی‌نژاد با دو سناریو می‌ آید/ اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت می‌کنند/بعضی ها به دنبال قاتل بروسلی هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: این را قبول دارید که جریان اعتدال زمینه بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه سیاست را فراهم کرد؟

حضرتی: جریان اعتدال یک حرکت مثبت و خوبی بود به این جهت که با سلیقه‌های مختلف و حاکمیت جناح‌های متفاوت را تجربه کرد، جناح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب از جریان‌های ریشه‌دار هستند چرا که شکل‌گیری آنها به قبل از انقلاب و مبارزات امام خمینی (ره) برمی‌گردد. گذشت زمان و اختلاف سلیقه‌ها باعث تشکیل این دو جناح‌ شد که برخی اوقات به کینه و دشمنی هایی تبدیل شد. این دو جناح دو بال این نظام هستند و به حاکمیت دینی و قانون اساسی و مردم سالاری معتقد هستند.

این وسط جریانی به نام اعتدال با شعار استفاده از عقلای اصول‌گرا و اصلاح‌طلب بوجود آمد، روش اعتدال روش مدیریتی است و از مجموعه‌ توانایی و ظرفیت‌های اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان استفاده ‌می‌کند و همچنین افراطی گری‌های هر دو جریان را نفی ‌می‌کنند. این حرکت خوبی بود زیرا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم از قدیم دنبال همین موضوع بودند که برخی اوقات موفق می‌َشدند، روحانی نیز با همین شعار که محصور شدن و محدود شدن در یکی از جناح‌‌ها اصل نیست، وارد عرصه شد. از این  رو روحانی به افراد دلسوزان و معتدل‌تر که به دنبال درگیری نیستند جواب مثبت داد، عملکرد روحانی را 60 الی 70 درصد نزدیک به حالت ایده‌آل می‌دانم.

در حال حاضر در دولت روحانی هم اصول گرایان و هم اصلاح‌طلبان حضور دارند، در بدنه دولت هم به همین شکل است البته 60 الی 70 درصد مجموعه مدیران رده متوسط رو به پایین، نیروهای قبلی هستند که از زمان احمدی‌نژاد منصوب شدند و تغییر پیدا نکرده‌اند، مانند بخشداران و فرمانداران یا حتی معاونین وزرا، ولی اگر در سطح کابینه بخواهیم قضاوت کنیم به نظر بنده از هر دو جناح و عقلای آنها استفاده شده. مشی اعتدال یعنی نفی حرکت‌های افراطی در حوزه اصول‌گرا و اصلاح‌طلبان فرمان و افسار دست آنها نیفتد. این حرکت برای کشور خوب بود یعنی هر کسی با هر شعاری  معتدل باشد و از تمام ظرفیت‌های مجموعه و فرزندان مملکت استفاده شود. میدان کارهای تند و افراطی کمتر شود به ثواب نزدیکتر است.

باشگاه خبرنگاران جوان: اما قبول دارید اصلی‌ترین و جدی‌ترین راه بازگشت اصلاح‌طلبی به قدرت مسیر اعتدال بود؟

حضرتی: اصلاح‌طلبان یک جریان خیلی قوی و ریشه‌داری هستند که شاید کسی در کشور پیدا نکنیدبه اندازه اصلاح‌طلب نیروی قوی تحلیل‌گر باسواد و دانشگاهی داشته باشد به دلیل اینکه یک افکار روشن و به روزی با حفظ اصول در این جریان حضور دارد و از تحولات زمان هم سعی می‌کنند هیچ گاه غافل نباشند، همچنین شرایط زمان و مکان به عنوان دو عنصر تعیین کننده در تصمیم‌گیری‌هایشان همیشه لحاظ کردند.

زمان های زیادی اصلاح‌طلبان ایده‌ها و سوژه‌هایی را داشتند که خیلی‌ از کسانی که در مقابل آنها مقاومت می‌کردند، از یکایک آن ها استفاده کردند. ما در هر جریان و جناحی آدم‌های تندرو و افراطی داریم که گاهی آنها بر سایرین غالب می‌شوند و حاشیه متن را می‌پوشاند اما این مورد قبول ما نیست. دوری از سکولاریسم و لائیک بودن جزو مرزهای پررنگ ما است. اعتقاد به اصل ولایت فقیه آن هم از نوع مطلقه‌اش در زمانی که دیگران قبول نداشتند ما سردمدار آن بودیم، مردمسالاری به معنای واقعی از دید اصلاح‌طلبان به این نیست که به یک گروه اندک، ویژه یا یک جناح و حزب خاصی مربوط شود، به همان اندازه که یک نفر در منتهی‌الیه این کشورحق رای دارد یک مرجع‌ تقلید جامع‌الشرایط در قم هم همان حق و حقوق را دارد.

این جریان، جریان قوی و ریشه‌دار و اصیلی است که قطعا باید به قدرت برمی‌گشت و از این بیشتر هم برخواهد گشت، برای این که ایده‌هایی دارد اما آمدن افراد ملاک نیست یعنی اینکه یک نفر بخشدار، فرماندار و استاندار یا وزیر اصلاح‌طلب باشد مهم نیست؛ مهم راه حل است. جریان اصلاح طلبی جریانی نیست که نابود شود، از بین برود و کمرنگ شود. بازگشتش به قدرت ملاک بود از این رو اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 پشت روحانی ایستادند و نقش خوبی را ایفا کردند ضمن اینکه خود روحانی هم قوت‌، قدرت‌ و ویژگی‌های خاصی داشت و توانایی‌های خودش هم موثر بود اما اصلاح‌طلب‌ها هم نقش خیلی مهمی داشتند زیرا با آمدن‌شان فضا را آرامتر و مهیاتر کردند، امیدواریم که همین روند ادامه داشته باشد و روز به روز فضا بهتر شود و در فضایی زندگی کنیم که از تمام ظرفیت‌های فرزندان این مرز و بوم استفاده شود.

روحانی مدیون کسی نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: صحبت‌هایی مبنی بر اینکه روحانی رای ‌آوردنش را مدیون حمایت‌های آیت‌الله هاشمی است،مطرح می‌شود آیا شما چنین نظری را قبول دارید؟

حضرتی: فردی که رای می‌آورد مدیون کسی نیست بنده چون خودم رای آوردم در چهار دوره گذشته و این دوره نیز نماینده شدم معتقدم فردی که رای می‌آورد مدیون کسی دیگری نیست. ولی قطعا تمام متغیرها پررنگ و کمرنگ در رای آوردن افراد موثر است. در پیروزی روحانی در انتخابات 92 "مقام معظم رهبری" نیز موثر بودند، ایشان فضا را به خوبی مدیریت کردند،"مقام معظم رهبری" اعلام کردند که هیچ کس نمی‌داند تا لحظه آخر به چه کسی رای می‌دهم و اعلام کردند که رای مردم حق‌الناس است و محمدی گلپایگانی رئیس دفتر خود را ساعت سه شب به وزارت کشور فرستادند تا شک و شبهه‌‌ای ایجاد نشود و مردم به این باور برسند که انتخابات در جمهوری اسلامی سالم انجام می‌شود.

احمدی‌نژاد با دو سناریو می‌ آید/ اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت می‌کنند/بعضی ها به دنبال قاتل بروسلی هستند
 
باشگاه خبرنگاران جوان: از نگاه شما اگر دو نفر به صورت مشخص آیت الله هاشمی رفسنجانی و محمدرضا عارف در انتخابات 92 کنار می‌نشستند و به ماجرای انتخابات ورود پیدا نمی‌کردند؛ آیا بازهم برنده انتخابات حسن روحانی بود؟

حضرتی: در انتخابات‌ها مجموعه عوامل دست به دست هم می‌دهند تا یک اتفاق سیاسی رخ دهد. چرا آیت الله هاشمی و عارف را می‌گویید اگر کاندیداهای اصولگرایان عقل به خرج می‌دادند و بر روی یک نفر اتفاق نظر می‌کردند، ممکن بود وضعیت تغییر کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی شما فکر می‌کنید اگر آن ائتلاف سه نفره شکل می‌گرفت، وضعیت به گونه دیگر بود؟

حضرتی: اگر ائتلاف سه نفره اصولگرایان شکل می‌گرفت شاید انتخابات به مرحله دوم می‌رفت، در واقع مجموعه عوامل در انتخابات دست به دست هم می‌دهند.

استفاده روحانی از ناشی گری اصولگرایان


باشگاه خبرنگاران جوان: پس شما معتقدید اگر هر اتفاقی می‌افتاد برنده انتخابات 92 روحانی بود یا اینکه ساعات آخر ماجرا تغییر می‌کرد؟

حضرتی: من نمی‌گویم که روحانی در هر صورت برنده بود، معتقدم مجموعه متغیرها و عواملی که در انتخابات پیش آمد از جمله تعدد و تکثر کاندیداهای اصولگرا و این که در مناظره‌ها باهم درگیر و دست به یقه شدند و ناشی گری کردند که این رفتارها موجب شد به روحانی میدانی داده شود که عرض اندام کند، در این میان کاندید‌های اصولگرا از شرایط خوبی برخوردار بودند اما در یک سال مانده به انتخابات مشاوران پخته و عاقلی نداشتند که اگر مشاوران خوبی داشتند و از  آنها مشورت می‌گرفتند اوضاع‌شان متفاوت‌تر بود، به طور مثال قالیباف در تهران کارهای خوبی انجام داد، به نظرم شانس کوچکی نداشت و می‌توانست در یک سال مانده به انتخابات خیلی کارهای بهتری انجام دهد اما حرف‌ها، صحبت‌ها و مباحثی را مطرح کرد که به نظرم موجب تضعیف رای وی شد و مجموعه این ها دست به دست هم داد تا روحانی رای بیاورد.

باشگاه خبرنگاران جوان:‌ با توجه به اینکه یک سال تا انتخابات 96 داریم،گفته می‌شود رئیس دولت اصلاحات با روحانی دیدار کرده شما از جزئیات این دیدار مطلع هستید؟

حضرتی: روحانی دیدارهای مختلفی می‌تواند با وی داشته باشد و در برخی موارد هم جلساتی داشته‌اند همانطور که قبلا نیز داشتند اما از این دیدار و موضوع صحبت‌هایشان اطلاعی ندارم.

باشگاه خبرنگاران جوان: زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه جریان اصلاحات نمی‌خواهد پرچم اعتدال را بپذیرد و می‌گویند تکلیف ما را با اعتدال مشخص کنید نظرتان در این رابطه چیست؟

حضرتی: ما اصلا با اعتدال مشکلی نداریم، اعتدال در درون اصلاح‌طلبی نیز هست؛ در جریان اصلاح‌طلبی اشکالات و ایراداتی به خودمان می‌گیریم ای کاش در تشکیل کابینه با وجود اینکه ناطق نوری در انتخابات رأی نیاورد از مشورت‌های وی بهره می‌بردیم چرا که هفت میلیون از آرا را کسب کرده بود و می‌توانست 20 الی 30 درصد کابینه با نظر وی انتخاب شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی به کابینه مشارکتی معتقدید؟

حضرتی: بله دموکراسی واقعی این است که شما اقلیت هم در بازی شرکت دهید.


باشگاه خبرنگاران جوان: فکر می‌کنید این موضوع در کابینه دولت یازدهم وجود داشت؟

حضرتی: ما در مجلس رای آوردیم، سی نفر از نمایندگان تهران به دنبال نمایندگان قبلی هستند که از آنها مشاوره بگیرند و خود من هم هفته بعد با احمد توکلی دیدار دارم که از وی مشاوره بگیرم زیرا معتقدم از توکلی دلسوزتر که در دوره گذشته چهار سال نماینده بوده و هنوز قلم بیان و صحبتش خشک نشده کسی بهتر نداریم،در فضای موجود ما برادریم و می‌خواهیم مملکت را آباد کنیم، چرا نباید مشورت کنیم. ما باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم اگر از من بیشتر دلسوز نباشد به اندازه من دلسوز است.

باشگاه خبرنگاران جوان: ولی می‌دانید که راضی نگه داشتن همه افراد سخت است فکر می‌کنید در انتخابات 92 کابینه دولت یازدهم فراجناحی بودن را رعایت کرد؟

حضرتی: فکر می‌کنم در انتخابات 92 فراجناحی بودن کاملا رعایت شد چون در چینش کابینه دولت یازدهم افرادی چون،جهانگیری، نهاوندیان، رحمانی فضلی و هم نعمت‌زاده حضور دارند و به نظر بنده معدل کابینه روحانی معدل خوبی است.

احمدی‌نژاد با دو سناریو می‌ آید/ اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت می‌کنند/بعضی ها به دنبال قاتل بروسلی هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: فکر می‌کنید دولت روحانی یک دوره‌ای می‌شود و احمدی‌نژاد به صحنه سیاست برمی‌گردد و برخورد اصول‌گرایان با وی چگونه خواهد بود؟

حضرتی: پیش‌بینی می‌کنم روحانی مجددا رئیس جمهور شود زیرا قاعده کشور بر این است که ریاست جمهوری دو دوره‌ای باشد، این قاعده عقلایی است و کسی که رای می‌آورد برای کشور هزینه‌ دارد تا در چهار سال اول یکسری کارها را انجام دهد و هم تجربه کسب کند اما اصل بازدهی آن در چهار ساله دوم است و تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شده باید در چهار ساله دوم به بهره‌برداری برسد.

در مورد احمدی‌نژاد باید گفت که وی دو دوره زحمت کشیده و رئیس جمهور مملکت شده و بر مسائل کشور احاطه دارد، اما پیش‌بینی من این است که وی حتما برای ریاست جمهوری خواهد آمد و از حرکت‌ها و سکنات وی هم همین برمی‌آید. به چهار دلیل در صحنه حاضر می‌شود دلیل اول این است که بیاید تا یک جنبش محرومین مستضعفین و پابرهنگان و حاشیه‌نشین‌ها را سامان دهد و دوباره یک بازسازی را انجام دهد و دومین دلیل‌ش این است که بیاید تا توقعات و انتظارات را بالا ببرد و سوم اینکه روحانی را تخریب کند، چهارمین هدفش ممکن است این باشد که از مسئولین نظام بخواهد که به وی مجوز حضور در انتخابات را بدهند تا از خودش به خاطر حرف‌هایی که در 4 سال گذشته در مورد وی گفته شده، دفاع کند.

بازی احمدی‌نژاد با سناریوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی


احمدی‌نژاد در دو سناریو در انتخابات 96 احتمالا ظاهر ‌می‌شود، اول اینکه بیاید و رد صلاحیت شود، سناریویی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 92 ایفای نقش کرد و از رد صلاحیت خود یک تریبون و فرصتی درست کرد تا به کاندیدای مورد نظرش کمک کند؛ حالت دوم ظاهر شدن در سناریوی محمدرضا عارف است یعنی صلاحیتش تایید شود و سفرهای استانی انجام دهد و ساعاتی مانده به انتخابات کنار برود. پیش بینی من این است که احمدی‌نژاد برای رئیس جمهور شدن نمی‌آید چون اعتقادی به ریاست جمهوری ندارد. احساس می‌کنم که این جریان جایگاه موثر و گره‌گشایی ندارد چون در ساختار کلی کشور حضور داشته است. به هر حال احمدی‌نژاد اهل ریسک است و امکان دارد بیاید و بماند ولی اگر قرار است تایید صلاحیت شود، فکر می‌کنم تفاهم نانوشته‌ای صورت گیرد که وی بیاید و ساعاتی مانده به انتخابات کنار برود.

باشگاه خبرنگاران جوان: بنابر پیش‌بینی شما احمدی‌نژاد می‌آید ولی رئیس جمهور بعدی نیست، فکر می‌کنید از چه کسی حمایت می‌کند؟

حضرتی: اصول‌گرایان به دنبال کاندیدا هستند چون کاندیداهای دوره‌های قبل به نظرشان سوخته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: شانس قالیباف را چقدر می‌دانید؟

حضرتی: قالیباف به لحاظ شخصی خودش این ظرفیت را دارد به شرطی که مشاوران خوبی بگیرد.


باشگاه خبرنگاران جوان‌: فکر می‌کنید ماجرای مناظره ها  از ذهن مردم پاک شده یا خیر؟

حضرتی: خیر پاک نشده ولی این امکان را دارد که موج ایجاد کند، اما کاندیدای اصولگرا نخواهد بود به این دلیل که اصول‌گرایان به دنبال این هستند که نقطه مشترک بین اصول‌گرا و احمدی‌نژاد پیدا کنند و بتواند از تمام ظرفیت‌های احمدی‌نژاد استفاده کند، چون آنها غیر از احمدی‌نژاد فرد دیگری را ندارند.

اصولگرایان زیر پرچم احمدی نژاد!


باشگاه خبرنگاران جوان: اما احمدی‌نژاد هیچگاه رسما خودش را اصولگرا معرفی نکرده، نظرتان چیست؟

حضرتی: احمدی‌نژاد خود را اصولگرا نمیداند، وی دنبال این است که اصولگرایان را زیر پرچمش بیاورد. اگر اصول‌گرایان زیر پرچمش بروند احمدی‌نژاد اصول‌گرا می‌شود اما اگر پرچم اصول‌گرا دست خودشان نباشد، قبول ندارد که از جریان اصولگرا است و می‌گوید شما اصول‌گرا هستید و من نیستم.

باشگاه خبرنگاران جوان: بسیاری از اصول‌گرایان هم احمدی‌نژاد را به عنوان اصول‌گرا قبول ندارند، چه فکر می‌کنید؟

حضرتی: اصول‌گرایان راهی جز این را ندارند چرا که نمی‌توانند زیر پرچم رئیس دولت اصلاحات بیایند و مجبورند همانند جریان اصلاح‌طلب در اردوگاه اصول‌گرایی به دنبال فردی با محبوبیت بالا باشند. احمدی نژاد این توانایی را دارد و از دید من فرد توانمندی است و مانند همه انسان‌های دیگر نقاط مثبت و منفی دارد اما اصول‌گرایان کسی مانند احمدی‌نژاد را ندارند و اگر به ان نقطه مشترک رسیدند و کسی را مانند ضرغامی، فتاح و باهنر، پیدا کردندکه مورد نظر احمدی‌نژاد باشد، آن وقت می‌توانند از آمدن احمدی‌نژاد استفاده کنند، تا 48 ساعت مانده به انتخابات احمدی‌نژاد کل مجموعه را به سمت آن فرد جهت دهد.

البته آمدن احمدی‌نژاد از یک جهتی به ضرر روحانی است و از جهتی دیگر به نفع وی زیرا باعث می‌شود تمام کسانی که از روحانی گله‌ای دارند و ناراحت هستند مانند این که کارخانه‌هایشان تعطیل شده و یا اینکه به خاطر رکود مشکل پیدا کردند، اینها دوباره منسجم شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان: فکر می‌کنید احمدی‌نژاد به هر صورتی عقب بکشد یا در مدل عارف یا هاشمی درآید نفری که پیشنهاد می‌دهد و از آن حمایت می‌کند کیست؟

حضرتی: فعلا در این زمینه اطلاعات دقیقی ندارم که احمدی‌نژاد به دنبال چه کسی است.


باشگاه خبرنگاران جوان : از حلقه نزدیکان احمدی نژاد چه کسی مد نظرتان است؟ 

حضرتی: نزدیک ترین فرد به وی مشایی است که آن را کلا کنار گذاشته اند تا حساسیت ایجاد نشود،مجتبی ثمره هاشمی شاید یکی از گزینه ها باشد و به نظرم وی ظرفیت این که احمدی نژاد شب و روز برایش تلاش کند را دارد. 

باشگاه خبرنگاران جوان: سعید جلیلی چطور؟ 

حضرتی: امکان این که دوباره برگردد و رای خوبی بگیرد سخت است البته در سیاست تحقق هیچ موضوعی صفر نیست ولی ثمره هاشمی به عنوان یک شخصیت این ظرفیت را دارد که اصولگرایان روی آن به توافق برسند. باهنر و احمدی نژاد با داشتن اختلاف نظرهایی اما با هم مشترک هستند و نسبت فامیلی باهنر و ثمره هاشمی ممکن است این اختلاف را بکاهد، حتی زمانی که باهنر در مجلس حضور داشت یک دستش به احمدی نژاد کمک می‌کرد و البته مقداری هم از لاریجانی فاصله گرفته بود با وجود اینکه لاریجانی سخت در مقابل احمدی نژاد ایستاده بود، ولی وی در مقابل احمدی نژاد قرار نگرفت.

احمدی‌نژاد با دو سناریو می‌ آید/ اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت می‌کنند/بعضی ها به دنبال قاتل بروسلی هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به جریان لاریجانی در انتخابات 96 آیا لاریجانی حضوری مستقیم خواهد داشت یا اینکه آنها مهره هایی دارند و این مهره ها برای شما شناسایی شده‌اند؟ 

حضرتی: حضور جریان لاریجانی در انتخابات بستگی دارد به این که اصولگرایان چه قدر با مشورت وی کارهایشان را انجام دهند. شرطش این است که چه قدر با محوریت لاریجانی کارشان را انجام می دهند. 

باشگاه خبرنگاران جوان: فکر می کنید لاریجانی کسی را وارد میدان می کند؟

حضرتی: فعلا کسی به ذهنم نمی رسد. 

باشگاه خبرنگاران جوان: بعضی ها معتقدند اصلاح‌طلبان افرادی مانند سردار سلیمانی، فتاح و باهنر را از جریان اصولگرایان برای شرکت در انتخابات 96 مطرح می کنند تا تلقین کنند که این ها یا وارد نمی‌شوند و یا افراد سوخته‌ای هستند و یا نشان دهند افرادی که اصولگرایان روی آنها تمرکز دارند نوبت به نوبت از میدان رقابت خارج شدند، این نظریه را قبول دارید؟ 

حضرتی: اصلا چنین نظریه‌ای صحت ندارد، اصلاح طلبان چون کاندیدشان مشخص است خیالشان از این بابت راحت است، یعنی تصمیم روشن و منطقی در مورد روحانی گرفتند. 

باشگاه خبرنگاران جوان: فکر می کنید اسم هایی مانند سردار سلیمانی از سوی اصلاح طلبان مطرح نشده است؟

حضرتی: همه این ها حدس است و اتاق فکری که چنین کاری انجام دهد وجود ندارد. اصلاح طلبان احساس می کنند اگر احمدی نژاد وارد عرصه انتخابات شود و انصراف ندهد یکی از کسانی است که رای نسبتا خوبی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: ⁠⁠⁠زیبا کلام معتقد است احمدی نژاد در انتخابات 96 رای بالایی دارد، این عقیده را قبول دارید؟

حضرتی:احمدی نژاد جزء افرادی است که رای آن می تواند تَنهِ به تن کاندیدای اصلی بزند.


باشگاه خبرنگاران جوان: آینده سیاسی عارف را چگونه ارزیابی می کنید؟ 

حضرتی: عارف از شخصیت های ممتاز کشور است و شخصیت متین، باوقار و معتدل اصلاح طلب دارد. فکر می کنم حضورش در مجلس وزنه ای است برای کنترل، هدایت و حمایت مجموعه تصمیماتی که در مجلس گرفته می شود و همچنین می‌تواند به فراکسیون امید و دیگر فراکسیون ها در مجلس کمک کند. مجلس همیشه نیاز به یک سری شخصیت های سنگین و وزین دارد که در مسائلی که نمایندگان با هم به تصمیم نمی رسند و اختلاف بین فراکسیون ها و جریان ها وجود دارد، پدرانه کمک کنند. در مجلس سوم ناطق نوری رئیس مجلس حضور نداشت اما نقش محوری در مجلس وقت داشت و یا کسان دیگری کمک های شایانی کردند و برای فاصله نیفتادن و کم شدن شکاف بین فراکسیون ها و جناح های مختلف بسیار موثر بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما از هم جریان های خودتان در ماجرای رئیس مجلس دلخورید؟ یک اصطلاحی است که گفته می شود بعضی رونالدینویی عمل می کنند یعنی به یک طرف نگاه می کنند و به طرف دیگر پاس می دهند شما این را قبول دارید؟ 

حضرتی: خیر، دلخور نیستم و قبول ندارم. انتخابات مجلس دهم از اهمیت بالایی برخوردار بود، دو چتر تودرتو در انتخابات باز کردیم، چتر اول تمامی کسانی که جزء جبهه پایداری، افراطیون اصولگرا نبودند در لیست ما قرار گرفتند و ما در سراسر کشور اولویت اول را اصلاح طلبان، اولویت دوم را اعتدالگرایان، اولویت سوم را مستقلین و اولویت چهارم را اصولگرایان معتدل قرار دادیم، در خیلی از شهرها به آنها کمک کردیم و برخی از این افراد کاندیدای رسمی ما بودند و برخی هم مورد حمایت ما قرار گرفتند. یعنی در شهری که یک افراطی اصولگرا و یک اصولگرای معتدل بود، ما تمام نیروهایمان را برای حمایت از کاندیدای اصولگرای معتدل بسیج کرده بودیم و با این فرمول 250 نفر با کمک ما وارد مجلس دهم شدند. بعضی ها کمتر و بعضی ها بیشتر در انتخابات مجلس مورد حمایت ما بودند.

در چتری دیگر ما یک لیست ارائه دادیم تحت عنوان لیست امید که در این لیست اصلاح‌طلبان حضور داشتند، اما در جایی که اصلاح طلب نداشتیم اعتدالگرایان معتدل را در لیست قرار دادیم، با این لیست 170 نماینده وارد مجلس شدند اما در انتخابات هیچ وقت صحبت از شرط مطرح نبود تا برای حضورشان در لیست شرطی برای آنها قائل باشیم مبنی بر اینکه ما از شما در انتخابات حمایت می‌کنیم اما در انتخابات رئیس مجلس شما باید به ریاست عارف رای دهید. تعدادی از نمایندگان به لحاظ اینکه در لیست قرار داشتند جزء فراکسیون امید شدند و جمع بندی فراکسیون راجع به ریاست عارف بود اما یک سری از افراد از قرار دادن آنها در لیست امید قدردانی کردند ولی گفتند در موضوع ریاست نظرشان به لاریجانی است البته اعلام کردند در نواب هیئت رئیسه هر چه شما بگویید در خدمت هستیم. 

احمدی‌نژاد با دو سناریو می‌ آید/ اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت می‌کنند/بعضی ها به دنبال قاتل بروسلی هستند
 
باشگاه خبرنگاران جوان: حضوربهروز نعمتی و کاظم جلالی با لابی صورت گرفت یا اینکه به صورت روتین در لیست قرار گرفتند؟ 

حضرتی: ما یک ائتلافی به نام ائتلاف بزرگ اصلاح طلبان در تهران داشتیم، ائتلاف اصلاح طلبان با اعتدال و توسعه لیست امید نام گرفت و زمانی که لیستی با طیفی ائتلاف می کند تعدادی از نفرات آنها هم وارد لیست می شوند، نعمتی و جلالی و چند نفر دیگر از جمله کسانی بودند که به لیست امید اضافه شدند و وارد مجلس شدند. 

از اصرار تا انکار!

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا عارف تعارف جریان لاریجانی برای ریاست مرکز پژوهش ها را نپذیرفت تحلیل تان در این رابطه چیست؟ 

حضرتی: مرکز پژوهش ها جزو اختیارات رئیس مجلس و هیئت رئیسه است. عارف خیلی تمایلی برای ریاست آن نداشت که بیاید اما گفت اگر لاریجانی پیشنهاد دهد و بر روی آن اصرار کند به آن فکر می کنم، ولی تصمیمشان این بود که به عنوان نماینده روی فراکسیون امید تمرکز داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به صحبت های شما عارف در ماجرای انتخابات 96 حتی به عنوان کسی که بخواهد مرد انصرافی باشد ورود نخواهد کرد؟ 

حضرتی: برای ریاست جمهوری بعید می دانم وارد شود.

نظرتان را در رابطه با اصطلاحات و سوالات ذیل بفرمایید.

سیس پیروزی: یکی از آنها خود من هستم که سیس و ژست پیروزی گرفتم،من همیشه خودم را پیروز می‌دانم (شوخی کردم). جز کسانی بودم که اگر رد صلاحیت می‌شدم ناراحت نمی‌شدم و یک نامه تشکر آمیز برای شورای نگهبان می‌نوشتم و نذر کرده بودم که اگر رد صلاحیت شدم برای سلامتی امام زمان یک سوره یاسین بخوانم و صوابش را به اعضای شورای نگهبان تقدیم کنم که این بار سنگین را از روی دوش من برداشتند. اگر هم شورای نگهبان تأییدم کند و مردم رأی ندهند دو تا سوره یاسین بخوانم برای سلامتی امام زمان و به برکت سفره مردم تقدیم کنم چرا که براساس یک تکلیف که در درون‌ام احساس می‌کردم، وارد شدم.

جریان یا افرادی در فضای سیاسی کشور سیس سیاسی یا ژست کاذب پیروزی گرفته‌اند؟ انقدر مشکلات کشور زیاد است که کسی نمی‌تواند سیس کاذب پیروزی بگیرد.

کسی در فضای سیاسی اعتماد به سقف کاذب دارد؟ افراد مختلفی هستند که اعتماد به سقف کاذب دارند و به جای حل مشکلات به همین موضوع دلخوش کردند.

ترول کردن(رفتار ناشایست سیاسی)؟ ترول کردن و اوباشی گری در فضای سیاسی نداریم.

کسانی هستند که در فضای سیاسی به دنبال قاتل بروسلی باشند؟ زیاد هستند.

به جریانی توصیه می‌کنید که با دنده سنگین حرکت کنند؟ به تمام جریان‌ها توصیه می کنم که با دنده سنگین حرکت کنند و با  چشم انداز به آینده و مواظبت از گذشته در حرکت باشند.

نظرتان را درمورد کلمات زیر بفرمائید.

برجام: یک قرارداد رسمی مملکت است که هنوز آثارش کامل مشخص نشده است.

جبهه پایداری: انسان‌های دلسوز،علاقه مند و عجول.

لیست امید: یک مجموعه‌ای از طوایف مختلف با سطوح مختلف هستند اعم از اصلاح طلب، اعتدال و مستقل حتی در آن اصولگرایان خوش خیم نیز حضور دارند.

علی لاریجانی: فکور، اندیشمند و سیاستمدار عاقل و موفق.

محمدرضا عارف: متین، با شخصیت علمی و جزو  پشتیبانه‌ها و سرمایه‌های مملکت است.

حسام الدین آشنا: فردی با بینش قوی و با تسلط برفضای سیاسی و روانی کشور.

محمود احمدی نژاد: شخصیت پرتحرک جسور فوق‌العاده فعال و بیش فعال.

حسین فریدون: خیلی اطلاعاتی راجع به وی ندارم. 

روزنامه‌های زنجیره‌ای: روزنامه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد.

اتاق فکر علیه دولت: علیه دولت جلساتی تشکیل می‌شود که به ریاست یکی از وزرای اسبق است و در این اتاق فکر برنامه ریزی می‌کنند  و یکسال آینده مرتب اقدامات عجیب و غریب از آنجا بیرون خواهد آمد و قطعا این اتاق فکر وجود دارد.


باشگاه خبرنگاران جوان: در پایان از شما برای حضور در باشگاه خبرنگاران جوان و شرکت در این گفت‌وگو سپاسگزاریم.

**گفت‌وگو از فائزه حیدری
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۳:۵۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
احمدی نزادوعشقه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
حرفای جالبی داشت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
دو تا را خوبي نيامدي يكي در مورد لاريجاني كه غلو كردي و ديگري عدم وجود روزنامه زنجيره اي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
ار حوصله ی من خارج بود خوندن این همه مطالب ،،،ولی اگه قرار باشه احمدی نژاد کاندید بشه من به اون رای میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۳۱ تير ۱۳۹۵
بهتر بود می پرسیدید: اتاق فکر بر علیه روحانی است یا برخی سیاست های اشتباه روحانی؟ یعنی برای تخریب روحانی است یا حمایت از اصول و ارزش های انقلاب در برابر برخی کجروی ها؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۳۱ تير ۱۳۹۵
دمش گرم تو بعضی از قسمتهاش . اما در کل خود این دوستان هم میدونن احمدی نژاد برندس
آخرین اخبار