زنگ خطر تخریب اسناد ملی و تاریخی به صدا در آمد

مرکز اسناد و کتابخانه ملی آماده خرید و نگهداری اسناد در دست مردم به شکل امانت است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ایامی که کشورهای همسایه در حال تصاحب و جمع آوری هویت، تاریخ و فرهنگ  برای خود هستند، ارزش اسناد ملی و تاریخی بیش از پیش نمایان می شود. اسنادی که این روزها در کشور ما طبق آمار حدود 200 هزار عدد آن همچنان در میراث‌ خانوادگی محبوسند و به دلیل فرهنگ و سنت غلط رایج در خانواده‌های ایرانی، این اسناد را به ارث برده‌اند و در معرض خطر نابودی هستند.

در این میان مرکز اسناد و کتابخانه ملی تنها مرکزی است که به شکل یک بیمارستان تخصصی برای سلامتی و نگهداری این اسناد کهنسال عمل می‌کند و تلاش می‌کند این اسناد را به ایام جوانی شان نزدیک کند.

زنگ خطر تخریب اسناد ملی و تاریخی به صدا در آمد

عباس فاتحی مدیرکل اطلاع رسانی و ارتباطات اسناد ملی در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: خیلی از خانواده‌ها فکر می‌کنند که اگر اسناد را خودشان نگه دارند بهتر می توانند از آن محافظت کنند. این تشخیص غلطی است. عمر متوسط اسناد در دستان خانواده ها در بهترین حالت ممکن به 50 سال هم نمی‌رسد، اما اگر با امکانات تخصصی این اسناد نگهداری شوند تا صد و دویست سال هم عمر می‌کنند.  نبود این فرهنگ در خانواده هایی که اسناد را در منازل نگه می دارند و به اماکن تخصصی نمی‌سپارند، زنگ خطری است برای نابودی اسناد قدیمی که خیلی وقت است به صدا در آمده.

فاتحی خاطر نشان کرد: در این مرکز امکاناتی فراهم شده تا افراد بتوانند اسنادشان را اینجا به امانت بگذارند. البته علاوه بر این فراخوانی تنظیم و کمیته‌ای تشکیل شده که روی اسناد قیمت گذاری می‌کند و افراد می‌توانند اسنادشان را برای فروش به اینجا بیاورند.

مدیرکل اطلاع رسانی و ارتباطات اسناد ملی ادامه داد: در مجموع فرهنگ نگهداری  اسناد باید بیش از این‌ها ترویج، معرفی و رسانه‌ای شود تا مردم به اهمیت و ارزش این اسناد بیشتر پی ببرند  تا شاهد تخریب این اسناد در شرایط نا مطلوب  نگهداری نباشیم. 

زنگ خطر تخریب اسناد ملی و تاریخی به صدا در آمد

اسناد برای ماندگاری احتیاج  به فرایندهای  بسیاری دارند. فرایندهایی  که سفرهای طولانی هستند برای سلامتی بیشتر و رسیدن این  اسناد  به ایام جوانی، یکی از این مراحل آزمایشگاه بیولوژیک  است. متخصصان در این مرحله باکتری و قارچ های اسناد را شناسایی و بررسی می کنند.

در مرحله بعد اسناد به بخش شیمی  می‌روند و در یک فعل و انفعالات شیمیایی  و البته خطرناک برای متخصصین این مرحله،  اسیدزدایی می شوند. در مرحله آخر این اسناد به بخش مرمت می رسند،  مرمتی که  به شکلی  مرحله تولد دوباره این اسناد است و تمام پارگی ها و بخش های مختلف این اسناد به شکل یک پازل به هم وصل می شوند تا این اسناد ملی  به روزهای اولیه خود بازگردند.

زنگ خطر تخریب اسناد ملی و تاریخی به صدا در آمد

اسناد ملی و تاریخی در روزگار  ما،  برگ هایی هستند برای اثبات تاریخ و فرهنگ و هویت هر کشور ، بسیاری از این اسناد در کشور ما همچنان در پستوی خانه ها خاک می خورد و  همین معضل  همکاری ویژه مردمی و البته انتظامی را با برای نجات آنها می طلبد. همکاری که می تواند از انتقال این اسناد یه مراکر تخصصی شروع شود و به شناسایی افرادی که باعث نرسیدن این اسناد  به مکان های امن  می‌شود، هم برسد.


گزارش از: بهنام صادقی



انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار