مسعود اطیابی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قهرمان‌سازی در سینمای ایران تحلیل رفته است

این کارگردان گفت: سینمای ایران اگر بخواهد به سمت سینمای ملی برود، باید به قهرمانان قصه‌های ایرانی توجه کند.

مسعود اطیابی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نبود قهرمان در فیلم‌های سینمایی گفت: در سینما اگر قرار باشد داستانی خوب پردازش شود، به طور حتم به قهرمان نیاز دارد. در حقیقت قهرمان کسی است که کنش‌ها و واکنش‌های مناسب در موقعیت‌های مختلف وی را در داستان به شخصیتی شاخص تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: وجود یک شخصیت شاخص به عنوان قهرمان در داستان موجب هیجان اثر هنری می‌شود، قهرمان به لحاظ فیزیکی و حرکات شخصیتی شاخص نیست، هرچند این موضوعات نیز در تصویرسازی برای یک قهرمان مفید است اما ملاک اصلی در اخلاقیات و خلق و خوی یک قهرمان در قصه است.
 
اطیابی تصریح کرد: سینمای ایران اگر بخواهد به سمت سینمای ملی برود، باید به قهرمانان قصه‌های ایرانی توجه کند چرا که به هر جهت وجود یک قهرمان موجب هیجان در داستان می‌شود.

این کارگردان در خصوص وجود شخصیت قهرمان در داستان‌ها و فرهنگ کشورمان اظهار داشت: در مجموع ملتی که تاریخ آن را قهرمان‌ها ساخته‌اند و قصه‌هایش مبنی بر قهرمان پروری است، به طوز حتم باید از این الگوها در داستان فیلم‌ها استفاده کند. سینما نیز برای الگوسازی در جامعه باید به قهرمان پروری توجه داشته باشد.

وی افزود: فیلم‌سازان کشور می‌توانند با نشان یک زن ایرانی را که سرپرست خانوار است و در بحران‌های اقتصادی یک خانواده را هدایت می‌کند یا یک رزمنده مدافع حرم را به عنوان قهرمان معرفی کنند.

اطیابی با مقایسه قهرمانان سینمای فعلی ایران با داستان‌های اوایل انقلاب اظهار داشت: متاسفانه سینمای ما نسبت به قهرمان‌سازی تحلیل رفته است و سوژه هایی که کار می‌شود، کمتر به قهرمان داستان وابسته است که باید به آن توجه شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار